Așa-zisul conflict dintre console și PC a ținut prima pagină a publicațiilor de profil pentru o lungă perioadă de timp, ambele “tabere” având avantaje și slăbiciuni. În ultima vreme însă, unele dintre atuurile cu care consolele se lăudau încep să dispară, din ce în ce mai multe titluri exclusive făcând tranziția și către PC, în timp ce platforma își păstrează superioritatea tehnologică. Mai mult, serviciile bazate pe abonament, ce includ accesul la diferite colecții de jocuri în schimbul unor plăți lunare, și-au făcut apariția și pe PC, oferta și diversitatea depășind acum orice platformă concurentă.
Până nu demult, când vorbeam de efectele avansate de Ray Tracing, PC-ul era singura opțiune disponibilă, grație implementării RTX folosite de plăcile grafice moderne de la NVIDIA. Acest gen de efecte permite implementarea unor efecte speciale, precum redarea reflexiilor și a umbrelor, mult mai avansate decât ce era posibil până acum câțiva ani. De curând, și consolele de nouă generație oferă suport pentru Ray Tracing, într-o manieră ceva mai restrânsă însă.
Apariția suportului Ray Tracing pe console poate fi interpretată și ca o veste bună pentru gamerii de PC. În primul rând, astfel de efecte sunt acum posibile și pe plăcile video AMD pentru PC, deși performanța nu este încă la nivelul soluției RTX de la NVIDIA. Mai important însă, producătorii de jocuri vor avea o bază comună de la care să plece, generalizând efectele Ray Tracing drept opțiuni implicite pentru viitoarele lor titluri. Astfel, în timp ce toți gamerii se vor putea bucura de Ray Tracing, utilizatorii de PC vor beneficia de cele mai avansate efecte de acest fel.
Efectele de tip Ray Tracing sunt însă solicitante, și cele mai puternice plăci video existente putând întâmpina probleme în a rula titlurile recente cu toate opțiunile grafice împinse la maximum, în rezoluție 4K nativă. Aici intră în rol încă unul dintre avantajele pe care PC-ul, ca platformă pentru jocuri, o are în acest moment: tehnologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) dezvoltată de NVIDIA. Pe scurt, grație acestor rutine ce au la bază conceptul de machine learning, jocuri ce rulează la rezoluții inferioare pot fi “reconstruite” în 4K, oferind iluzia unei rezoluții mult mai ridicate. Iar rezultatele au ajuns într-atât de bune, încât diferențele în ceea ce privește calitatea imaginii sunt aproape imposibil de perceput, în timp ce performanța brută crește semnificativ.
Toate aceste discuții teoretice devin inutile însă în lipsa suportului software adecvat. Cu alte cuvinte, este nevoie de jocuri care să folosească aceste tehnologii și să demonstreze superioritatea tehnologică a platformei PC.
Din fericire, în special în ultimul an, suportul pentru Ray Tracing în jocurile pentru PC a devenit din ce în ce mai prezent, prin diferite implementări. Titluri precum Battlefield V, Ghostrunner sau Deliver Us The Moon ne-au încântat privirile cu reflexii mult mai arătoase și mai realiste, în timp ce jocuri precum Call of Duty: Black Ops Cold War sau Shadow of The Tomb Raider au pus accentul pe afișarea mai exactă a umbrelor.
Implementări mai ambițioase, care folosesc Ray Tracing pentru a îmbunătăți mai multe aspecte (reflexii, umbre, iluminare globală, ambient occlusion etc.) s-au regăsit în jocuri precum Cyberpunk 2077, Control, Watch Dogs Legion sau Metro Exodus.
Iar cel mai recent titlu al studioului 4A Games reprezintă ocazia perfectă de a face trecerea și către actualizările pe care acest gen de tehnologii le pot primi în timp: Metro Exodus Enhanced Edition pentru PC va fi gratuit pentru toți posesorii deja existenți ai jocului și urmează să includă o implementare revizuită a efectelor Ray Tracing. De asemenea, jocuri cu probleme de performanță în momentul lansării, precum The Medium, au primit update-uri care rezolvă, în mare parte, neajunsurile inițiale.
Ray Tracing-ul poate îmbunătăți considerabil și aspectul unor remasterizări ale unor titluri mai vechi, precum sunt Observer: System Redux sau mai recentul Crysis Remastered.
Iar multe dintre aceste jocuri, în ciuda efectelor grafice avansate, mențin și o performanță mulțumitoare, în special grație implementărilor DLSS. Control, de la Remedy Entertainment, a fost un veritabil pionier în acest sens, trecând prin mai multe generații ale tehnologiei Deep Learning Super Sampling.
În shootere rapide, precum Call of Duty: Black Ops Cold War, Outriders sau Crysis Remastered, numărul de cadre pe secundă poate face diferența dintre victorie și frustrare, iar DLSS contează enorm, mai ales dacă optați pentru activarea efectelor Ray Tracing (acolo unde există suport pentru așa ceva).
Chiar și în cazurile în care optimizarea anumitor jocuri lasă de dorit, vezi cazurile The Medium sau Watch Dogs Legion, implementarea DLSS poate salva situația, cel puțin până când producătorii au timp să lanseze actualizări și corecții.
Iar în cazurile in care optimizarea este exemplară, precum în Death Stranding sau în foarte popularul Fortnite, activarea DLSS poate duce la obținerea de framerate-uri și mai mari, numai bune pentru a putea profita de ratele de refresh superioare, un alt avantaj evident al gaming-ului pe PC.
Și lucrurile nu se vor opri aici. Este adevărat: 2021 nu a fost deloc blând până acum cu pasionații de jocuri, pandemia de COVID-19 provocând amânarea multor titluri foarte așteptate. Chiar și în aceste condiții austere, unele dintre jocurile încă planificate pentru 2021 promit să ofere experiențe net superioare pe PC.
Resident Evil Village, de apariția căruia ne desparte mai puțin de o lună de zile, va oferi performanță limitată pe console, atunci când veți activa Ray Tracing, chiar și în cazurile noilor PlayStation 5 sau Xbox Series X. Iar modelul Xbox Series S nici măcar nu va oferi suport pentru 60fps. În aceste condiții, este limpede că ediția de PC nu va întâmpina acest gen de inconveniente, dacă veți avea sistemele necesare pentru activarea efectelor RT.
Viitoare titluri precum Far Cry 6, Atomic Heart sau Dying Light 2 vor putea să-și atingă adevăratul potențial, cu grafica împinsă la maximum și Ray Tracing activat doar cu ajutorul hardware-ului avansat caracteristic PC-ului. Iar acolo unde puterea brută riscă să nu fie suficientă, suportul pentru DLSS ar trebui să rezolve și eventualele probleme de framerate. Atât Atomic Heart, cât și extrem de popularul Call of Duty: Warzone vor beneficia de DLSS în cursul lui 2021.
Având în vedere că anul acesta reprezintă și o ocazie perfectă pentru a trece în revistă unele jocurile mai vechi, pe care poate nu ați apucat încă să le încercați, trebuie menționat și că titluri precum DOOM Eternal, The Witcher III sau System Shock ar trebui să primească update-uri sau remake-uri ce vor profita de opțiuni precum RTX sau DLSS.
O altă categorie de jocuri pentru care PC-ul oferă o experiență net superioară este cea a titlurilor Free-to-play, multe dintre ele transformate în veritabile sporturi electronice (eSports).
În special first person shooterele populare, precum Counter-Strike: Global Offensive sau Valorant, pot profita de framerate-urile ridicate, posibile pe această platformă, și să le pună în valoare pe monitoarele ce oferă rate de refresh superioare.
Alte titluri competitive, precum Apex Legends, Call of Duty: Black Ops Cold War, Call of Duty: Warzone, Overwatch sau Rainbow Six Siege pot profita de tehnologii precum NVIDIA Reflex, ce diminuează semnificativ latența indusă de sistem, oferind experiențe mult mai responsive pe PC.
Nici nu mai aducem aminte de versalitatea oferită de majoritatea jocurilor moderne: puteți opta pentru control via mouse și tastatură, puteți conecta controller-ul vostru favorit (fie că este de Xbox, de PlayStation sau un model third party), puteți opta pentru perspective mai largi (prin ajustarea FOV-ului, ori prin utilizarea unui monitor ultrawide 21:9), pentru rate de refresh ce pot urca peste ceea ce poate oferi un televizor (indiferent de cât de performant este acesta) și multe, multe altele.
Nu în ultimul rând, PC-ul rămâne rege atunci când vine vorba de rularea unor jocuri mai vechi: servicii precum GOG (Good Old Games) sunt perfecte pentru nostalgicii care vor să retraiască epoca de aur a MS-DOS, iar nenumăratele emulatoare permit rularea unor titluri de console mai vechi, incompatibile cu modelele actuale de la Sony sau Nintendo.