După cum am amintit în prima parte a review-ului nostru pentru PlayStation VR, specificaţiile tehnice ale unui asemenea dispozitiv nu valorează mai nimic dacă nu există şi software-ul care să le pună în valoare. Mai exact jocurile atrăgătoare, de calitate, care să ne convinga că VR-ul nu este doar o modă trecatoare, precum au fost 3D-ul sau Kinect-ul.
Aşadar, am pornit la drum cu testele de jocuri pentru PlayStation VR folosind trei dintre cele mai apreciate titluri dedicate acestui dispozitiv: Resident Evil 7 de la Capcom, Eagle Flight de la Ubisoft şi Batman: Arkham VR de la Warner Bros. şi studioul Rocksteady.
Totuşi, menţionam în prima parte a review-ului despre cum fiecare jucător poate percepe în felul său aceste jocuri VR, subiectivismul jucând un rol determinant în emiterea unor eventuale verdicte. Aşadar, nu ne vom feri să amintim cum se compară grafica acestor titluri cu versiunile lor non-VR (unde va fi cazul) sau dacă unele dintre aceste jocuri ne-au provocat rău de mişcare sau greaţă.
RESIDENT EVIL 7 BIOHAZARD
(Capcom)
În primul rând, nu ne vom referi aici la calitatea jocului propriu-zis Resident Evil 7 Biohazard. În aceste sens am publicat, în premieră pentru România, un review complet al titlului celor de la Capcom. Cu alte cuvinte, ştim deja că Resident Evil 7 este un joc foarte bun, însă cum se prezintă aceasta atunci când este abordat în VR?
Este bine de ştiut că povestea principală din Resident Evil 7 Biohazard poate fi parcursă în întregime cu ajutorul unui headset PlayStation VR. Ce-i drept, există şi câteva moduri de joc suplimentare, incluse în pachetele DLC din Season Pass, care nu oferă suport pentru acest device. Totuşi, privind tabloul de ansamblu al jocului, acestea sunt neglijabile.
Nu vă aşteptaţi totuşi ca experienţa VR din Resident Evil 7 să se ridice la acelaşi nivel calitativ din versiunea standard a jocului. Da, senzaţia de tensiune constantă este oarecum amplificată atunci când simţi că te afli în mijlocul acţiunii, însă iluzia este oarecum ştirbită de aspectul grafic net inferior ediţiei non-VR a jocului. Intensitatea unora dintre efecte este mult diminuată, în timp ce altele lipsesc cu desăvârşire.
De asemenea, rezoluţia din versiunea VR a lui Resident Evil 7 este mult mai scazută faţă de varianta standard, această diminuare fiind accentuată în extremităţile laterale ale câmpului de vedere. Ajunge să aruncaţi o privire la imaginile alăturate, capturate în modul VR al jocului, pentru a vă da seama despre cât de drastic este downgrade-ul grafic.
Totuşi, având în vedere că nu doar grafica face un joc, am încercat să parcurgem o porţiune mai însemnată din Resident Evil 7 în modul VR. Din păcate, nu am reuşit să ajungem prea departe: indiferent de sistemul de corecţie a perspectivei ales (se poate opta pentru ajustarea camerei în trepte, ajustabile, cu ajutorul stick-ului analogic drept de pe controller, sau pentru mişcarea cursivă a camerei cu ajutorul acestui stick, precum în versiunea non-VR), greaţa s-a instalat foarte repede, împiedicându-ne să continuăm. Merită menţionat că două persoane au manifestat fix aceleaşi simptome, jucând separat, la ore şi în locaţii diferite.
Deşi foarte multă lume indică Resident Evil 7 drept un must have pentru cei care deţin un headset PlayStation VR, experienţa noastră cu acest joc nu a fost tocmai cea mai fericită. Am fi putut trece uşor peste compromisurile grafice cauzate de trecerea la VR, însă senzaţia de greaţă provocată este pur şi simplu prea puternică pentru a fi ingorată.
EAGLE FLIGHT
(Ubisoft)
Eagle Flight vine din partea celor de la Ubisoft şi, deloc surprinzător, prezintă un mediu de joc open world, pe care îl putem survola din postura unui vultur. Este vorba despre o versiune din viitor a Parisului, în care omenirea a dispărut, iar vegetaţia şi animalele au pus stăpânire pe oraş. Nu vă închipuiţi însă peisaje post-apocaliptice, stilul vizual al jocului fiind mai degrabă viu colorat şi minimalist.
Jucătorul are ocazia de a intra în pielea (şi penele) unui vultur, de la naşterea acestuia şi primele zboruri alături de părinţi, trecând prin diferite etape ale vieţii acestuia, reprezentate de misiunile tipice unui joc open world: colectarea de pene, explorarea, urmăririle cu păsări inamice etc. Există chiar şi un mod multiplayer, un soi de capture the flag cu vulturi şi cadavre de animale, destul de simplistic realizat.
Ce reuşeşte însă Eagle Flight, spre deosebire de Resident Evil 7, spre exemplu, este să ofere o schemă de control funcţională în VR, schimbarea direcţiei de zbor a vulturului fiind realizată plin aplecarea capului în stânga sau dreapta. Sigur, poate deveni obositor, însă funcţionează neaşteptat de bine şi elimină necesitatea de a corecta perspectiva într-un mod stângaci din controller. Totuşi, se va folosi şi gamepad-ul pentru operaţiuni precum creşterea sau micşorarea vitezei de deplasare a vulturului sau atacul (sonic) asupra altor păsări.
În ciuda aspectului simplistic al jocului, grafica poate fi considerată mulţumitoare şi clară. Chiar şi aşa, procesul iniţial de loading este deranjant de lung, iar după o perioadă mai îndelungată de joc îşi pot face apariţia şi răul de mişcare sau greaţa. Nimic la fel de grav precum în cazul lui Resident Evil 7, totuşi.
Problema lui Eagle Flight este că pare mai degrabă un experiment creat pentru a testa piaţa de VR, o experienţă de joc fără prea multă profunzime, cu o prezentare artistică, însă prea simplistă, comercializată la un preţ premium: 179,90 lei în versiune fizică şi „doar” 139,90 lei în format digital, de pe PlayStation Store. Îl puteţi încerca doar atunci când se va ieftini semnificativ.
BATMAN: ARKHAM VR
(Rocksteady/Warner Bros. Interactive Entertainment)
Batman: Arkham VR nu este ceea ce am putea numi un joc în adevăratul sens al cuvântului, ci mai degrabă o experienţă demonstrativă menită să pună în valoare posibilităţile oferite de un dispozitiv precum PlayStation VR. În primul rând, faţă de celalate două jocuri prezentate mai devreme, în Batman: Arkham VR am avut nevoie de motion controllerele PlayStation Move, mecanici întregi fiind gândite în jurul a folosirii în joc a ambelor mâini. De asemenea, se numără printre puţinele jocuri VR pe care nu le-am putea juca aşezaţi, calibrarea iniţială nefuncţionând corespunzător decât atunci când am stat în picioare.
Povestea din Batman: Arkham VR pare să continue evenimentele din seria principală, Bruce Wayne întrerupându-şi rutina obişnuită pentru a rezolva o situaţie de urgenţa, din postura Cavalerului Întunecat. Astfel, veţi avea ocazia să vizitaţi câteva locaţii din Gotham, inclusiv vestitul Bat Cave, din perspectiva first person, în încercarea de a rezolva un caz dificil.
Fiecare astfel de loc oferă o serie de puzzle-uri, ce pot fi rezolvate, de cele mai multe ori, folosind gadget-urile din dotarea lui Batman: grappling hook-ul cu care te poţi deplasa dintr-un loc într-altul şi poţi interacţiona câteodată cu elemente din mediul înconjurător, scanner-ul cu ajutorul căruia poţi analiza obiecte sau personaje şi poţi obţine indicii vitale, precum şi omniprezentele batarang-uri, din nou folosite pentru a ajunge la ţinte îndepărtate sau inaccesibile în mod normal.
Aminteam mai devreme că mişcările ambelor mâini joacă un rol important, Batman fiind nevoit să-şi verifice centura cu gadget-uri: Bat Claw-ul este agăţat în partea dreapta a centurii şi poate fi utilizat doar cu mâna dreaptă, iar scanner-ul se poate folosi într-un mod similar cu ajutorul mâinii stângi. Pe partea centrală din faţa a centurii se regăseşte rezerva de batarang-uri, ce pot fi apucate şi folosite cu ambele mâini.
Pentru a uşura interacţiunea, mâinile eroului sunt afişate în joc, mişcările fiind reproduse cu ajutorul controllerelor PlayStation Move. Aici apar câteva probleme de tracking, nimic însă care să te împiedice să duci experienţa din Batman: Arkham VR la final. Problema jocului este faptul că se termină foarte repede, în sub o oră de gameplay efectiv. Ce-i drept, după prima parcugere a poveştii, poţi relua capitolele pentru a găsi şi rezolva obişnuitele Riddler Puzzles.
Unde merită laude Batman: Arkham VR este la capitolul grafic, cei de la Rocksteady reuşind să obţina nişte rezultate mai mult decât mulţumitoare, având în vedere limitările tehnologice ale platformei VR. Ce-i drept, câteodată jocul este un cam neclar, dar acest aspect se poate trece lejer cu vederea.
Batman: Arkham VR constituie o experienţă VR de calitate, în cadrul căreia nu am avut probleme cu răul de mişcare, şi poate fi achiziţionat, în format digital, la un preţ de 90 lei, de pe PlayStation Store.
Review-ul nostru pentru PlayStation VR va continua în următoarele zile cu prezentările altor titluri dedicate acestui dispozitiv, precum PlayStation VR Worlds, Until Dawn: Rush of Blood, DriveClub VR sau Rise of The Tomb Raider.
PlayStation VR Review Partea 1: privire de ansamblu asupra hardware-ului
PlayStation VR Review Partea a 3-a: jocurile PS VR Worlds, DriveClub VR şi Until Dawn: Rush of Blood