Nintendo Switch este, fără urmă de îndoială, cea mai “la modă” platformă a momentului, consola hibrid a celor de la Nintendo reuşind să ia faţa concurenţei în ceea ce priveşte vânzările din ultimii doi ani. Capitolul la care Nintendo încă suferă este oferta de jocuri aferente anumitor genuri, cum ar fi titlurile de racing cât de cât realiste. Pur şi simplu Switch nu avea vreun joc cu adevărat bun în această categorie, singura opţiune de până acum, submediocră din păcate, fiind Gear Club Unlimited 2. Şi spun “de până acum” pentru că, în sfârşit, Nintendo Switch beneficiază de un joc cu maşini decent: proaspăt lansatul GRID Autosport.
Sigur, vorbim despre mai vechiul titlu de pe PlayStation 3 şi Xbox 360 şi nu de noul joc al seriei, recent lansat pentru consolele actuale şi PC, însă ne-am obişnuit deja cu acest trend când vine vorba de Switch. Din fericire, Feral Interactive, studioul care s-a ocupat de adaptarea jocului celor de la Codemasters pentru Switch, n-a făcut niciun compromis evident, oferind întreaga experienţă de racing din GRID Autosport, cu multiplele sale discipline ale sportului cu motor. Ba mai mult, Feral Interactive a adăugat câteva opţiuni pe care rareori le întâlnim în astfel de jocuri, fie ele dedicate chiar şi consolelor mult mai puternice decât Nintendo Switch.
Să începem însă cu câteva gânduri despre jocul propriu-zis GRID Autosport. Pe scurt, după cum aminteam şi mai devreme, întreaga experienţă din titlul celor de la Codemasters a făcut tranziţia către Switch, cu bune şi cu rele. La capitolul lucrurilor pozitive, merită amintită bogăţia de maşini şi circuite disponibile, precum şi controlul adecvat pentru un asemenea joc, pe care îl puteţi ajusta după preferinţe (mai arcade sau mai realist). Pur şi simplu prima cursa parcursă în GRID Autosport lasă acea impresie de joc de calitate.
Lucrurile mai puţin plăcute sunt legate, în mare parte, de structura campaniei single player din GRID Autosport. Jucătorii trebuie să parcurgă “sezoane” în cele cinci discipline incluse – Touring, Endurance, Open Wheel, Tuner şi Street -, aculumând astfel experienţa necesară pentru a accesa seria finală de event-uri dedicată campionilor GRID. Fiecare sezon constă într-un cumul de probe dintr-o anumită disciplină (pe care o poţi alege singur, fără a fi forţat de joc în vreun fel), fiecare dintre acestea având propriile seturi de reguli.
Problema vine însă de la caracterul complet impersonal al progresului prin această campanie, singurele alegeri pe care jucătorul le poate face pe parcurs fiind selectarea disciplinei în care doreşte să concureze într-un sezon şi a echipei pentru care vrea să alerge. Alegerea echipei dictează şi maşina pe care o va conduce, precum şi aspectul exterior al acesteia. Cu alte cuvinte, parcurgi cursele gândite de producători, la bordurile maşinilor alese de producători… Nu poţi cumpără sau câştiga maşini noi, nu există un sistem economic propriu-zis, precum în noul GRID (despre care vom vorbi într-un alt articol). Îşi fac apariţia, în schimb, câteva upgrade-uri de performanţă pentru unele maşini, însă acestea sunt deja preinstalate şi, cel mult, poţi opta pentru dezactivarea lor dacă doreşti o provocare în plus.
Dificultatea reprezintă o altă problemă, diferenţa dintre nivelurile Professional şi Expert fiind un pic cam mare. Pe professional, un jucător cu ceva experienţă în astfel de titluri nu va avea probleme să înregistreze pole position-uri şi victorii pe bandă rulantă, iar pe Expert, acelaşi utilizator se va chinui să ţină pasul cu plutonul fruntaş. Chiar dacă preset-urile de dificultate pot fi personalizate, modificând modul în care maşina răspunde la damage-ul încasat, agresivitatea AI-ului sau numărul de flashback-uri (posibilitatea de a derula timpul înapoi pentru a evita accidente, ieşiri în decor etc.) pe care îl aveţi la dispoziţie, jocul păstrează deranjanta tendinţă de a fi ori mult prea uşor, ori prea greu.
Şi pentru că tot a venit vorba de sistemul de damage, încă rămân uimit de faptul că echipa producătoare de la Codemasters a reuşit, încă din perioada generaţiei trecute de console, să implementeze avariile suferite de maşini la un asemenea nivel vizual. În timp ce alte titluri cu pretenţii se mulţumesc cu aplicarea unor texturi ponosite pe capote sau pur şi simplu ignoră în totalitate damage-ul, în GRID Autosport caroseriile se deformează, farurile şi stopurile se sparg, portierele se deschid, iar, în urma unor impacturi mai serioase, rişti să se desprindă bucăţi întregi din maşini.
Şi toate aceste “bunătăţi” vizuale ale jocului au făcut tranziţia către Nintendo Switch, puse în valoare şi de acele opţiuni mai puţin întâlnite de care aminteam mai sus. Pe scurt, GRID Autosport pe Switch pune la dispoziţia utilizatorilor trei preset-uri vizuale, ce pot varia în funcţie de preferenţile fiecăruia pentru fidelitate grafică sau framerate. Graphics Mode urcă nivelul detaliilor la maximum păstrând un framerate constant de 30fps, Performance Mode dezactivează o serie de efecte (cum ar fi umbrele dinamice ale maşinilor sau motion blur-ul) ţintind 60 de cadre pe secundă, în timp ce Energy Saver Mode dezactivează toate efectele ce nu sunt considerate absolut necesare şi abordează un framerate de numai 30fps pentru a oferi o durată de viaţă a bateriei cât mai îndelungată.
În testul nostru, pe o consolă Nintendo Switch Lite, atât în modul Graphics, cât şi în cel Performance, cu bateria proaspăt încărcată, am depăşit 4 ore de joc efectiv până când consola ne-a avertizat că are “nevoie de priză”. Şi, mai ales pe un astfel de ecran mic, vă recomand cu căldură să alegeţi Performance Mode, framerate-ul dublat ajutând serios în ceea ce priveşte manevrarea cât mai exactă a maşinilor. Sigur, din când în când, mai ales când vă aflaţi în cadrul unui grup compact de maşini, framerate-ul mai scade, însă nu vorbim de un inconvenient foarte deranjant. De asemenea, utilizatorii pot opta şi pentru descărcarea unui pachet de texturi de rezoluţie înaltă, de aproximativ 3GB, acesta fiind oferit gratuit prin intermediul Nintendo eShop.
Înainte de final, trebuie să mărturisesc că nu am fost tocmai sincer când am afirmat că întreaga experienţă de joc din GRID Autosport se regăseşte şi în această ediţie pentru Nintendo Switch. Din păcate, multiplayer-ul fusese eliminat din joc, refăcându-şi totuşi apariţia şi pe Nintendo Switch în urma unui update pe care producătorii tocmai l-au lansat.
Astfel, adaptarea pentru Switch a jocului GRID Autosport oferă acum multiplayer ad-hoc pentru până la 8 jucători (mai multe console conectate între ele prin Wi-Fi) sau curse split-screen pentru 2 jucători pe acelaşi Nintendo Switch. Cei de la Feral Interactive promit ca GRID Autosport va primi şi o componentă multiplayer online pe Switch, însă aceasta va fi disponibilă abia în cursul anului viitor, prin intermediul unui nou update.
În concluzie, GRID Autosport este de departe cel mai reuşit joc realist cu maşini de pe Nintendo Switch, portarea celor de la Feral Interactive fiind aproape perfectă. Din păcate, Autosport nu reprezintă vârful seriei GRID, campania seacă şi impersonală împiedicându-ne să îi putem oferi o notă mai mare.