Primul Infamous este unul dintre jocurile mele
favorite de pe PlayStation 3, alături de seriile
Uncharted şi God of War. Jocul
celor de la Sucker Punch a împrumut idei din seriile Assassin’s Creed şi
Grand Theft Auto,
adăugând însă acestei formule câteva elemente distinctive:
puterile supranaturale ale protagonistului
Cole MacGrath şi alegerea între bine şi
rău, reflectată în mai toate deciziile pe care jucătorul
le putea realiza pe parcursul poveştii. Astfel a luat naştere
unul dintre cele mai bune jocuri open world realizate
vreodată, în care acţiunea intensă era complementată de o
poveste pe măsură, dar şi de rejucabilitatea demnă de invidiat.
Seria Infamous spune povestea lui Cole
MacGrath, un simplu curier, nimerit în mijlocul unei
explozii devastatoare, care a ras de pe suprafaţa Pământului o
porţiune importantă a metropolei americane Empire City. Totuşi,
Cole nu numai că supravieţuieşte acestui incident, însă, asemenea
eroilor de benzi desenate, capată şi abilitatea de a putea
controla energia electrică după placul său. Folosindu-şi
noile puteri, Cole poate decide dacă luptă pentru populaţia
oraşului sau dacă se lasă dominat de egoism, calcând în picioare
oamenii nevinovaţi pentru propria bunăstare.
Acţiunea din Infamous 2 se mută în alt oraş
imaginar de pe coasta de est a continentului nord american,
New Marais, inspirat fără urmă de îndoială de New
Orleans. Cole călătoreşte acolo împreună cu prietenul său Zeke,
scopul celor doi fiind amplificarea puterilor
eroului, acesta urmând să se confrunte cu probabil cel mai
puternic inamic de până acum – o creatură imensă numită The
Beast. Lucrurile nu stau însă tocmai cum se aşteptau cei
doi, New Marais aflându-se sub stăpânirea unei miliţii
înfiinţate de Joseph Bertrand III, un fanatic religios ce
urmăreşte eliminarea personalor cu „puteri speciale”.
Primul lucru care te „loveşte” atunci când porneşti
Infamous 2 este cât de mult s-a schimbat în bine
grafica: jocul arată pur şi simplu încântător, New
Marais, în ciuda inundaţiilor suferite, fiind un oraş mult mai viu
colorat decât Empire City. Mai mult, numeroase elemente ale
mediului înconjurător sunt acum destructibile, acestea
jucând un rol important şi în gameplay: câteodată este mai simplu
să distrugi stâlpii de susţinere a unei structuri, care se va
prăbuşi pe toţi inamicii din interiorul ei, decât să-i înfrunţi pe
aceştia în luptă directă. În ciuda acestui mediu de joc deschis şi
partial destructibil, Infamous 2 rulează în majoritatea
timpului fără probleme, fiind uimitor cât de bine au
reuşit să optimizeze Sucker Punch acest titlu. Doar ocazionala
lipsă de antialiasing în cadrul anumitor efecte
sau explozii mai aduce aminte că avem de-a face cu un joc care
rulează totuşi pe PlayStation 3, o consolă care va intra cât de
curând în cel de-al cincilea său an de viaţă.
Pe de altă parte, chiar dacă îmbunătăţirile aduse graficii sunt
mai mult decât evidente, sentimentul de familiar te
cuprinde imediat ce pui mână pe gamepad, în prima misiune
a lui Infamous 2. Cole se mişcă la fel,
beneficiază de aceleaşi puteri dobândite în primul joc al seriei,
iar sistemul de parkour, care permite navigarea rapidă prin oraş, a
fost păstrat neschimbat de la primul Infamous. Acest lucru are şi
părţile sale pozitive – orice jucător trecut prin Infamous 1 va şti
imediat ce trebuie să facă în Infamous 2, dar şi
neajunsurile sale – în continuare parkour-ul este
inexact, Cole alegând să se prindă de tot felul de cabluri
şi clădiri în cele mai nefericite momente.
La fel ca şi în primul titlu al seriei, Infamous
2 continuă să ofere jucătorului numeroase momente în care
poate alege între bine şi rău, între ajutarea
oamenilor de rând sau exploatarea acestora pentru propria plăcere.
Aceste alegeri sunt însă acum implementate pe mai multe niveluri,
pornind de la desfăşurarea poveştii, trecând prin îndeplinirea de
misiuni secundare şi ajungând până la dobândirea de noi puteri.
Astfel, precum în Black & White, unde erai ghidat de un îngeraş
şi un drăcuşor, şi în Infamous 2 există două personaje ce
portretizează bine şi răul: localnica
Nix, ce stăpâneşte puterile napalmului şi ale
focului, şi fosta agenta Kuo, a cărei specializare
este stăpânirea puterilor oferite de gheaţă.
Cele două femei se vor lupta pentru inima lui Cole, existând mai
multe momente pe parcursul jocului când acesta va trebui să aleagă
între ele: fie că este vorba de împrumutarea puterilor uneia dintre
ele, fie că este vorba de misiuni secundare oferite de cele două
sau de opţiunile pe care le sugerează pentru a rezolva misiunile
legate de povestea principală, balansul dintre Nix şi Kuo
oferă un grad de rejucabilitate la care multe jocuri
tânjesc.
Misiunile secundare, folosite precum în Infamous 1 pentru a
redobândi controlul asupra anumitor sectoare din oraş, au primit de
asemenea un upgrade vizibil. Una dintre principalele plângeri
legate de primul Infamous era repetitivitatea acestora, Cole fiind
mereu trimis să îndeplinească aceleaşi sarcini mai mult sau mai
puţin plictisitoare/banale. În Infamous 2
lucrurile s-au schimbat, majoritatea acestor misiuni
secundare fiind unice. Există şi unele sarcini care se mai
repetă, însă îndeajuns de rar pentru a nu deveni enervante. În
schimb, au fost introduse şi mini-storyline-uri în cadrul
unor asemenea misiuni, care piperează şi mai mult jocul
celor de la Sucker Punch.
Aceste povestiri secundare întregesc o intrigă bună,
însă nu la fel de bine închegată precum în primul
Infamous. Povestea din Infamous 2 este
ruptă în două: lupta de rezistenţă împotriva lui Bertrand şi
prăgatirea pentru înfruntarea Bestiei, niciunul dintre aceste fire
nefiind dezvoltat cu adevărat aşa cum ar fi trebuit să fie.
Secvenţele cinematice realizate din benzi desenate
animate au fost păstrate şi în Infamous
2, însă acestea sunt mult mai puţine şi punctează doar
momentele poveştii cu adevărat critice, în rest fiind folosite
scene realizate cu ajutorul motorului grafic
pentru a împinge evenimentele mai departe. Cât despre vocile
personajelor, actorul care l-a interpretat pe Cole MacGrath în
primul titlu al seriei a fost înlocuit, însă noua voce îşi face cel
puţin la fel de bine treaba.
În ceea ce priveşte gameplay-ul propriu-zis, nu multe s-au
schimbat, în Infamous 2 făcându-şi totuşi apariţia
mai mulţi boşi, în special creaturi mutante din
mlaştina de lângă New Marais. La început, acestea par un pic ieşite
din context, însă, pe parcurs, apariţia mutanţilor în mlaştină
capătă din ce în ce mai mult sens. Cole îşi păstrează
puterile din primul joc al seriei, la care poate adăuga,
după cum am amintit mai devreme, şi abilităţi împrumutate
de la cele două ajutoare ale sale. Astfel, un vârtej
electric poate fi transformat într-un atac devastator de gheaţă,
iar o grenadă poate fi îmbunătăţită pentru a şi îngheţa inamicii
atunci când explodează.
Prin Little Big Planet, Sony a încercat să
ofere membrilor comunităţii şansa de a-şi dezvolta propriul
conţinut pentru joc, titlul celor de la Media Molecule
oferind un foarte puternic editor cu ajutorul căruia orice pasionat
îşi putea realiza propriile niveluri suplimentare, pe care le putea
mai apoi împărţi cu ceilalţi jucători, prin intermediul PlayStation
Network. Această filosofie a fost acum împrumutată şi de
Infamous 2, Sucker Punch oferind doritorilor
uneltele necesare cu ajutorul cărora îşi pot crea propriile
misiuni în New Marais. Acestea apar apoi presărate pe
harta oraşului şi sunt, în general, foarte diferite de ceea ce
oferă jocul în mod normal. Spre exemplu, într-una din misiunile
acestea, Cole trebuia să lupte împotriva unui disco ball imens,
care ataca populaţia oraşului. Aceste user generated
missions prelungesc şi mai mult durata de viaţă a unui titlu ce
beneficiază deja de o rejucabilitate respectabilă.
Deşi prefer foarte multe din îmbunătăţirile aduse de
Infamous 2, parcă primul titlu al seriei a
avut mai mult farmec la vremea lui, în special datorită
poveştii mai bine dezvoltate. Chiar şi aşa însă, Infamous 2
rămâne unul dintre cele mai bune jocuri lansate anul
acesta şi un titlu pe care posesorii de PlayStation 3 nu
ar trebui să-l treacă cu vederea.
Puteţi câştiga un exemplar al jocului Infamous
2, precum şi alte bunătăţi din New Marais, participând la
concursul organizat pe pagina oficială de
Facebook PlayStation România.