Loot box-urile, cutiile virtuale din jocuri care conțin diverse recompense sau elemente virtuale de colecție, sunt controversate în întreaga lume, iar un raport publicat în Norvegia a ajuns la concluzia că acestea îi exploatează pe gameri. Studiul este susținut de 20 organizații pentru protecția consumatorilor din 18 state europene.
În cercetare au fost folosite ca studii de caz jocurile FIFA 22 și Raid: Shadow Legends. Potrivit studiului, dezvoltatorii folosesc un „arsenal larg” de trucuri pentru a-i determina pe consumatori să cheltuiască mai mulți bani și să petreacă mai mult timp în jocuri. Jucătorii speră să obțină recompense valoroase, deși șansele sunt foarte reduse.
Studiul subliniază modul în care Electronic Arts exploatează jucătorii prin intermediul FIFA Ultimate Team, care îi încurajează pe utilizatori să obțină pachete folosind puncte și monede FIFA. Monedele pot fi achiziționate doar în schimbul unor bani reali.
Prezentarea oficială a FIFA Ultimate Team 2022:
Organizația norvegiană pentru protecția consumatorilor care a realizat raportul face câteva recomandări pentru legiuitori: interzicerea loot box-urilor în titlurile în care sunt mulți utilizatori minori, companiile să fie obligate să dea dovadă de transparență mai mare în descrierea algoritmilor folosiți și afișarea tuturor prețurilor în bani din lumea reală.
În Europa, cel mai probabil acest domeniu va fi reglementat de Uniunea Europeană și nu de statele membre. Peste Canalul Mânecii, Guvernul din Marea Britanie a demarat un proiect de consultare publică în legătură cu loot box-urile în 2020, dar nu a anunțat încă măsuri.
Olanda ar putea fi prima țară din Europa care interzice aceste elemente din jocurile video. Șase partide politice s-au aliat pentru a atinge acest obiectiv.
Într-un alt stat european, Belgia, loot box-urile nu mai sunt oferite, deoarece dezvoltatorii se tem de amenzi după ce Comisia pentru Jocuri a declarat că acestea sunt jocuri de noroc.