În primele trei capitole ale listei noastre de recomandări privind jocurile anului 2020 au fost rezervate pentru genurilor indivuale, precum RPG-urile, jocurile cu mașini și titlurile action/adventure (prima parte), shooterele, jocurile de strategie și simulatoare sportive (în a doua parte), titlurile horror, cele open world și platformerele (în cea de-a treia parte). Cea de-a patra parte a fost dedicată celor mai bune titluri exclusiv pentru consolele PlayStation și platformele Microsoft, in timp ce episodul al cincilea s-a oprit asupra jocurilor pentru Nintendo Switch, celor VR și asupra remake-urilor și remasterizărilor.
În penultimul articol al seriei noastre am ajuns la evidențierea unor caracteristici de bază pentru jocurile video din ziua de astăzi: componenta multiplayer, grafica și, nu în ultimul rând, povestea.
Și în cazurile acestor categorii păstrăm cele două recomandări principale (medaliile de aur și argint), precum și mențiunile. De asemenea, nu am mai nominalizat decât jocuri pe care am avut ocazia să le încercăm personal în redacția Go4Games (unele dintre acestea fiind prezentate și în review-uri individuale pe site-ul nostru) și ale căror date de lansare s-au regăsit în cursul anului calendaristic 2020.
În privința jocurilor ce pun accentul pe multiplayer, lucrurile au fost destul de clare, ieșind în față titlurile ce, într-un fel sau altul, au fost disponibile și în mod gratuit pentru cât mai mulți jucători. În categoria jocurilor ce s-au remarcat prin grafica excelentă, am avut de ales între cel mai înalt nivel posibil pe generația actuală actuală de hardware și asaltul tehnologiilor noi, posibile grație plăcilor video moderne și consolelor next-gen. Iar când vine vorba despre poveste, am preferat titlurile mature, ce au ridicat niște probleme mai complexe decât clasicul “bine vs. rău”.
Ani de zile, genul Battle Royale a fost apanajul unor shootere cu tentă militară, realistă, disponibile fie în regim Early Access, fie într-o stare complet neoptimizată, ce a avut nevoie de “sezoane” întregi pentru a ajunge într-o formă cât de cât finalizată. Și, având în vedere că Fortnite se adresează unui public ceva mai tânăr, Activision a exploatat nevoia unui astfel de joc matur, atât ca mentalitate, cât și ca valori de producție. Astfel a luat naștere Call of Duty: Warzone, un Battle Royale bazat pe apreciata serie de shootere, disponibil în mod gratuit pentru toți cei interesați. Iar nivelul de finisare caracteristic unui titlu Call of Duty, conținutul actualizat în mod constant (recent au fost adăugat arsenalul din Call of Duty: Black Ops Cold War), dar și disponibilitatea gratuită pe toate platformele au completat această formulă câștigătoare.
Periodic, câteodată anual, alteori o dată la câțiva ani, își face apariția, parcă de nicăieri, un joc care devine extrem de popular într-un interval de timp relativ scurt. În 2020, Fall Guys: Ultimate Knockout a fost acest joc, cu un concept original, chiar dacă elementele sale de bază nu sunt neapărat nemaivăzute. Pe scurt, Fall Guys: Ultimate Knockout poate fi considerat un titlu de tip Battle Royale, însă, de această dată, mecanicile de shooter sunt înlocuite cu cele ale unui platformer, cu un sistem de fizică adaptat pentru a provoca situații care mai de care mai hilare. Popularitatea lui Fall Guys a crescut și grație includerii acestui joc în oferta gratuită a abonamentului PlayStation Plus, dar și update-urilor de conținut oferite, periodic, de producători.
Excelența în grafică poate fi privită din mai multe perspective, un joc având posibilitatea fie de a excela la un anumit capitol vizual (cum ar fi reflexiile realizate cu Ray Tracing, din ce în ce mai prezente), sau, dimpotrivă, de a oferi un nivel extrem de înalt în privința aproape tuturor elementelor sale grafice. Iar The Last of Us Part II se încadrează în această ultimă categorie, fiecare componentă vizuală fiind dusă aproape de maximul permis de hardware-ul actual: modelele personajelor, mimica lor facială, animațiile naturale, iluminarea realistă, vegetația deasă, atenția la detaliu etc. Și, foarte important, toate acestea au funcționat excelent chiar și pe modelele originale de PlayStation 4, o consolă lansată acum mai bine de șapte ani.
În timp ce The Last of Us Part II a fost un soi de all-star show în ceea ce privește grafica, Cyberpunk 2077 putem spune că abordeaza o formulă fundamental diferită. Cu alte cuvinte, dacă ai la dispoziție forța brută pusă la dispoziție de un PC modern, echipat cu o placă grafică din gama NVIDIA GeForce RTX, efectele ray tracing pot transforma fundamental rezultatul vizual oferit de acest joc. Night City prinde viață și devine, pe alocuri, tulburător de realist, grație iluminării globale, suprafețelor capabile, la rândul lor, să emită și să propage lumina, reflexiilor mereu prezente, redării realiste a personajelor din joc și multor astfel de elemente. Totuși, prețul pe care trebuie să-l plătești pentru un astfel de spectacol vizual, fie că vorbim de investițiile în hardware, fie că aducem în discuție optimizarea și performanța, poate fi considerat un pic cam ridicat.
? Mențiuni: Demon’s Souls (PS5), Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (PS5), DOOM Eternal
Firul narativ a fost probabil cel mai controversat aspect al recentului titlu produs de studioul Naughty Dog. Și asta pentru că nu toată lumea a înțeles ce a încercat să transmită Neil Druckmann și echipa sa prin intermediul acestui joc. Din varii motive, legate fie de lipsa de cultură a celor care au emis aceste opinii, fie de elemente sensibile, despre care nu vom vorbi acum, The Last of Us Part II a fost perceput de o anumită categorie de public drept o poveste de răzbunare eșuată. Iar un șablon atât de simplist pur și simplu este nedrept pentru a caracteriza un asemenea fir epic: poate prea complexă pentru a “rezona” cu toată lumea, povestea din The Last of Us Part II explorează numeroase laturi ale naturii umane, pornind de la atașament, familie, firea noastră egoistă dar și capacitatea de a fi empatici în cazuri extreme, evidentiațe de interpretarea fără cusur a actorilor implicați.
Jocului celor de la CD Projekt îi pot fi reproșate numeroase neajunsuri, precum starea jenantă în care a fost livrat pe console, numeroasele bug-uri vizuale (și nu numai) sau optimizarea sa precară. Ce nu-i poate lua însă nimeni este profunzimea anumitor quest-uri și personaje pe care le poți întâlni în Night City. După cum am menționat și în review-ul jocului, Cyberpunk 2077 a reușit, într-un mediu virtual, să aline unele dintre durerile pricinuite de un an 2020 mizerabil, permițându-mi să iau parte la concertul ce mi-a fost interzis în viața reală, să pun bazele unor relații naturale, să mă atașez de anumite personaje și cauze și chiar să retrăiesc anumite drame personale.
? Mențiuni: Amnesia: Rebirth
Încheiem aici cel de-al șaselea episod al nominalizărilor noastre pentru jocurile anului 2020. Vă invităm, mâine, să reveniți pe Go4Games pentru a descoperi împreună ultimele recomandări ale acestui an!
Citește și: Jocurile anului 2020 (partea 1): RPG, racing, action/adventure
Citește și: Jocurile anului 2020 (partea a 2-a): shooter, strategie, sport
Citește și: Jocurile anului 2020 (partea a 3-a): horror, open world, platformer
Citește și: Jocurile anului 2020 (partea a 4-a): titluri exclusive PlayStation și Microsoft
Citește și: Jocurile anului 2020 (partea a 5-a): Nintendo Switch, VR, remake/remaster
Citește și: Jocurile anului 2020 (partea a 7-a): cele mai bune titluri românești, realizarea și dezamăgirea anului