Gamingul este pe punctul, în 2022, de a deveni cea mai populară formă de divertisment din lume. Astăzi, oameni de toate vârstele, sexele și rasele sunt familiarizați cu jocurile video. Până aici, însă, a fost drum lung. În urmă cu 20 de ani nimeni nu și-ar fi imaginat nivelul la care va ajunge acest domeniu astăzi.
O contribuție importantă a avut-o creșterea penetrării internetului la nivel mondial. Regizorul și actorul Werner Herzog a asemănat, în documentarul „Lo and Behold”, dezvoltarea internetului cu descoperirea focului.
În 2002 accesul la internet era scump. Deși site-urile mari de azi dedicate gamingului – GameSpot, IGN, Eurogamer – existau, fanii nu își permiteau să petreacă foarte mult timp pe ele. Apoi, în 2007, a apărut iPhone, un computer portabil cu ecran mare, tactil, care punea accentul pe accesul mobil la internet și aplicații. Restul este, cum se spune, istorie.
Secțiunea For The Win, din cadrul USA Today, a făcut o retrospectivă pentru a vedea cum arăta industria jocurilor video în 2022. Vă prezentăm cele mai importante momente:
Lansat în 2002, jocul single-player a devenit un fenomen. Povestea se petrecea în anul 1986, iar personajul principal, Tommy Vercetti, ajunge puternic și influent după ce este eliberat din închisoare. Titlul a fost bine primit și de criticii de specialitate, fiind jocul cu cel mai ridicat scor de pe Metacritic, în 2002.
Războaiele consolelor existau încă de pe atunci. PS2, de la Sony, se bucura de mare succes după lansarea pe această platformă a jocului GTA Vice City. Xbox de abia apăruse în noiembrie 2001, iar mulți gameri au fost atrași de designul „radioactiv”, modern, al dispozitivului. Pentru fanii Nintendo apăruse o nouă consolă, GameCube. Mai era încă mult până la apariția iPhone și dezvoltarea smartphone-ului ca platformă pentru jocuri, iar pasionații de gaming în mișcare foloseau consolele portabile Game Boy Advance.
În 2002 cei care doreau cele mai bune caracteristici tehnice pe PC visau să dețină noile plăci video ATI Radeon 9700 Pro. Acestea costau aproximativ 400 de dolari, o sumă mare la momentul respectiv, când acceleratoarele grafice nu costau atât de mult. Nimeni nu mina criptomonede în urmă cu 20 de ani, iar speculatorii de pe internet nu existau. ATI Radeon 9700 Pro le permitea pasionaților de jocuri video să joace Hitman 2, Bloodrayne sau Medal of Honor: Allied Assault cu setările pe nivelul high.
Pentru ca utilizatorii de PC-uri să afle de creațiile lor, dezvoltatorii de jocuri video ofereau demo-uri, care erau apoi incluse pe CD-uri oferite împreună cu revistele de tehnologie și de gaming. Astfel, posesorii discurilor puteau juca, de exemplu, un meci din FIFA pentru a vedea cum este sau un tutorial din Age of Mythology.
Premiile totale oferite în competițiile eSports în 2002 au fost de 968.000 de dolari. Suma nu este mică, mai ales dacă o ajustăm cu inflația. Totuși, aceasta pălește în comparație cu premiile în valoare de 175 de milioane de dolari oferite în 2021.
Acum 20 de ani, cea mai mare parte a banilor – 400.000 de dolari – a fost câștigată de jucători de Counter-Strike: 351 de jucători, în 14 turnee. Alte competiții cu premii mari erau cele de StarCraft: Brood War și Quake III Arena.
Citește și: Cele mai comune afecțiuni de sănătate de care pot suferi gamerii și cum pot fi evitate