Iată-ne ajunşi într-un nou punct de cotitură pentru industria jocurilor video, următoarea generaţie de console făcându-şi oficial apariţia şi în România. Este vorba despre PlayStation 4, cel mai nou astfel de gadget oferit de Sony, disponibil şi în ţara noastră începând cu sfârşitul lunii ianuarie.
În cursul acestei săptămâni, vom analiza amănunţit mai multe aspecte legate de noua consolă PlayStation 4: hardware-ul, aspectul, calitatea construcţiei, accesoriile, sistemul de operare, funcţiile suplimentare şi, bineînţeles, jocurile disponibile pentru noul PS4.
Înainte să începem, trebuie menţionat faptul că în momentul de faţă PlayStation 4 este disponibil in România în două versiuni: pachetul normal, ce include o consolă PS4 cu hard disk de 500GB (1799 lei) şi bundle-ul ce oferă acelaşi model de consolă şi jocul Killzone: Shadow Fall (1999 lei). În afara jocului menţionat, conţinutul ambelor pachete este identic.
HARDWARE
Atunci când deschidem o cutie de PlayStation 4, în interiorul pachetului, pe lângă consola propriu-zisă, vom gasi un controller DualShock 4, un cablu de alimentare, un cablu microUSB (pentru reîncarcarea controllerului), un cablu video HDMI şi un headset mono, special conceput pentru voice chat.
Probabil că mulţi dintre voi ştiu deja ce specificaţii hardware are consola PlayStation 4, însă nu strică să mai aruncăm înca o privire la acestea.
Procesor principal:
• procesor personalizat single-chip
• CPU: low power x86-64 AMD “Jaguar”, 8 nuclee
• GPU: 1.84 TFLOPS, AMD Radeon™ Graphics Core Next engine
Memorie: 8GB GDDR5
Hard Disk: inclus, 500GB (poate fi înlocuit de utilizator)
Drive optic (read only):
• BD 6xCAV
• DVD 8xCAV
I/O: Super-Speed USB (USB 3.0), AUX
Conectivitate:
• Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
• IEEE 802.11 b/g/n
• Bluetooth 2.1 (EDR)
Ieşiri AV:
• HDMI
• Digital Output (optical)
La o prima vedere, noul PS4 pare foarte asemănător cu un PC obişnuit, la această comparaţie aducându-şi aportul noua arhitectura x86-64 pe care o foloseşte procesorul furnizat de AMD, precum şi chip-ul video, derivat din plăcile Radeon pentru PC. Totuşi, nu vă lăsaţi înşelaţi de aparenţe: Sony foloseşte un design personalizat pentru acest procesor, pe care nu-l regăsiţi în niciun astfel produs dedicat PC-urilor normale, precum şi o arhitectură bazată pe memorie unificată, RAM-ul fiind astfel împărţit între funcţiile necesare sistemului de operare şi memoria video necesară pentru stocarea texturilor din jocuri.
De altfel, memoria unificată de 8GB pare principala diferenţă faţă de un PC standard, Sony alegând să folosească GDDR5, cel mai rapid tip de memorie existent la momentul de faţă, care poate oferi o lăţime de bandă de aproximativ 176GB/s în orice condiţii de operare. Adăugaţi şi optimizările suplimentare, precum şi sistemul de operare proprietar (fără nicio legatură cu Windows sau DirectX) şi aveţi imaginea unui „animal de rasă” care poate depăşi cu uşurinţă performanţele unui PC echipat cu o configuraţie similară. Vom vorbi mai mult despre acest aspect atunci când vom ajunge la secţiunea dedicată jocurilor.
În privinţa ambalajului şi modului în care utilizatorul obişnuit ia prima oară contactul cu PS4, lucrurile stau şi bine şi rău. Cutia propriu-zisă a consolei este destul de subţire, asemănându-se cu ambalajul în care primim de obicei laptop-urile. Consola, aflată într-o folie de plastic, este securizată doar cu ajutorul unor cartoane, acestea neoferind o senzaţie prea mare de siguranţă.
De altfel, probabil că aţi auzit de cazuri în care unele consolele PlayStation 4 au fost livrate DOA (dead on arrival, cu alte cuvinte nu funcţionau deloc atunci când erau scoase din cutie) sau au întâmpinat numeroase probleme de rulare chiar din primele ore de utilizare. Înclin să cred că aceste tipuri de neplăceri au fost cauzate de transportul neadecvat, cutiile suferind şocuri transmise şi la consolele propriu-zise.
Din fericire, redacţia Go4games a avut parte de un PS4 perfect funcţional, primul lucru care ne-a impresionat atunci când l-am desfăcut fiind dimensiunea extrem de redusă a consolei. Practic, avem de-a face cu dimensiuni aproximativ egale cu mai vechiul PlayStation 3 Slim şi doar un pic mai mari decât mai recentul PlayStation 3 SuperSlim. De asemenea, nici greutatea nu este o problemă, design-ul PS4-ului permiţând plasarea acestuia pe orizontală sau verticală (este necesar un stand suplimentar pentru poziţia verticală).
Nu la fel de încântător este materialul plastic lucios din care este realizată jumătatea stângă a carcasei PS4, acesta fiind, la fel ca în cazul primelor modele de PS3, un veritabil magnet de praf şi ampremente. Această porţiune a carcasei poate fi înlăturată cu uşurinţă, sub ea găsindu-se hard disk-ul consolei (500GB), ce poate fi lesne înlocuit de utilizator cu un model mai generos (PS4 este compatibil cu unităţile hard disk pentru laptop). Pentru început, însă, această operaţiune nu este neapărat necesară, cei 500GB fiind suficienţi pentru o selecţie destul de bogată de jocuri retail şi digitale.
Spre deosebire de predecesorii săi, PlayStation 4 a renunţat complet la ieşirile analogice audio/video, conectarea la televizor (sau monitor) realizându-se exclusiv prin intermediul cablului HDMI inclus în pachet. Astfel, atenţie mare dacă aveţi de gând să vă achiziţionaţi un PS4 şi nu aveţi un televizor modern echipat cu intrare HDMI!
CONTROLLER-UL DUALSHOCK 4
Pe lângă consola propriu-zisă, cealaltă vedetă a pachetului PlayStation 4 este noul controller DualShock 4. Este pentru prima dată când Sony foloseşte un design nou pentru gamepad-urile livrate alături de consolele PlayStation, DualShock 4 fiind livrat cu numeroase modificări şi adiţii faţă de vechile generaţii de controllere.
În primul rând, distanţa dintre crucea direcţioanală (D-pad) şi butoanele de acţiune (X, pătrat, triunghi şi cerc) a fost sensibil mărită, permiţând manevrarea mai facilă a celor două stick-uri analogice, precum şi includerea unui touch pad, ce poate fi de asemenea apăsat. De asemenea, triggere-le L2 şi R2, problematice pe vechiul DualShock 3 au fost regândite, noul design fiind mult mai confortabil şi ergonomic. De altfel, aş îndrăzni să afirm că DualShock 4 este cel mai comod gamepad pe care am avut ocazia să pun mâna până în acest moment. Ajută şi mânerele alungite, precum şi textura uşor zimţată de pe spatele controller-ului.
DualShock 4 a primit şi alte adiţii nemaivăzute până acum pe un controller Sony: butonul PlayStation (Home) a fost coborât un pic, făcând loc unui difuzor mono prin intermediul căruia sunt redate anumite efecte sonore din jocuri (înregistrările audio din Killzone: Shadow Fall, spre exemplu). Surprinzător, acest difuzor beneficiază de o calitate de redare audio neaşteptat de bună.
Mai mult, imediat sub butonul PlayStation (Home) au fost adăugate două intrări: un port de extensie, prin intermediul căruia vor fi cuplate viitoarele accesorii, precum şi o intrare de căşti cu mufa mini jack standard de 3,5mm. Aceasta poate fi folosită fie pentru a cupla headset-ul mono livrat în pachet, fie o pereche de căşti stereo, existând posibilitatea ca întreaga parte audio a unui joc să fie redirecţionată către căşti, scăpând astfel de grijile de a nu face prea mult zgomot atunci când jucaţi seara sau noaptea. De asemenea, clasicele butoane Start şi Select au dispărut, lăsând locul noilor Options şi Share (despre care vom discuta un pic mai târziu).
Nu în ultimul rând, pe partea frontală a noului DualShock 4 găsiţi mufa microUSB de reîncarcare, precum şi o lumină LED, ce poartă mai multe roluri. Culoarea acesteia se poate schimba de la joc la joc, câteodată aceasta semnalizând starea de sănătate a personajului controlat, alteori numărul jucatorului (atunci când aveţi mai multe controllere conectate la PS4; sunt suportate maximum 4 astfel de dispozitive în acelaşi timp) etc. Intensitatea acestui semnal luminos poate deveni deranjantă, mai ales dacă vă jucaţi într-o cameră întunecată şi aveţi la dispoziţie un display cu ecran glossy. Din păcate, „luminiţa” de pe DualShock 4 nu poate fi dezactivată.
În privinţa alimentării controller-ului, lucrurile stau în mare parte la fel ca în cazul mai vechiului PlayStation 3. Fiecare controller are incoporat un acumulator ce poate fi reîncărcat prin intermediul cablului microUSB inclus în pachet, fie direct de la consolă, fie prin intermediul unei alte surse de curent (cum ar fi un PC). Din păcate, bateria noului DualShock 4 nu este atât de longegivă precum cea a precursorului său, aceasta descărcându-se după 10-12 ore de joc continuu. Controller-ul DualShock 4 poate fi folosit şi atunci când se reîncarcă, cu condiţia ca lungimea cablului să vă permită accesul confortabil la consolă (în caz contrar, se poate apela la un prelungitor USB).
Adevărata problemă a controller-ului pare a fi însă legată de stick-urile sale analogice. Nu, nu este vorba de precizia şi răspunsul acestora: din aceste puncte de vedere avem parte de unele dintre cele mai exacte stick-uri produse vreodată. Problema este cauciucul ce acoperă aceste mini joystick-uri, mulţi utilizatori raportând faptul că acesta se uzează foarte repede, existând chiar riscul ruperii sau desprinderii de pe controller. Deşi Sony a promis că va înlocui toate controller-ele deteriorate astfel, vă recomandăm încă din start să vă achiziţionaţi „apărători” suplimentare pentru stick-uri: pe lângă faptul că scăpaţi de orice grijă legată de uzarea cauciucului iniţial, multe modele oferă o aderenţă mai bună decât textura originală.
HEADSET-UL
Pentru a nu mai repeta greşelile făcute cu PlayStation 3, Sony a decis ca fiecare PlayStation 4 să includă în pachet un headset mono, ce poate fi cuplat cu uşurinţă direct la controller. Nu mulţi vor fi însă încântaţi de calitatea acestui accesoriu. Headset-ul inclus în pachetul PS4 lasă impresia unui produs foarte ieftin, performanţa fiind pe măsură.
Acesta îşi face treaba, însă înlocuirea sa cu un headset de tip hands free al unui telefon mobil duce la rezultate mult mai bune. De notat faptul că nu puteţi folosi căştile de la un iPhone în acest scop: acestea sunt capabile să redea semnalul stereo emis de DualShock 4, însă nu şi să preia semnalul de la microfon. În schimb, am putut folosi fără probleme căştile incluse în pachetul unui telefon Nokia.
Totuşi, headset-ul inclus de Sony alături de PlayStation 4 are un mare avantaj: dimensiunile sale reduse îi permit să fie introdus sub o pereche de căşti mai voluminoase, în cazul în care doriţi să folosiţi şi aşa ceva în acelaşi timp.
SOFTWARE ŞI SISTEMUL DE OPERARE
După cum am amintit mai devreme, Sony a proiectat un sistem de operare custom, special conceput pentru consola PlayStation 4. Acesta are la bază FreeBSD şi beneficiază de un aspect curat, simplist şi o funcţionare neaşteptat de rapidă. Mai vechiul XMB (Xcross Media Bar – interfaţa caracteristică consolelor PSP şi PS3) a fost înlocuit de PlayStation Dynamic Menu, o denumire mult prea pompoasă pentru o interfaţă suprinzător de simplistă.
Practic, toate aplicaţiile şi jocurile instalate sunt disponibile acum prin intermediul unui rând de icoane, care se rearanjează automat în funcţie de frecvenţa cu care sunt folosite. Din păcate, dispunerea acestei liste nu poate fi modificată după cum doreşte utilizatorul şi nici nu există posibilitatea de a grupa mai multe icoane în foldere (aşa cum se poate pe PS3 şi PS Vita).
Restul de funcţii suplimentare, cum ar fi accesarea setărilor consolei şi ale accesoriilor, PlayStation Store, profilul de PlayStation Network, trofeele câştigate etc. sunt disponibile într-un rând suplimentar de iconiţe, plasat deasupra celui principal (cu jocuri şi aplicaţii). Comutarea între cele două rânduri este extrem de simplă şi se realizează cu ajutorul crucii direcţionale (D-pad) de pe controller.
Şi pentru ca tot a venit vorba de PlayStation Store, conturile PSN de Romania în continuare nu au acces la acest serviciu. Din fericire, dacă aveţi conturi deschise pe UK (sau alte ţări europene) şi/sau US, veţi putea accesa şi acest serviciu fără probleme. Interfaţa Store-ului este identica cu cea de pe PS3, însă funcţionează mult, mult mai rapid. Spre exemplu, încarcărea Store-ului pe vechea consolă putea dura şi peste un minut; pe PS4, în schimb, PS Store-ul este accesat instantaneu.
Trebuie menţionat că dacă aveţi deja un abonament PlayStation Plus ataşat de contul PSN, acesta va fi face tranziţia şi va deveni funcţional si pe PlayStation 4. Pentru început, prin intermediul acestui abonament aveţi la dispoziţie câteva jocuri gratuite, printre care Resogun, Contrast, Don’t Starve şi, foarte curând, Outlast. De asemenea, dacă aveaţi achiziţionate anumite jocuri digitale pe PS3 sau PS Vita, acestea vor fi disponibile gratuit şi pe PS4. Este vorba de titluri precum Sound Shapes, Flower, Flow şi Escape Plan.
Nu trebuie omis nici faptul că multiplayer-ul online este restricţionat acum în spatele unui abonament PlayStation Plus, majoritatea jocurilor necesitând o astfel de subscripţie pentru a putea accesa funcţiile online. Totuşi, există excepţii notabile de la această regulă. Titlurile Free-to-play disponibile pe PlayStation Store, cum ar fi Blacklight: Retribution, Warframe sau DC Universe Online NU necesită niciun fel de abonament suplimentar şi pot fi jucate online şi fără PlayStation Plus. De asemenea, nici viitorul MMORPG The Elder Scrolls Online nu va necesita un astfel de abonament pentru a putea fi jucat.
Şi pentru că tot am ajuns la jocuri, indiferent că vorbim de cele digitale sau livrate pe disc, acestea necesită instalare pentru harddisk-ul consolei PlayStation 4 pentru a putea fi rulate corespunzător. Din fericire, acest proces este acum realizat în fundal, neîntrerupând funcţiile de baza ale consolei. Mai mult, în cazul titlurilor de pe disc, de cele mai multe ori instalarea va avea loc fără intervenţia jucătorului, în timp ce se desfăşoară primul meci/nivel/cursă din respectivul joc. Este un pas înainte faţă de vechiul PS3, unde puteai pierde ore întregi cu download-urile de patch-uri obligatorii sau procesele de instalare frustrante.
Strâns legată de download-urile realizate în fundal este şi opţiunea de a lăsa consola în mod Stand By. Oferit ca alternativă la oprirea completă a consolei, acest mod de funcţionare menţine PS4 într-o stare în care este consumată o cantitate redusă de energie electrică, permiţând în schimb iniţializarea proceselor de download în background, precum şi încarcărea controllerelor DualShock 4 cuplate la consolă. În acest mod, pe lângă download-urile de jocuri sau update-uri pentru acestea, se pot descărca automat chiar şi versiunile noi de firmware pentru PS4.
Trecând mai departe, lucrurile nu stau deloc grozav în ceea ce priveşte funcţionalitatea multimedia a consolei PlayStation 4. Funcţii de bază prezente în PS3, precum redarea fişierelor MP3 sau video, lipsesc cu desăvârşire din oferta curentă a PS4. În schimb, Sony oferă aplicaţiile Video Unlimited şi Music Unlimited, prin intermediul cărora, teoretic, se poate face stream la filme, seriale şi muzică. Din păcate, acestea nu funcţioneaza pe teritoriul ţării noastre. La fel se întâmplă şi în cazul aplicaţiei incluse Netflix. Ce-i drept, Sony a promis că următorul update de software al consolei (noi am rulat versiunea 1.52) va implementa şi posibilitatea de a reda propriile fişiere MP3.
În ciuda tuturor acestor restricţii (motivate de faptul că PS4 este în primul rând o maşinărie dedicată jocurilor, celelalte aspecte fiind puse în plan secundar), noua consolă poate reda DVD-uri video şi filme Blu-ray, însă doar după descărcarea unui update de pe Internet. Un alt neajuns de neînţeles este lipsa suportului pentru formatul Blu-ray 3D, aceste discuri fiind redate fără probleme de vechile PS3-uri.
Ca ultima menţiune, PlayStation 4 are inclus şi un browser de Internet, mai stabil şi mult mai rapid decât omologul de pe bătrânul PlayStation 3. Ce-i drept, acestuia îi lipseşte suportul pentru Flash, însă această tehnologie tinde să devină irelevantă în viitorul foarte apropiat, fiind abandonată de toate sistemele de operare mobile.
Cu alte cuvinte, momentan, PlayStation 4 are în vizor doar jocurile, restul de funcţii fiind fie subdezvoltate, fie pur şi simplu absente. Acest lucru nu ar trebui însă să descurajeze eventualii doritori, Sony dezvoltându-şi un obicei de a adăuga funcţionalitate suplimentară prin intermediul update-urilor frecvente de firmware. Spre exemplu, este o diferenţă ca de la cer la Pământ între ce este disponibil acum pe PS3 şi software-ul cu care fusese livrată consola în momentul lansării.
VOICE CHAT
După cum am afirmat mai devreme, fiecare PlayStation 4 este livrat în cutie cu un headset. De asemenea, suportul pentru voice chat este acum implementat la nivel de sistem de operare, nemaifiind necesară intervenţia producătorilor pentru fiecare joc în parte. Conform celor de la Sony, acest feature nu a fost niciodată posibil pe PlayStation 3 din cauza cantităţii limitate de memorie de care dispunea vechea consola (doar 256MB RAM).
Cu această piedică eliminată, cei 8GB GDDR5 sunt mai mult decât suficienţi pentru a include voice chat-ul atât de dorit de o bună parte a jucătorilor. Pe lângă suportul specific al anumitor jocuri, voice chat-ul este disponibil global, indiferent de aplicaţia sau jocul în care se află prietenii ce participă la conversaţie.
Pur şi simplu se foloseşte funcţia Party, ce se regăseşte în rândul superior de icoane, pentru a crea o „cameră de chat”. Apoi se trimit invitaţii către prieteni pentru ca aceştia să se poată alătura acelei camere. Odată parcurşi aceşti paşi simpli, totul devine floare la ureche. Comunicarea prin voce funcţioneaza destul de bine, cu menţiunile specificate în cadrul capitolului dedicat headset-ului. De asemenea, câteodată, poţi auzi în cască un ecou al celor rostite în microfon, însă efectul este discret şi nederanjant. Probabil şi acest aspect va fi rezolvat într-un viitor update de firmware.
FUNCŢIA SHARE
Am menţionat în cadrul descrierii noului controller DualShock 4 că acesta a fost îmbogăţit cu un nou buton Share. Funcţionalitatea acestuia aduce şi mai aproape PlayStation 4 de facilităţile sociale caracteristice multor jocuri de pe PC sau dispozitive mobile. Este vorba în primul rând de posibilitatea de a partaja online screenshot-uri şi clipuri video din jocuri.
Screenshot-urile pot fi urcate pe Facebook sau Twitter direct cu ajutorul consolei, fără niciun program intermediar. Doar apăsaţi butonul Share şi selectaţi funcţia Screenshot. Interfaţa PS4 permite ataşarea profilului de PlayStation Network de cele de Facebook şi Twitter, restul operaţiunii fiind de la sine înţelesă. Alternativ, puteţi ataşa imaginile capturate mesajelor pe care le trimiteţi prietenilor, acestea putând fi accesate şi prin aplicaţia PlayStation pentru Android şi iOS.
Similar puteţi proceda şi în cazul clipurilor video înregistrate din jocuri. PlayStation 4 înregistrează în permanenta cele mai recente 15 minute de gameplay, acestea putând fi editate (pentru a selecta doar porţiunea interesantă) şi urcate pe Facebook. Alternativ, puteţi stabili punctele de start şi oprire ale unui clip video prin intermediul diferitelor tipuri de apăsare ale butonului Share (există mai multe preseturi între care puteţi opta). Din păcate, Facebook este momentan singura metodă prin care aceste clipuri de gameplay pot ajunge online, suportul pentru alte servicii (gen YouTube) urmând a fi implementat în versiunile viitoare de firmware.
Trebuie amintit şi faptul că atât screenshot-urile, cât şi capturile video din jocuri, rămân stocate pe hard disk-ul consolei şi pot fi admirate şi rulate de acolo. Momentan, aceste fişiere nu pot fi transferate pe un suport extern (cum ar fi un stick USB) pentru a le edita mai uşor. Şi această limitare va fi eliminată de viitoarele update-uri software.
Nu în ultimul rând, cu ajutorul funcţiei Share puteţi face live streaming al jocurilor pe care doriţi să le urmărească şi cei care nu au încă o consolă PlayStation 4. Streaming-ul se realizează momentan prin intermediul a două servicii: Twitch TV sau Ustream, rezultatele fiind satisfăcătoare, mai ales in condiţiile în care suportul pentru această funcţie este nativ şi nu afectează cu nimic rularea jocului prorpiu-zis. Stream-urile video pot fi accesate atât de pe alte console PS4, cât şi de pe PC, prin intermediul unui browser, sau cu ajutorul aplicaţiei PlayStation pentru iOS şi Android.
Vom reveni în zilele ce urmează cu analize amănunţite ale jocurilor disponibile pentru PlayStation 4 (dintre care nu vor lipsi FIFA 14, Need for Speed Rivals sau Killzone: Shadow Fall), cu o prezentare a funcţiei Remote Play pentru PlayStation Vita, precum şi cu mult dorita concluzie legată de noua consolă de la Sony.