Yakuza este un nume recunoscut şi apreciat în Japonia, debutând în 2005 pe PlayStation 2. Pe parcursul ultimilor zece ani, SEGA a lansat nu mai puţin de cinci jocuri principale din această serie pe PlayStation 2 şi PlayStation 3, precum şi alte titluri secundare pe diverse platforme. Astăzi aruncăm o privire asupura lui Yakuza 0, primul joc principal din serie lansat pentru PlayStation 4, dar şi momentul zero în ceea ce priveşte firul epic al seriei.
Trebuie menţionat acum faptul că seria Yakuza a devenit faimoasă printre altele şi pentru povestea sa cu o mulţime de personaje legate unele de altele datorită unei încrengături de fire narative atent respectate şi dezvoltate de-a lungul timpului. Într-un fel, Yakuza se apropie destul de mult ca reţetă de vestitul Game of Thrones, iar lejeritatea cu care dispar personaje din prim plan te duce inevitabil cu gândul la opera lui George R.R. Martin.
Yakuza 0 este fix ceea ce sugerează numele şi anume începutul poveştii. Personajele principale sunt doi tineri yakuza care se luptă să supravieţuiască în jungla urbană presarată cu pericole la tot pasul. De-o parte îl avem pe Kazuma Kiryu în Tokyo, un tânăr plin de principii onorabile şi de valori statornice. El a fost de altfel şi personajul principal al seriei, cu toate că ultimele jocuri au mai multi protagonişti. Aşadar, Kiryu este un tânăr yakuza în Kamurocho, un district al plăcerilor din Tokyo, condus de familii care se luptă pentru supremaţie şi resurse.
Acţiunea are loc în 1988, iar districtul Kamurocho este recreat respectând întru totul vremurile. La fel s-a întâmplat cu fiecare joc al seriei, astfel încât trebuie apreciată atenţia pentru detalii a producătorilor, de la modul în care arătau magazinele şi reclamele, până la vestimentaţia oamenilor şi maşinile lor. Familiile yakuza se luptă pentru un petec de pământ aflat în mijlocul unei zone care ar trebui să reprezinte punctul de pornire pentru un plan de dezvoltare urbană. Cu alte cuvinte, cineva vrea să construiască ceva fix acolo, iar acel teren de câţiva metri pătraţi le dă tuturor dureri de cap, mai ales pentru că nimeni nu ştie cine este proprietarul.
Colac peste pupăză, fix acolo are loc o crimă, iar Kiryu este bineînţeles ţapul ispăşitor. Cel puţin aşa începe jocul, iar din acel moment scopul tău este să ieşi cu capul sus din această încurcătură. Jocul are însă 16 capitole plus un final, iar la fiecare două capitole protagonistul se va schimba. În cealalta parte a Japoniei, Osaka, Majima Goro este managerul celui mai important club din oraş, The Grand. Din păcate însă, toată această faimă ascunde un trecut anevoios care îi da în continuare bătăi de cap.
Majima este cel care mai târziu va fi cunoscut ca „Mad Dog”, iar comportamentul său din jocurile următoare este pe deplin explicat în Yakuza 0. Alegerea este perfectă pentru că Majima Goro este, după Kiryu, una dintre cele mai neaşteptate apariţii dintre toate personajele care populează seria. Cu un ochi acoperit şi părul negru strâns în coadă, plus o atitudine de câine turbat, Majima va fi de fiecare dată un fluviu nestăvilit care spulberă totul în calea sa. În schimb, Kiryu va fi cunoscut mai târziu sub denumirea de „dragon of Dojima”, o referinţă directă nu doar la forţa sa exterioară şi capacităţile sale de luptător, cat şi la înţelepciunea şi bunătatea ce îl vor caracteriza pe parcursul seriei. Dragonul, în accepţiunea japoneză, este asociat, aşa cum se întâmplă şi în China, cu apa sau ploaia, ceea ce sugerează bunăstarea şi fertilitatea (sau potenţa).
O noutate adusă de Yakuza 0 este prezenţa a trei stiluri diferite de luptă pentru fiecare personaj. Cum mare parte din joc o veţi petrece pe străzile din Tokyo sau Osaka, în confruntări cu diverse grupuri, variatatea stilurilor abordate de cei doi este o gură de aer proaspăt faţă de jocurile anterioare, unde aveai doar posibilitatea să-ţi alegi ce mişcări doreai să deblochezi pe măsură ce câştigai experienţă. De aceasta dată strângi bani, care sar efectiv din cei cu care te baţi, şi, cu ajutorul acestora, vei putea debloca combinaţii aferente unui anumit stil, în functie de modul în care preferi să joci.
Pentru Kazuma Kiryu, îndrăznim să vă recomandăm Beast style, unde foloseşti din plin obiectele din jurul tău pentru a-ţi lovi puternic adversarii, celelalte două stiluri fiind puţin mai generice, chiar dacă unul se bazează pe flexibilitate şi rapiditatea execuţiei. Majima Goro, în schimb, are două stiluri interesante, unul în care se foloseşte de o bâtă, celălalt asemănându-se cu un dans. În funcţie de situaţie, poţi schimba între cele două, ceea ce de altfel poţi face şi în cazul lui Kiryu, dacă doreşti.
Ca orice alt joc din serie, Yakuza 0 excelează în privinţa activităţilor secundare, de la karaoke până la diverse jocuri de noroc mai mult sau mai puţin caracteristice continentului asiatic. Te vei impiedica efectiv şi în questurile secundare, unele fiind chiar haioase: spre exemplu, antrenamentul unei fete care nu excelează la serviciu (aceasta lucrând la un club sado-maso), salvarea unei fete din ghiarele unui autoproclamat guru sau producţia unui show tv culinar. Bineînţeles, toate sunt presărate cu dialoguri haioase şi momente surprinzătoare, astfel încât vă sugerăm să nu le ocoliţi pentru că adaugă un plus de farmec universului din Yakuza 0.
Şi dacă tot am ajuns aici, trebuie menţionat faptul că mare parte din dialoguri sunt înregistrate şi redate în japoneză. Jocul nu vine şi cu un track audio în limba engleză, ci numai cu subtitrări, însă actorii japonezi îşi fac extrem de bine treaba, ceea ce contribuie la autenticitate. Cei care intrepretează capii yakuza sunt duri şi nemiloşi, iar cuvintele lor, uneori pline de înţeles, parcă îţi îngheaţă sângele în tine. Muzica este şi ea adaptată contextului, asa că jocul o sa va transpună pe deplin în Japonia de la finalul anilor ’80. Nu în ultimul rând, Yakuza 0 este un joc cu o paletă de culori foarte variată şi, chiar dacă nu excelează la capitolul grafică, este totuşi un pas înainte faţă de titlurile precedente. Performanţa pe PlayStation 4 a fost bună, inclusiv în scenele foarte încarcate cu am fi Theatre Square din Kamurocho, o zonă unde în general sunt foarte multe personaje concomitent pe ecran.
Odată ce aţi finalizat povestea principală, veţi avea posibilitatea să reluaţi jocul pe un nou nivel de dificultate, cu sau fără păstrarea progresului obţinut. Nu în ultimul rând, Yakuza 0 oferă o serie de activităţi suplimentare precum Climax Battles, unde eşti nevoit să faci faţă unor valuri de inamici cu diverse obiective de îndeplinit, jocuri de noroc cu boţi sau multiplayer online, precum şi activităţi în doi jucători (co-op local). Partea de multiplayer nu pare să fie de interes pentru foarte multa lume: am încercat să jucăm Texas Hold’em şi nu am găsit niciun oponent, rezumându-ne la confruntarea cu boţi. Pe de altă parte, puţin bowling local nu este tocmai o idee rea, deci cu puţin noroc veţi mai avea şi alte lucruri de făcut după ce terminaţi povestea, chiar dacă nu doriţi să reluaţi jocul pe un nivel de dificultate superior. De asemenea, trebuie să menţionăm că, pentru a termina povestea care se întinde pe parcursul a 16 capitole (plus un epilog), am înregistrat un timp de joc nu mai puţin de 33 de ore, deci credem că Yakuza 0 oferă destul din acest punct de vedere.
Yakuza 0 este cel mai nou joc din serie, fiind în acelaşi timp un prequel pentru tot ceea ce s-a lansat până acum. Povestea excelentă, varietatea stilurilor de luptă şi a activităţilor, precum şi acurateţea cu care este redată Japonia de la finalul anilor ’80 sunt în mod clar punctele de atracţie ale jocului. Dacă sunteţi un fan al culturii japoneze şi vreţi să aveţi parte de o experienţă singleplayer excepţională, cu o poveste incredibilă capabilă să vă prindă încă din primele minute, atunci trebuie să încercaţi acest joc.