Jocurile de curse sunt unele dintre cele mai căutate titluri din lumea gamingului, fiind de obicei uşor de înţeles, spectaculoase şi pline de adrenalină. De aceea titluri precum cele din seria Need for Speed au un succes extraordinar, fiind adorate de către majoritatea publicului. Dar ce şanse are un simulator de Formula 1 de a ajunge pe placul publicului larg?
Răspunsul la această întrebare îl veţi afla în cele ce urmează, având în vedere că voi analiza F1 2012 din postura de gamer şi critic de jocuri, nu din cea a unui pasionat F1 – în fapt nu am nicio legătură cu lumea acestui tip de curse, lucru de asemenea adevărat pentru foarte mulţi dintre cititorii noştri care totuşi se gândesc la achiziţionarea unui titlu F1 pentru distracţie.
Introducerea în acest joc este simplă: trebuie să treci o serie de teste pe circuitul Yas Marina din Abu Dhabi, care şi în realitate este folosit de echipele Formula 1 la testarea şi recrutarea de tineri piloţi. Aceste teste au rolul de a obişnui jucătorul cu comenzile şi conceptele de bază ale unei curse F1, precum alegerea cauciucurilor, abordarea curbelor sau folosirea sistemelor KERS şi DRS.
Acest tutorial, deşi util, se poate dovedi cam plictisitor pentru cei mai puţin răbdători, căci durează mult (în funcţie de abilităţile jucătorului, poate dura de la 20 de minute la o oră) şi este prezentat într-un mod lipsit de atractivitate. Mai mult, greşelile sunt pedepsite crunt, fiind necesară reluarea testului de la zero.
Mai departe avem de ales între modurile Career, Season Challenge, Champions Mode. Din păcate nu există un mod Grand Prix, prin urmare orice mod în afară de Quick Race trebuie jucat cu personajul jucătorului, nu cu numele cunoscute ale sportului.
Career Mode este modul clasic (şi aproape neschimbat faţă de anul trecut) în care trebuie să avansezi în clasamente, să primeşti oferte de la echipe mai bune şi să ajungi în topul sportului. Noul Season Challenge este o variantă mai scurtă a lui Career, ceva mai apropiat de dorinţele jucătorului fără răbdare. În acest mod sezonul este mai scurt iar jucătorul îşi poate alege şi un rival cu care să-şi măsoare puterile. Dacă-l învinge de două ori dintr-o serie de trei curse, jucătorul îi ia rivalului locul în echipă, inclusiv maşina şi tricoul de pe el.
Champions Mode implică înfrângerea succesivă a şase mari campioni din Formula 1: Kimi Raikkonen, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Jenson Button şi Michael Schumacher. Dar nu este aşa uşor, căci fiecare dintre aceste curse au în spate un anumit scenariu menit să provoace jucătorul să ia cele mai bune decizii pentru a reuşi.
Din punct de vedere grafic F1 2012 arată excelent. Maşinile sunt frumos modelate, pistele de asemenea, efectele meteorologice sunt realiste iar micile detalii vizuale care contează pentru fanii F1 sunt şi ele acolo – roţile se umplu de iarbă sau nisip dacă maşina derapează, iar anumite părţi din caroseria maşinii vibrează în funcţie de denivelările pistei. Selecţia de „camere” de vizualizare a cursei a fost îmbogăţită, acum existând şi o cameră poziţionată asimetric în spatele capului pilotului, un pic spre lateralul maşinii, nu pe centru.
Sunetul este de asemenea pe placul oricărui iubitor al curselor de maşini. Motoarele sună senzaţional iar mediul (trecerea printr-o zonă cu reverberaţie, de exemplu) poate schimba radical felul în care acestea se aud. Pe parcursul curselor inginerul echipei oferă indicaţii cu adevărat preţioase, fapt pentru care chiar este recomandată ascultarea acestora.
Dar probabil cel mai important lucru este felul în care se controlează maşinile. F1 2012 oferă o gamă largă de posibilităţi de asistare a condusului, astfel încât maşina să încetinească singură înaintea curbelor sau să aibă activate toate sistemele de stabilizare. Cu toate acestea, accelerarea bruscă a maşinii în curbe poate duce la un derapaj iritant. Ca să nu mai zic de cazul în care aceste sisteme de asistare sunt dezactivate. Dar evident există sistemul de Flashback, pe care Codemasters pare să-l introducă în toate jocurile de producţie proprie. Mai exact, se poate da timpul înapoi cu câteva secunde iar cursa se reia ca şi cum nimic rău nu s-ar fi întâmplat.
Să revenim totuşi la controlul maşinilor: am încercat jocul atât cu tastatura, cât şi cu un volan cu force feedback, iar ambele metode de control s-au dovedit extrem de bine implementate. Recomand totuşi utilizarea unui volan pentru a experimenta jocul ca un adevărat pilot.
Acest joc este caracterizat printr-un realism extrem şi trebuie menţionat că, pentru un jucător neexperimentat, F1 2012 se poate dovedi o adevărată provocare chiar şi cu toate sistemele de asistare pornite, iar cu AI-ul pe nivelul de dificultate Easy. Însă, cu puţin antrenament, acest joc poate fi stăpânit, iar cursele devin din ce în ce mai antrenante şi satisfăcătoare. Promitem.
Ca o cireaşă de pe tort, jocul beneficiază şi de un mod multiplayer care poate fi jucat Online, Split-Screen sau prin LAN! Am încercat modul Online şi am fost plăcut surprins de felul în care este optimizat. Split-Screen şi LAN pot fi considerate bonusuri, căci în ultima vreme jocurile nu mai conţin astfel de componente.
F1 2012 este un joc foarte bine realizat, iar realismul predomină de la un capăt la altul. Fanii sportului vor fi cei mai bucuroşi să-l încerce, însă persoanele acomodate cu jocuri mai puţin realiste ar putea avea dificultăţi în a rezista frustrărilor acumulate în primele 2-3 ore de joc. F1 2012 este însă un pas înainte faţă de jocul de anul trecut, iar Codemasters merită toate laudele.