WRC este un joc cu maşini care încearcă să te introducă a în
atmosfera campionatului World Rally Championship,
punându-ţi la dispoziţie o paletă impresionantă de maşini modelate
după versiunile reale pentru raliu, cu care vei concura pe
trasee montane acoperite cu gheaţă,
drumuri noroioase din regiuni
împădurite şi combinaţii între porţiuni de
asfalt, străzi de oraş şi drumuri
neasfaltate sinuoase şi pline de gropi.
Prima impresie
Odată trecuţi de descrierea oferită de producătorul
Milestone, suntem confruntaţi cu urâţenia
graficii împrumutate parcă din lumea consolelor
PlayStation şi sistemul de meniuri simplist şi
incomod, nedemn pentru un joc din anul 2010.
Chiar din prima cursă jucată suntem întâmpinaţi de o reprezentare
plată şi prea puţin detaliată a peisajelor, pe care producătorul a
încercat să o mascheze aplicând din belşug tehnici de postprocesare
a imaginii.
Efectul obţinut este o adevărată insultă pentru
ochi, întreaga lume de joc căpătând un aspect neclar, ce
te face să crezi la început că jocul rulează într-una din
rezoluţiile non-native ale monitorului LCD.
Trecând peste texturile neconvingătoare şi aspectul de tablou
pictat al lumii de joc, maşinile sunt singurele realizate într-un
mod convingător şi fidel realităţii, ce a oferit dezvoltatorului
Milestone suficientă încredere pentru a nu aplica tehnici
suplimentare de postprocesare pentru mascarea
imperfecţiunilor.
Experienţa de joc
Maşinile beneficiază de un sistem de damage bine
implementat, atât din punct de vederea vizual, dar şi cel
al modificării performanţelor maşinii pe măsură ce acumulezi
lovituri. Eventualele accidentări ce pot surveni pe parcurs pot
aduce stricăciuni oricărei din cele patru roţi, direcţie, cutia de
viteze, frâne, motorul şi sistemului de răcire, fiecare modificând
ţinuta de drum şi performanţele maşinii.
Dinamica maşinii este surprinzător de bine realizată şi capabilă să
ofere o provocare serioasă, demnă de un pilot de raliu. Avem parte
din belşug de derapaje, iar reacţiile maşinii sunt în ton cu tipul
de traseu pe care îl parcurgi.
Răspunsul maşinii la lovirea parapeţilor şi alte obstacole este cât
se poate de categorică şi în total dezacord cu stilul de condus ce
caracterizează seria Need For Speed. Orice lovire
a unui obstacol rezultă în acumularea de daune serioase, ce
degradează performanţele maşinii pentru restul cursei, iar impactul
aruncă vehiculul într-o derivă foarte greu de redresat.
Performanţele maşinilor, sunetul motorului şi viteza de condus sunt
în ton cu performanţele reale ale maşinilor de serie, după ce au
fost puţin optimizate de mecanici. Astfel avem parte de demaraje
lente, în care se simte foarte bine rezerva limitată de putere a
motorului şi un parcurs în care viteza medie de deplasare rareori
depăşeşte 100-120 Km/h, cu ocazionale sprint-uri
în linie dreaptă la 160 Km/h. Frânele nu prea sunt
în versiune sport, şi trebuiesc aplicate cu prudenţă şi suficient
loc de manevră lăsat în prealabil. Sunetul motorului este departe
de vuietul nervos al maşinilor din D.I.R.T. 2,
fiind asemănat mai degrabă cu cel al maşinilor de oraş, ambalate de
vre-un şofer teribilist.
Modul de carieră din joc, numit The Road to the
WRC, aruncă jucătorul direct la volanul unui
Citroen C4 în versiunea cu dotări de top, pe care
acesta să-şi demonstreze calităţile de pilot. Nivelul de
dificultate prezentat de această primă cursă este cât se poate de
avansat, fiind menit să arate jucătorului unde poate ajunge pe
măsură ce avansează în parcursul de joc. Din păcate asta înseamnă
că pentru cei mai mulţi dintre noi această cursă va da numai motive
de frustrare, sfârşind de fiecare dată numai pe una din ultimele
poziţii din clasament. Din fericire la sfârşit suntem întâmpinaţi
cu un mesaj de încurajare, prin care suntem îndemnaţi să mergem mai
departe, de data aceasta ca începători, la volanul unei maşini cu
performanţe pe care să le putem stăpânii mai uşor.
Tot în această primă cursă facem cunoştinţă şi cu copilotul
nostru, care ne va oferii indicaţii de drum pentru tot
restul jocului. În ceea ce priveşte alegerea copilotului, deşi avem
opţiunea de a selecta naţionalitatea, în realitate putem alege doar
dintre două voci la fel de plictisitoare, ambele în limba engleză.
Indicaţiile oferite sunt folositoare la început, dar devin
inevitabil plictisitoare şi chiar enervante pe parcurs,
ocazionalele ţipete şi critici primite atunci când loveşti câte un
obstacol fiind poate cele sâcâitoare.
Primele nivele ale jocului sunt desfăşurate în maşini cu
performanţe modeste, dar uşor de stăpânit pentru începători.
Acestea oferă o modalitate plăcută de acomodare cu stilul precis şi
în forţă cu care va trebui să conduci în cursele din nivelurile
superioare.
Cu fiecare cursă vei acumula credite, pe care le poţi folosi pentru
achiziţionarea de maşini noi şi decoraţiuni.
Nu lipsesc nici sponsorii, pe care dacă ai grijă
să îi mai schimbi pe măsură ce avansezi, îţi vor oferii şi mai
mulţi bani pentru noi achiziţii.
Un adevărat joc de raliu
Sub toate neajunsurile legate de calitatea mediocră a graficii, WRC
FIA World Rally Championship este un simulator de
raliu în toată puterea cuvântului, dar care nu necesită
neapărat un volan şi talente de pilot pentru a fi stăpânit.
Cele 78 de etape ale jocului reprezintă un şir continuu de
provocări care cresc în dificultate pe măsură ce avansăm, impunând
un stil de condus din ce în ce mai agresiv, dar delicat şi precis
în acelaşi timp.
Trebuie acordată o atenţie deosebită asupra conduitei de şofat,
jocul fiind complet neiertător faţă de orice scăpare prin care a
rezultat atingerea parapeţilor, în lipsa unui sistem de flashback
fiind nevoie sa reiei cursa de la început.
Sistemul de damage are şi el un rol important în promovarea unui
stil de şofat cât mai aproape de perfecţiune, dar nu este nici el
fără greşeli, nu de puţine ori maşina suferind avarii serioase după
numai o lovitură uşoară, numai pentru ca mai târziu să scape
aproape intactă după o răsturnare de toată frumuseţea.
Pe măsură ce ajungem la nivelurile mai dificile de joc, avem parte
şi de adevărate raliuri de anduranţă, cu circuite
lungi şi accidentate ce vor pune la grea încercare puterea de
concentrare a jucătorului, dar şi autovehiculul, pe măsură ce va
acumula daune după fiecare groapă şi denivelare lovită mai în
forţă.
Din păcate nivelul de dificultate poate deveni frustrant uneori,
impunând un stil de condus excesiv de agresiv şi intolerant la
greşeli pentru a atinge timpii ceruţi pentru ocuparea unei poziţii
fruntaşe pe tabelă.
Pentru a ne creşte puţin şansele de succes, avem la dispoziţie şi
un sistem de tuning al performanţelor maşinii, accesibil din păcate
doar înainte de a începe o cursa, când încă nu ştim cu certitudine
cu ce tip de traseu avem de-a face, existând mereu posibilitatea de
a regla maşina pentru un de parcurs nepotrivit.
Jocul Multiplayer
Modul de joc multiplayer este bine realizat şi oferă suport pentru
sesiuni online cu până la 16 jucători, iar numărul mare de trasee
disponibile nu ne va lăsa să ne plictisim prea mult.
Concluzie
WRC FIA World Rally Championship reuşeşte să ofere o experienţă de
joc surprinzător de plăcută şi antrenantă, ce se poate întinde pe
multe ore şi zile, parcurgând trasee variate şi provocatoare, prin
mai toate formele de relief şi condiţii de drum.
Aş fi vrut poate ca pe lângă adaptarea traseului şi peisajului
pentru condiţiile de vreme, motorul de joc să includă şi
suport pentru precipitaţii şi condiţii diferite de
vreme, ce se schimbă pe măsură ce avansezi dintr-o regiune
de şes către una montană.
Trecând peste grafica mediocră şi sistemul de meniuri prea banal,
WRC FIA World Rally Championship oferă un gameplay de calitate,
prin care poate câştiga aprecierea publicului.