Am ajuns și la finalul recomandărilor Go4Games referitoare la jocurile anului 2021. Înainte de a încheia însă această listă, vă recomandăm o scurtă recapitulare a titlurilor deja nominalizate în categoriile aferente acestui an:
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea 1): racing, action/adventure, horror
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 2-a): shooter, adventure, sport
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 3-a): action, platformer, remaster
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 4-a): exclusivități PlayStation, Microsoft și Nintendo Switch
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 5-a): multiplayer, grafică și cele mai bune jocuri românești
După cum vă spuneam la început, am fost nevoiți să eliminăm câteva categorii complete din cadrul recomandărilor noastre pentru jocurile anului 2021, principala cauză fiind lipsa titlurilor de calitate apărute în cadrul acestor genuri. Totuși, ne-am permis să facem câteva recomandări individuale, pentru a nu trece complet cu vederea niște genuri importante. Reamintim că nu am nominalizat decât jocuri pe care am avut ocazia să le încercăm personal în redacția Go4Games (unele dintre acestea fiind prezentate și în review-uri individuale pe site-ul nostru) și ale căror date de lansare s-au regăsit în cursul anului calendaristic 2021.
Și, așa cum se cuvine, lista recomandărilor noastre legate de jocurile anului 2021 va fi încheiată cu “Realizarea anului”, acordată celui mai meritoriu produs din ultimele 12 luni, alături de nedorita distincție “Dezamăgirea anului”.
În încheiere, înainte de trecerea în noul an, redacțiile Go4IT și Go4Games vă urează un călduros “La mulți ani!” și vă așteaptă și în 2022, cu cât mai puține restricții și cu cât mai multe jocuri video!
It Takes Two este mai mult decât un simpatic platformer 3D și mult mai mult decât un simplu joc co-op. Creația celor de la Hazelight Studios a reușit să aducă laolaltă oamenii în aceste vremuri tulburi, fie că vorbim de părinți ce au jucat alături de copii, prieteni ce s-au distrat împreună, ba chiar cupluri care, precum eroii din joc, s-au folosit de acest pretext pentru a-și întări relațiile. Astfel, Josef Fares și echipa sa au reușit să creeze cel mai bun și mai memorabil moment ludic al anului, reamintindu-ne că jocurile video pot reprezenta mult mai mult decât lasă de înțeles aparențele.
Știam de multă vreme că marile companii ce activează în industria jocurilor video au o singură prioritate și aceea nu este bunăstarea jucătorilor (fie ea materială sau spirituală). Dimpotrivă, marii publisheri au urmărit mereu obținerea de profituri cât mai mari, indiferent de metodele mai puțin morale folosite sau de modurile în care acestea au afectat calitatea produselor lansate. Parcă niciodată însă aceste adevăruri n-au fost mai evidente ca în 2021.
Pe de o parte avem companii precum Activision Blizzard, al căror mod de a-și trata angajații, discriminând, abuzând și înșelând așteptările acestora, a fost remarcat chiar și de către autoritățile americane, care nu au ezitat să demareze acțiuni în justiție. Astfel, faptele unor persoane prea puțin conștiente în legătura cu realitățile din jurul lor au eclipsat munca unor oameni de bună credință, care au investit efort și pasiune în crearea și testarea unor jocuri precum Call of Duty: Vanguard sau Diablo II: Resurrected.
Mai mult, în cadrul altor publisheri, precum Ubisoft, scandalurile legate de abuzuri continuă. Chiar și după efectuarea mai multor schimbări la nivel înalt, mulți angajați preferă în continuare să părăsească publisher-ul, calitatea jocurilor lansate sau anunțate fiind, la rândul său, afectată. S-a ajuns astfel în cazuri în care titluri recent anunțate, precum remake-ul Prince of Persia: The Sands of Time sau Ghost Recon: Frontline să fie „trase pe dreapta” din cauza reacției îndreptățite a publicului.
Mai rău, conceptele de „game as a service”, ce implică lungirea exagerată și artificială a experiențelor de joc și oferirea de „soluții” sub forma microtranzacțiilor, sunt împinse în față de un management ce pare complet rupt de vremurile de aur ale Ubisoft, atunci când publisher-ul francez lansa bijuterii precum Rayman, Prince of Persia: Sands of Time, Splinter Cell sau Beyond Good & Evil.
Un nou nivel al tupeului a fost atins și de Take-Two Interactive, compania-mamă a unor coloși precum 2K Games sau Rockstar Games, care a acționat în justiție producătorii lui It Takes Two, în încercarea de a-i determina să schimbe denumirea jocului lor. Să nu uităm nici de presiunile puse de publisher pentru lansarea timpurie a GTA: The Trilogy – The Definitive Edition, o colecție de jocuri legendare, al căror renume a fost târât prin noroi din cauza stării precare în care și-a făcut apariția acest pachet. Cu alte cuvinte, dacă intră banii înainte de sărbători, ce mai contează că ne batem joc de unul dintre cele mai emblematice nume din istoria jocurilor video, precum și de „fraierii” dispuși să plătească prețul complet pentru un produs neterminat?
Și dacă tot am ajuns la acest capitol, nu-i putem trece cu vederea nici pe Electronic Arts, care au insistat cu lansarea lui Battlefield 2042, deși era clar că jocul celor de la DICE mai avea nevoie de câteva luni bune de finisare înainte să fie pus la vânzare.
Tragem totuși speranța că 2022 va fi un an mai bun și că aceste companii vor începe să-și trateze cu mai mult respect atât clienții, cărora să le ofere jocuri construite nu doar pentru profit imediat, cât și proprii angajați, persoane cu talent și dăruire imense, fără de care această industrie nici măcar nu ar putea exista.
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea 1): racing, action/adventure, horror
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 2-a): shooter, adventure, sport
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 3-a): action, platformer, remaster
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 4-a): exclusivități PlayStation, Microsoft și Nintendo Switch
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 5-a): multiplayer, grafică și cele mai bune jocuri românești
Citește și: Jocurile anului 2021 (partea a 6-a): recomandări individuale, realizarea și dezamăgirea anului