Prin intermediul unei prezentări ce a facut parte din programul Summer Game Fest susţinut de Geoff Keighley, cei de la Epic Games au dezvăluit, în premieră, noua generaţie a faimosului lor motor grafic: Unreal Engine 5. Scopul declarat al acestei noi tehnologii grafice este cel de a atinge fotorealismul, de a obţine rezultate comparabile cu filmele CGI sau chiar viaţa reală, şi de a pune la dispoziţie dezvoltatorilor unelte cât mai eficiente pentru a îndeplini acest obiectiv.
Astfel, noua ediţie Unreal Engine a fost prezentată prin intermediul unui demo tehnologic, rulat în timp real pe o consolă PlayStation 5, întregul clip fiind disponibil în continuare, în rezoluţie 4K.
Unreal Engine 5 promite să aducă o serie de îmbunătăţiri semnificative faţă de versiunile anterioare, cum ar fi sistemul Nanite de virtualizare a geometriei din jocuri, prin intermediul căruia producătorii vor putea importa direct în engine modelele provenit din aplicaţii precum ZBrush sau obţinute prin fotogrammetrie. Se vor putea folosi astfel modele extrem de detaliate (statuile din demo-ul de mai sus au peste 33 de milioane de poligoane fiecare!), fără ca dezvoltatorii de jocuri să-şi mai bată capul cu optimizarea numărului de poligoane, includerea uneor detalii fine în shadere de tip normal maps sau realizarea mai multor versiuni ale acestora, cu diferite niveluri de detaliu (LOD-uri).
A doua mare noutate adusă de Unreal Engine 5 este sistemul Lumen, o soluţie dinamică de iluminare globală, ce va permite un aspect mult mai realist al mediilor 3D prezentat în jocuri, dar şi un proces mult mai rapid de realizare a acestora. Lumen promite să livreze rezultate comparabile cu iluminarea globală realizată cu ajutorul tehnicii de ray tracing, fără a fi însă la fel de pretenţios în ceea ce priveşte consumul de resurse hardware.
Demo-ul prezentat foloseşte, de asemenea, sisteme deja existente în Unreal Engine, precum Chaos, pentru fizică realistă şi distrugere a mediului în timp real, sau Niagara VFX, pentru particule şi efecte speciale.
Conform celor de la Epic Games, construirea mediilor de joc deschise, open world, va fi mai simplă ca niciodată graţie librarii de Megascans puse la dispoziţie de Quixel, precum şi posibilităţii de le importa direct în viitoarele jocuri prin intermediul sistemului Nanite. Pentru a reda însă decoruri atât de detaliate, va fi nevoie de hardware puternic, precum consola PlayStation 5 şi lăţimea de bandă oferită de soluţia de stocare aleasă de Sony, mai performantă chiar şi decât cele folosite de PC-urile actuale.
Totuşi, asta nu înseamnă că Unreal Engine 5 va rula doar pe consolele de nouă generaţie: dimpotrivă, Epic Games plănuieşte să includă o serie de optimizări şi soluţii alternative pentru ca noua versiune a motorului său grafic să funcţioneze pe toate dispozitivele, pornind de la aceste console noi, trecând prin generaţia deja existentă (precum PlayStation 4, Xbox One sau Nintendo Switch), nelipsitele PC şi Mac, şi ajungând până la dispozitivele mobile bazate pe iOS şi Android. Unreal Engine 5 va fi disponibil în 2021 pentru toate aceste platforme.
Până atunci însă, Unreal Engine 4.25 poate fi utilizat chiar acum, zeci de jocuri bazate pe această tehnologie aflându-se în dezvoltare. Toate proiectele pornite pe Unreal Engine 4 vor putea fi portate, în momentul lansării versiunii noi, pe Unreal Engine 5.
Chiar Epic Games intenţionează să lanseze Fortnite, unul dintre cele mai populare jocuri de pe planetă, pentru noua generaţie de console PlayStation 5 şi Xbox Series X. În prima fază, această ediţie va fi bazată pe Unreal Engine 4.25, urmând ca, la mijlocul anului viitor, Fornite să facă pasul către Unreal Engine 5.
Consolele PlayStation 5 şi Xbox Series X sunt aşteptate în sezonul sărbătorilor de iarnă din 2020.