În ultimii 15 ani, studioul Bluepoint Games a devenit un veritabil etalon atunci când vine vorba despre “recondiționarea” unor jocuri mai vechi și adaptarea lor pentru platformele moderne. Iar relația cu Sony a început atunci când PlayStation 3 era “la putere”, colecțiile God of War și ICO & Shadow of the Colossus fiind “readuse la viață”, remasterizate, de către Bluepoint Games. Mai apoi, pe PlayStation 4, studioul a ridicat nivelul calitativ, făcând pasul, de la noi remasterizări (Uncharted: The Nathan Drake Collection), la un remake complet (Shadow of the Colossus, din nou). În fine, odată cu sosirea noului PS5, Bluepoint Games a recidivat cu un nou remake de zile mari: clasicul Demon’s Souls de pe PlayStation 3, refăcut în întregime sub forma unei ediții next-gen.
În ciuda prezentării grafice moderne, cei de la Bluepoint Games țin la prezervarea gameplay-ului din titlul original, un lucru pe care veteranii care au parcurs Demon’s Souls și pe PS3 nu pot decât să-l aprecieze. Din fericire, formula celor de la From Software pentru Demon’s Souls a fost într-atât de apreciată, încât a dat naștere unui curent nou în cadrul genului RPG (“Soulsborne”), iar recrearea celor de la Bluepoint rămâne fidelă originalului, fiind aproape identică în ceea ce privește gameplay-ul.
În schimb, Demon’s Souls pentru PS5 aduce medii de joc complet refăcute, personaje și inamici mult, mult mai detaliați, precum și efecte speciale avansate, demne de prezentarea vizuală pe care ai putea-o aștepta de la o consolă de nouă generație.
Ce-i drept, sarcina celor de la Bluepoint Games a fost ușurată și de faptul că Demon’s Souls, spre deosebire de titlurile ce au urmat de la From Software (precum seria Dark Souls sau Bloodborne), nu folosește un mediu de joc “deschis”. Aventura este împărțită în cinci “zone” separate, fiecare cu propria tematică și identitate, acestea fiind accesate dintr-un HUB principal.
Această structură, dar și SSD-urile mult mai rapide cu care sunt echipate consolele PlayStation 5, le-au permis producătorilor să reducă cu mult timpii de încărcare, atât în ceea ce privește accesarea ariilor noi (traversarea celebrelor “bariere de ceață”), cât și în privința respawn-urilor după nenumăratele momente în care ești doborât de amenințările ce-și fac veacul în Demon’s Souls.
În ton cu grafica complet refăcută sunt și animațiile din Demon’s Souls pentru PS5, recreate pentru a fi la nivelul așteptat în ziua de astăzi. Pe lângă avantajul vizual, aceste animații ajută și în ceea ce privește optimizările posibile în materie de control. Acesta se simte mult mai bine, permițând executarea unor manevre exacte, vitale pentru a rămâne în viață într-un astfel de joc.
Un aport imens îl are și trecerea la un framerate de 60 de cadre pe secundă (în modul de afișare Performance), timpul de răspuns pentru operațiuni precum pararea exactă a loviturilor venite din partea inamicilor fiind mult mai mic. Alternativ, cei care caută o calitate a imaginii superioară (modul Performance reconstruiește imaginea 4K folosind o rezoluție inițială 1440p), pot comuta pe modul Cinematic, unde vor beneficia de o reproducere nativă 4K, la un framerate de numai 30 de cadre pe secundă. Personal însă, consider ca metodele de reconstrucție din modul Performance oferă un nivel calitativ mulțumitor, iar jocul se “simte” mult mai bine la 60fps.
Cei de la Bluepoint Games au mers într-atât de departe cu acest remake încât au remasterizat și puținele secvențe cinematice din joc, majoritatea fiind redate în stilul unor artwork-uri bidimensionale, deși porțiunea introductivă este complet 3D.
Mai mult, sistemul de generare a personajului principal de la începutul jocului a fost, la rândul său, retușat, fiindu-i adăugate multiple opțiuni de personalizare, eroii astfel rezultați sfârșind prin a fi mult mai detaliați. De asemenea, în cazul în care doriți să reluați jocul cu mai multe personaje, nu sunteți nevoiți să parcurgeti porțiunea de început decât o singură dată, aceasta putând fi “sărită” în următoarele sesiuni.
Și, după cum îi stă bine unui titlu contemporan, Demon’s Souls pentru PS5 beneficiază de un Photo Mode integrat (ce include filtrele de rigoare), cu ajutorul căruia jucătorii pot evidenția calitatea grafică de excepție din acest joc.
Un alt element ce merită menționat este modul în care feedback-ul haptic (vibrațiile) de pe controllerul DualSense reacționează diferit în funcție de situațiile în care te găsești în joc. Spre exemplu, un atac rapid, ce doboară un inamic anemic, se va “simți” în gamepad mult diferit față de o lovitură parată de un adversar mult mai abil.
Grație tuturor acestor elemente adăugate, prezentării grafice de excepție, dar și gameplay-ului fidel originalui, Demon’s Souls este cel mai bun titlu exclusiv pentru PS5, fiind unul dintre motivele principale pentru care merită să investești în noua consolă a celor de la Sony. În acest moment, singura altă astfel de exclusivitate, pe care pur și simplu nu o poți juca pe altă platformă, este Destruction AllStars, un joc complet diferit, disponibil gratuit pentru abonații PlayStation Plus. De asemenea, tot exclusive pentru consolele PlayStation sunt și noile Sackboy: A Big Adventure și Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, ambele disponibile pe PS4 și PS5.
Avertisment, totuși, pentru cei care nu sunt obișnuiți cu nivelul de dificultate ridicat al titlurilor Souls: Demon’s Souls nu este un joc ușor, nu are un Easy Mode, iar remake-ul pentru PS5 nu a adus modificări semnfiticative în acest sens.
Pe de altă parte, această ediție pentru PlayStation 5 se poate dovedi mai jucabilă și mai “prietenoasă” cu nou-veniții datorită controlului mai responsiv și framerate-ului mult mai stabil decât în versiunea originală. Astfel, remake-ul transformă jocul inițial de pe PS3, primul al genului și probabil cel mai stângaci, într-una dintre cele mai “moderne”, actualizate și finisate experiențe “Soulsborne” ale momentului.
Demon’s Souls pentru PlayStation 5 este disponibil pe PlayStation Store.