Foarte mulți copii și adolescenți de astăzi visează la o carieră în eSports, fiind inspirați de legende din domeniu precum „S1mple” (CS:GO), „Faker” (LoL) sau „Flash” (StarCraft). Acești tineri au câștigat sume uriașe de pe urma pasiunii lor pentru jocurile video.
Unii jucători profesioniști de Valorant câștigă astăzi peste 40.000 de dolari pe lună, la fel și mulți gameri de top de League of Legends (LoL), potrivit surselor Digiday.
În 2020, „Perkz” a semnat un contract pe trei ani, în valoare de 2 milioane de dolari, cu organizația Cloud9. „Jensen” a bătut palma pentru trei ani la Team „Liquid”, în schimbul a 4,2 milioane de dolari. Mai mult, „SwordArt” a semnat un contract pe doi ani, în valoare de 6 milioane de dolari, cu Team SoloMid (TSM).
După ani de expansiune, însă, piața de eSports dă semne de slăbiciune, iar pentru echipe, inclusiv cele mari, este tot mai greu să se mențină pe linia de plutire. Pe lângă costurile cu jucătorii, organizațiile de Esports trebuie să ofere salarii pentru antrenori, medici sau psihologi. Acestea se adaugă la costurile cu sediile, deplasările sau alte beneficii oferite angajaților.
Principalele două surse de fonduri pentru echipele din domeniu au fost companiile de investiții și sponsorii, iar ambele „rezervoare” se micșorează pe zi ce trece din cauza climatului economic mondial dificil.
Spre deosebire de o echipă de fotbal faimoasă, o organizație de eSports nu are la fel de mulți fani și nu se poate baza, pentru atragerea de venituri suplimentare consistente, pe vânzarea de mărfuri (tricouri, hanorace, căni etc.) sau drepturi de televizare.
Echipele care au participat la Overwatch League și Call of Duty League în ultimii ani datorează, potrivit unor surse, 400 de milioane de dolari publisherului celor două jocuri, Activision Blizzard. Compania a tot păsuit organizațiile cu plata drepturilor de proprietate intelectuală după apariția pandemiei. Cel mai probabil plățile vor fi amânate și mai mult, iar datoria va crește, fiind tot mai dificil pentru echipele de eSports să le plătească.
Vehiculele de investiții s-au retras în număr mare de pe această piață deoarece profiturile înregistrate nu mai sunt spectaculoase, iar marii jucători de pe piața de venture capital se concentrează din nou pe competițiile sportive tradiționale, offline.
Totodată, din cauza inflației, brandurile de gaming și publicitarii încearcă să ajungă la mai multe persoane cu mesajele lor așa că se întorc, de asemenea, spre canalele de promovare tradiționale, precum televiziunile.
În aceste condiții, salariile oferite jucătorilor de top vor scădea, cel mai probabil, dramatic în perioada următoare.
Citește și: „Bătrân” la 26 de ani? De ce jucătorii din eSports au cariere mai scurte decât alți sportivi
Foto: Profimedia Images