Peste 150 de mii de spectatori au fost prezenti la festivalul Digital Throne, care a inclus și Campionatul Mondial de eSports, eveniment care a avut loc la Iași în perioada 24 august – 3 septembrie. Doar în seara de 1 septembrie, când Armin van Buuren a urcat pe scena festivității de închidere a Campionatului, 22 de mii de oameni s-au bucurat de show-ul unuia dintre cei mai renumiți DJ din lume. Meciurile reprezentativelor României și finalele competițiilor au fost urmărite în fiecare zi de peste 7000 de oameni prezenți în zona Palas din spatele Palatului Culturii din Iași, care s-au bucurat de show-ul oferit de cele mai bune echipe naționale sau jucători de eSports din lume.
Campionatul Mondial de eSports a însemnat peste 600 de jucători din 111 țări de pe toate continentele, care s-au luptat la Iași în cele șapte competiții pentru premii totale de 500.000 de dolari: CS:GO, CS:GO Female, Dota 2, PUBG Mobile, eFootbal, Tekken și Mobile Legends Bang Bang. Stream-ul Campionatului a fost preluat și urmărit în întreaga lume pe platformele federațiilor naționale ale țărilor participante în competiție. După doar cinci zile de eveniment, meciurile Campionatului Mondial de eSports generaseră peste 8 milioane de vizualizări pe platformele YouTube și Twitch. Numerele finale de audiență vor fi comunicate în curând.
Finalele competițiilor au avut loc în weekendul 1-3 septembrie, atunci când pe scena de muzică a Digital Throne au urcat Armin van Buuren, Lost Frequencies, JP Cooper, Tujamo, Tom Odell, B.U.G. Mafia, Delia, Carla’s Dreams, Alternosfera, Subcarpați, Spike, The Motans, Connect-R & Johny Romano, Deliric x Silent Strike w. Muse Quartet & CTC și Filarmonica “Moldova” din Iași.
Timp de zece zile, Iașiul a găzduit cel mai mare campionat mondial de eSports organizat vreodată în Europa. Peste 1000 de jucători și delegați din 111 țări de pe toate continentele, șapte competiții, sute de meciuri. Evenimentul a îmbinat pentru prima oară eSports-ul și entertainment-ul și a atras un interes enorm din partea zecilor de mii de români care au susținut echipa României sau au cântat alături de artiștii lor favoriți.
– Mihai Chirica, primarul Municipiului Iași
În primul weekend al evenimentului, 25-27 august, fanii unor seriale celebre precum Stranger Things, La Casa del Papel, Supernatural și American Horor Story și-au putut vedea actorii preferați în cadrul Comic Con, organizat pentru prima oară la Iași. Vizitatorii s-au putut fotografia și au purtat discuții în sesiunile de talk-uri cu Sebastian Roche din Supernatural, Luka Peroš, actor ce l-a jucat pe Marseille în serialul-fenomen La Casa de Papel, Naomi Grossman, cunoscută din antologia horror American Horror Story, Nikola Djuricko din Stranger Things și Manu Bennet din Spartacus.
Ultima zi a Campionatului Mondial de eSports, cea de duminică, 3 septembrie, a adus și cele mai multe finale din competiții: Mobile Legends BANG BANG, Dota 2 și CS:GO și-au desemnat medaliații cu aur.
Ziua a început cu Mobile Legends, acolo unde finala mare s-a disputat între selecționatele din Filipine și Indonezia. Filipine a ajuns în finală dominând playoff-ul competiției în care i-au învins chiar și pe cei care urmau să le devină adversari în finală, 2-0 împotriva Emiratelor Arabe Unite, 2-0 împotriva Indoneziei și 2-0 împotriva Arabiei Saudite. De cealaltă parte, Indonezia a avut de înfruntat un drum anevoios pentru a juca meciul pentru medalia de aur și, chiar dacă au sperat să-și ia revanșa, tot naționala din Filipine a fost cea care a ieșit învingătoare cu 3-1. Aur pentru Filipine, argint pentru Indonezia și bronz pentru Arabia Saudită.
În continuare, pe scena Amfiteatrului din zona Palas din Iași au urcat finaliștii turneului de Dota 2: Myanmar și Mongolia. Chiar dacă jucătorii din Myanmar au fost primii care au obținut avantajul, Mongolia a revenit în meci și a reușit să întoarcă scorul. 2-1 scor final pentru mongolezi, care obțin aurul, argint pentru Myanmar și podiumul a fost completat de Kârgâzstan.
Ultimul, dar nu cel din urmă eSport care și-a desemnat campionii mondiali a fost CS:GO. În finala mică, Serbia a spulberat cea mai mare surpriză a turneului, Uzbekistan, cu 16-6/16-2, obținând astfel medalia de bronz.
Finala mare a fost una cum nu se putea mai puternică. Ambele echipe, Suedia și Germania, veneau în ultimul stagiu fără să fi pierdut vreo hartă tot campionatul. Meciul a început echilibrat, nordicii și nemții având nevoie de overtime pe prima hartă pentru a putea fi departajați. În final, suedezii au făcut 1-0 la hărți după 19-17 pe Mirage. Pe harta a doua, echipei Germaniei i-a fost greu să mai țină pasul cu adversarii. Suedia, echipa care a eliminat și naționala României în sferturi, a câștigat convingător cu 16-9 pe Inferno și a obținut medaliile de aur.
PUBG Mobile a fost singurul eSport la care România a ajuns pe podium. Kârgâzstan locul 1, Turcia locul 2, iar tricolorii au completat podiumul în marea finală.
La CS:GO feminin, acolo unde finala a fost meciul dintre Olanda și Argentina, partidă care a avut nevoie de toate cele 30 de runde pe harta decisivă, naționala Olandei s-a impus, Germania a terminat pe locul secund, iar bronzul a fost adjudecat de selecționata Statelor Unite ale Americii.
La Tekken 7, Pakistan a dominat finala mare și a obținut aurul împotriva Filipine, în timp ce locul 3 a revenit jucătorului din Peru, după o victorie în finala mică împotriva reprezentantului din Coreea de Sud.
La eFootball, eSport-ul care a adunat cele mai multe țări reprezentate la Iași, nu mai puțin de 97, finala a fost jucată de Iran și Japonia. Iran a câștigat medalia de aur după o victorie clară cu 3-0 în urma căreia Japonia a trebuit să se mulțumească doar cu argintul. Pe podium a mai urcat și reprezentantul Mexicului care s-a impus în finala mică împotriva jucătorului din Spania.
În urma câștigării competiției de Mobile Legends și ocupării locului 2 în competiția de Tekken, Filipine a fost desemnată marea învingătoare a celei de-a 15 ediții a Campionatului Mondial de eSports.
În cadrul festivității de premiere, Arabia Saudită a fost anunțată ca viitoare țară organizatoare a Campionatului Mondial de eSports în 2024, ca parte a strategiei țării de a dezvolta un ecosistem de gaming puternic, în care va investi peste 38 de miliarde de dolari până în 2030, conform publicației Bloomberg.
Sursa: Digital Throne