Dintotdeauna jocurile horror au fost o modalitate de a trăi senzaţiile tari, fără riscul de a înfrunta cine ştie ce situaţii extreme în viaţa reală. Sigur că da, multe alte medii de divertisment au permis înfruntarea unor demoni, asaltul împotriva unei armate de zombies sau alte scenarii de acest gen, însă liniaritatea unui film sau a unei cărţi nu se poate compara cu interactivitatea şi profunzimea unui joc horror de calitate.
Dacă într-un film sau într-un roman eşti limitat la a urmări întâmplările prin care trece un anumit personaj, fără posibilitatea de a interveni în vreun fel, jocurile horror pun jucătorul în pielea respectivului erou, alegerile lui influenţând soarta acestuia.
În încercarea de a vă recomanda câteva jocuri horror de calitate, ne-am întors puţin în timp, selectând atât titluri mai vechi (dar foarte bune), cât şi apariţii mai noi, la fel de intense. De asemenea, am încercat să cuprindem în aria recomandărilor noastre atât jocuri horror clasice, în care accentul este pus pe atmosfera şi frica emanată, dar şi titluri care îmbină într-un mod armonios acţiunea cu groaza.
CLIVE BARKER’S UNDYING
(Electronic Arts)
PC
Clive Barker’s Undying este una dintre legendele încă vii ale acestui gen de jocuri horror, un titlu asupra căruia faimosul scriitor Clive Barker şi-a lăsat inconfundabila amprentă. Apărut în 2001, Undying punea jucătorii în pielea lui Patrick Galloway, un veteran al Primului Război Mondial.
Datorită specializării sale în domeniul ocultului, Galloway este chemat de fostul său camarad de arme, Jeremiah Covenant, pentru a da de capăt unei probleme „de familie”. Fraţii şi surorile acestuia, plecaţi din lumea celor vii, începeau să-şi refacă apariţia în conacul familiei Covenant, sub forma unor creaturi deloc prietenoase.
Clive Barker’s Undying rămâne unul dintre cele mai pline de feeling jocuri horro de acest gen, chiar dacă grafica (bazată pe prima versiune a motorului grafic Unreal) nu mai este de actualitate. Ca o menţiune specială, Undying a introdus sistemul de luptă folosit mai apoi în seria BioShock (arma într-o mână, abilitaţile speciale/vrăjile în cealaltă).
CALL OF CTHULHU: DARK CORNERS OF THE EARTH
(Headfirst Productions/Bethesda Softworks)
PC/Xbox
Creaţie a defunctului studio Headfirst Productions, Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth reuşea să transpună cum nu se poate mai bine scrierile lui H.P. Lovecraft într-un joc video cu puternice accente horror. Inspirat din nuvela „The Shadow Over Innsmouth”, povestea din Dark Corners of the Earth gravita în jurul detectivului Jack Walters, trimis să găsească o persoană dispărută într-un ciudat orăşel plasat pe malul mării.
Lucrurile se complică când Walters descoperă atitudinea localnicilor faţă de vizitatori, acest episod culminând cu una dintre cele mai memorabile secvenţe din joc: momentul în care eroul este asaltat în propria camera de hotel de către locuitorii din Innsmouth şi trebuie să facă orice pentru a supravieţui.
Unul dintre elementele definitorii ale experienţei din Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth era lipsa interfeţei grafice (HUD) de pe ecran, informaţiile despre starea de sănătate a personajului principal fiind comunicate fie prin nivelul de saturaţie a culorilor, fie prin mişcarea sa din ce in ce mai lentă.
RESIDENT EVIL 4
(Capcom)
PC/GameCube/Wii/PS2/Xbox 360/PS3
Continuare a unei faimoase serii de jocuri survival horror, Resident Evil 4 a revoluţionat cu adevărat genul, îmbinând elementele de acţiune cu feelingul clasic, caracteristic titlurilor de groază. Leon S. Kennedy, un agent secret, este trimis de autorităţile americane pentru a o salva pe fata preşedintelui Statelor Unite, rapită de locuitorii unui misterios sat din Spania.
În încercarea de a o elibera, paşii lui Leon sunt purtaţi prin mai toată regiunea respectivă, unde are de înfruntat sătenii infectaţi cu un nou virus (Las Plagas), un cult religios, monştri marini sau chiar mutanţi gigantici.
Resident Evil 4 va rămâne în istorie şi pentru consacrarea camerei third person de tip „over the shoulder”, atât de folosită în shooterele contemporane. Din păcate, deşi jocul a fost lansat şi pe PC, această versiune este de departe cea mai puţin reuşită dintre toate, recomandările noastre îndreptându-se către oricare dintre ediţiile de consolă ale jocului.
AMNESIA: THE DARK DESCENT
(Frictional Games)
PC
Amnesia: The Dark Descent a fost realizat de Frictional Games, autoriei seriei Penumbra, fiind considerat cea mai reuşită operă a studioului suedez. La fel ca în cazul titlurilor Penumbra, şi Amnesia abordează perspectiva first person, precum şi gameplay-ul în care contează mult mai mult abordarea inteligentă a situaţiilor şi nu neapărat confruntările directe in jocurile horror.
Acţiunea se desfăşoară în secolul XIX, eroul principal fiind Daniel, un tânăr londonez care se găseşte prizonier în castelul prusac Brennenburg. După cum o sugerează şi numele jocului, Daniel şi-a pierdut memoria, o scrisoare scrisă chiar de el sugerându-i să coboare în străfundurile castelului pentru a-l omorî pe baronul Alexander.
Amnesia: The Dark Descent a păstrat puzzle-uri şi interacţiunea bazată pe fizică din seria Penumbra, extrem de importantă atunci când vine vorba de gestionarea eficientă a situaţiilor extreme din jocul horror. Pe lângă sănătate, jucătorul trebuie să fie atent şi la sănătatea mintală a lui Daniel, care poate fi foarte uşor afectată de anumiţi factori.
SILENT HILL HOMECOMING
(Double Helix Games/Konami)
PC/Xbox 360/PS3
Deşi nu este tocmai bine privit de fanii înrăiţi ai titlurilor Silent Hill, am considerat că Homecoming îşi merită locul pe această listă de recomandări, fiind poate cel mai accesibil joc horror al acestei serii. Un argument important a fost faptul că nu trebuie să fii la curent cu istoria din jurul orăşelului Silent Hill pentru a te bucura de Homecoming, acest titlu putând fi abordat chiar şi de către cei care nu au jucat niciuna dintre iteraţiile precendente ale seriei.
Eroul principal este Alex Shepherd, un soldat care, după o misiune peste hotare, nu îşi mai găseşte tatăl şi fratele mai mic atunci când se întoarce acasă. Mai mult, mama sa suferă de o forma ciudată de afecţiune psihomotorie, Shepherd văzându-se nevoit să-şi părăsească orăşelul natal şi să se aventureze în Silent Hill pentru a rezolva acest mister.
Spre deosebire de protagoniştii titlurilor precedente ale seriei, Shepherd are pregătirea militară necesară pentru a înfrunta în luptă monştrii din Silent Hill. Asta nu înseamnă însă că jocul horror se axează foarte mult pe confruntările directe, în prim plan fiind menţinute puzzle-urile şi atmosfera apăsătoare.
DEAD SPACE
(Visceral Games/Electronic Arts)
PC/Xbox 360/PS3
Aminteam mai sus de influenţa pe care Resident Evil 4 a avut-o asupra următoarelor apariţii de acest tip, Dead Space fiind o dovadă elocventă în acest sens. Jocurile horror celor de la Visceral Games schimbă însă decorul, mutând acţiunea pe nava spaţială USG Ishimura, al cărei echipaj a fost măcelărit de necromorfi, o nemiloasă rasă extraterestră.
În prim plan stă inginerul Isaac Clarke, care este nevoit să parcurgă toate punţile navei de unul singur, în încercarea de a-şi găsi soţia. După cum spuneam, Dead Space a împrumutat foarte multe dintre mecanicile de joc consacrate de Resident Evil 4, pornind de perspectiva prin intermediul căreia este privită acţiunea, precum şi sistemul de management al inventarului.
Spre deosebire însă de alte jocuri horror celor de la Capcom, în Dead Space personajul principal poate ţinti şi trage în timp ce se mişcă, caracteristică care a inclinat balanţa creaţiei celor de la Visceral Games către acţiune, în detrimentul horror-ului clasic.
CONDEMNED: CRIMINAL ORIGINS
(Monolith Productions/SEGA)
PC/Xbox 360
Realizat de autorii seriei F.E.A.R., Condemned: Criminal Origins este un joc horror destul de diferit faţă de celelalte recomandări, cu un fir narativ mult mai bine ancorat în realitate. Jucătorul intră în pielea lui Ethan Thomas, un investigator FBI ce trebuie să rezolve cazul unui ucigaş în serie – Serial Killer X, care face ravagii în metropola americană Metro.
În Condemned: Criminal Origins, accentul este pus pe studierea atentă a locurile în care au avut loc crimele, precum şi a dovezilor rezultate, dar şi pe luptele first person de la apropiere. Pentru Condemned, Monolith a introdus posibilitatea de a folosi drept arme aproape toate obiectele din mediul înconjurător .
Condemned: Criminal Origins a beneficiat şi de o continuare – Condemned 2: Bloodshot, care n-a fost lansată, din păcate, decât pentru console.
CRYOSTASIS: SLEEP OF REASON
(Action Forms/505 Games)
PC
Cryostasis este opera studioului Action Forms din Ucraina, fiind de departe cel mai complex joc horror al acestora. Acţiunea are loc la începutul anilor ’80, la bordul spărgătorului de gheaţă North Wind, naufragiat în proximitatea Polului Nord. Personajul principal este meteorologul Alexander Nesterov, acesta fiind nevoit să afle ce s-a întâmplat cu fostul echipaj al navei.
Deşi majoritatea jocului este privită prin ochii lui Nesterov, Cryostasis: Sleep of Reason foloseşte o mecanică de joc inedită numită Mental Echo. Aceasta permite retrăirea, în trecut, a anumitor întâmplări din vieţile unor personaje, deciziile luate de acestea putând influenţa prezentul în care are loc aventura lui Nesterov.
Action Forms a folosit Cryostasis şi drept demo tehnologic pentru suita NVIDIA PhysX, anumite efecte din jocuri horror (ţurţurii de gheaţă, comportamentul apei) fiind reproduse cu ajutorul acestor rutine.
Aici se încheie lista noastră de recomandări de jocuri horror. Dacă mai aveţi şi alte sugestii, nu ezitaţi să ni le împărtăşiţi folosind secţiunea de comentarii de mai jos.