În ultimele zile, am fost asaltaţi de invitaţiile si anunţurile referitoare la evenimentele de lansare ale lui Diablo III (de departe cel mai aşteptat joc al acestui an), aşa că am hotărât să realizăm un experiment. Aşadar, ieri noapte, ne-am plimbat din magazin în magazin, pentru vedea cum se prezintă lansările româneşti ale lui Diablo III.
Înainte de a începe scurta noastră relatare, trebuie menţionat că Diablo III a sosit pe piaţa românească într-un moment ceva mai delicat, în care au loc anumite schimbări de tabere în privinţa afilierii publisherilor la anumiţi distribuitori locali. Chiar şi aşa, în privinţa atragerii clienţilor, mai toţi retailerii au făcut eforturi pentru a oferi din timp posibilităţi de precomandă, pentru toate cele trei ediţii ale jocului (Collector’s Edition, Standard Edition şi digital). Cel puţin în teorie. În practică, lucrurile nu au stat tocmai aşa.
Să ne întoarcem însă la evenimentele de lansare din noaptea trecută. Prima oprire am facut-o în mall-ul bucureştean AFI Palace Cotroceni, unde, în jurul orelor 22:30, magazinul Flanco făcea pregătirile pentru primirea fanilor infocaţi Diablo. Printre punctele de atracţie ale evenimentului era un tablou pictat al personajului Skeleton King din seria Diablo, expus de către cei de la GameArtRo.
În rest, publicul (câteva zeci de persoane) aştepta cuminte miezul nopţii (ora la care s-a început comercializarea jocului), profitând din plin de echipamentele de gaming prezente în magazin (console PlayStation Vita, Nintendo Wii sau Xbox 360 cu Kinect). De asemenea, participanţii se puteau înscrie la o tombolă al cărei premiu consta într-un joc Diablo III. Din păcate, Flanco nu a comercializat deloc mult doritele ediţii de colecţie ale jocului, fapt care a nemulţumit fanii cu adevarăt pasionaţi, care visau la varianta de top a lui Diablo III.
Nu în ultimul rând, sunt de părere ca un stand promoţional şi cele câteva cuburi de carton inscripţionate cu sigla Diablo III nu sunt de ajuns pentru a eticheta acest eveniment drept „o lansare” în adevăratul sens al cuvântului.
Am sărit apoi în maşină, deplasându-ne până în celălalt mall apropiat, Plaza România, unde evenimentul de lansare urma să aiba loc în magazinul Altex. Din păcate, abordarea celor de la Altex a fost una minimalistă, păstrând deschisă doar o secţiune redusă a magazinului, în care doritorii se aliniau în coadă pentru a putea cumpăra jocul. Din nou, câteva zeci de pasionaţi aşteptau cuminţi să le vina rândul, de această dată cu speranţe mult mai mari la mult râvnitul Collector’s Edition.
La scurt timp după ce am intrat în magazin, unul dintre angajaţii acestuia a anunţat că nu vor avea decât cinci exemplare ale ediţiei de colecţie, pe care urmează să le comercializeze după principiul „primul venit, primul servit”. În această locaţie am avut norocul să ne întâlnim şi cu o serie de prieteni mai vechi, care „migraseră” din magazinul Media Galaxy din Bucureşti Mall Vitan, în speranţa că în Altex-ul din Plaza vor avea norocul să găsească ediţia de colecţie a jocului.
Conform spuselor acestora, în Media Galaxy din Vitan stocul acestor Collector’s Editions fusese epuizat prin intermediul unor rezervări mai mult sau mai puţin dubioase, care au defavorizat vizibil sutele de persoane ce îşi aşteptau rândul la coadă. Trăgând concluzia că nici în Plaza nu mai erau şanse să prindem o astfel de ediţie de colecţie, am plecat agale către Showroom-ul eMag din Crângaşi, dezamăgiţi fiind şi de lipsa de amenajare sau „momente artistice” din magazinul Altex.
Odată ajunşi în faţa clădirii în care urma să se desfăşoare evenimentul celor de la eMag, am fost neplăcut surprinşi de atitudinea iniţială a organizatorilor. Aceştia au preferat să ţină oamenii afară, în frig, în loc să le permită accesul în interiorul centrului comercial până la începerea evenimentului propriu-zis.
Din fericire, lucrurile s-au îmbunătăţit vizibil odată cu deschiderea porţilor, cele aproximativ 500 de persoane prezente intrând în mod organizat şi destul de civilizat în showroom-ul celor de la eMag. Aici, absolut toată lumea a fost întâmpinată de angajaţii eMag cu postere Diablo III, în două arome: alb, cu arhanghelul Tyrael, şi negru, imprimate cu însuşi Lordul Terorii, Diablo. Această iniţiativă merită lăudată, aducându-le o mare bilă albă celor de la eMag.
Mai mult, pe toate televizoarele expuse în showroom rulau trailere ale jocului, cireaşa de pe tort fiind un ecran imens, pe care a fost afişat countdown-ul până la miezul nopţii, atunci când s-a dat startul vânzării propriu-zise a jocului. Îmbulzeala a fost de nedescris, mai toţi cei prezenţi dorind să pună mână pe un exemplar al jocului.
Din păcate, şi aici cantităţile de Diablo III Collector’s Edition au fost limitate, doar unora dintre aceia ce realizaseră precomenzi online fiindu-le oferit privilegiul de a lua acasă mult dorita cutie albă. Curios a fost faptul că depozitul celor de la eMag era plin de ediţii de colecţie ale jocului (lucru vizibil cu ochiul liber), însă reprezentanţii magazinului au refuzat să le comercializeze pe motivul că „nu au fost livrate destule”.
De asemenea, eMag a realizat şi câteva concursuri, precum şi o proiecţie a jocului pe un ecran imens, unde s-au întâmpinat însă probleme de conectare la serverele mult prea aglomerate ale celor de la Blizzard Entertainment. Per total, deşi preţurile practicate au fost mai ridicate faţă de concurenţă, evenimentul organizat de eMag a fost singurul care, într-adevăr, s-a putut bucura de titulatura de „lansare de joc”.
În urma nopţii trecute, putem trage mai multe concluzii, unele dintre acestea îmbucurătoare, altele în ton cu „obiceiurile noastre strămoşeşti”. Este demn de laudă faptul că, în sfârşit, pasionaţii de jocuri video din România au oferit îndeajuns de multe motive distribuitorilor pentru a-i determina pe aceştia din urmă să se zbata pentru a pune la punct astfel de evenimente. Pe de altă parte, unii dintre aceşti distribuitori ar trebui să înceapă să-şi trateze clienţii cu ceva mai multă seriozitate şi să realizeze că serviciile pe care le oferă trebuie să ţină pasul cu maturizarea publicului consumator.