Am mai discutat despre principalele diferențe dintre configurațiile hardware ale celor două console de noua generație ce urmează să fie lansate anul acesta: PlayStation 5 și Xbox Series X. Și, în timp ce oferta Microsoft promite procesorul și cipul grafic mai performante, Sony mizează pe o soluție de stocare mult mai rapidă. Cât de rapid este însă SSD-ul de pe PlayStation 5?
Suficient de rapid încât Epic Games, gigantul din spatele foarte popularului joc Fortnite, a fost nevoit să rescrie porțiuni din viitorul Unreal Engine 5 pentru a acomoda tehnologia din PlayStation 5. Nick Penwarden, vice president of engineering în cadrul Epic Games, a oferit câteva explicații:
Consola PlayStation 5 oferă un salt important atât în privința puterii de procesare, cât și a performanței grafice, însă arhitectura soluției de stocare este cu adevărat specială. Posibilitatea de a încărca date direct de pe SSD la viteze extreme va permite dezvoltatorilor să creeze medii de joc mai dense și detaliate. […] Această schimbare are un impact atât de mare încât am rescris întregul subsistem Input/Output din Unreal Engine pentru a-l adapta la PlayStation 5.
Conform lui Tim Sweeney, fondatorul și CEO-ul Epic Games, modificările aduse motorului grafic Unreal Engine se vor asigura că procesorul din sistem nu va limita încărcărea și streaming-ul datelor de pe dispozitive de stocare atât de rapide precum SSD-ul din PlayStation 5. Iar această noutate nu va fi de folos doar în cazul consolei Sony, toate platformele urmând să beneficieze de aceste modificări în viitor.
There has been a massive effort to upgrade Unreal Engine loading and streaming to ensure CPU doesn’t become the bottleneck. PS5 has provided much of the impetus, but the work will benefit all platforms.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 3, 2020
De altfel, soluția aleasă de Sony pentru PS5 are la bază arhitectura PCIe 4.0, optimizată însă de inginerii companiei pentru a fi cât mai eficientă în contextul jocurilor video. Astfel, cei 825GB de stocare SSD de pe viitorul PlayStation 5 vor putea transfera rapid date necompresate cu o viteză de 5,5GB/s și informații comprimate la nivel hardware cu 8-9GB/s. Spre comparație, varianta aleasă de Microsoft pentru Xbox Series X, cu o capacitate de 1TB, este la nivelul soluțiilor PCIe 3.0 deja existente, cu viteze de transfer de 2,4GB/s, în cazul datelor necomprimate, respectiv 4,8GB/s pentru cele compresate.
Tocmai pentru a scoate în evidență noutățile aduse de viitorul Unreal Engine 5, cei de la Epic Games au ales să prezinte prima demonstrație tehnologică a acestui motor grafic pe PlayStation 5.
Unreal Engine 5 promite o serie de îmbunătățiri semnificative față de versiunile anterioare, cum ar fi sistemul Nanite de virtualizare a geometriei din jocuri. Prin intermediul acestuia, producătorii vor putea importa direct în engine modelele extrem de detaliate, de milioane de poligoane, provenite din aplicații precum ZBrush sau obținute prin fotogrammetrie.
De asemenea, Unreal Engine 5 va include Lumen, o soluție dinamică de iluminare globală, ce va permite un aspect mult mai realist al mediilor 3D prezentat în jocuri, dar și un proces mult mai rapid de realizare a acestora. Lumen promite să livreze rezultate comparabile cu iluminarea globală realizată cu ajutorul tehnicii de ray tracing, fără a fi însă la fel de pretențios în ceea ce privește consumul de resurse hardware.
PlayStation 5 este așteptat pe piață în sezonul sărbătorilor de iarnă din 2020.
Sursa: Techspot