PlayStation 5 Pro Review: consola de care (nu) ai nevoie?

Autor: Cosmin Aionita | 05.12.2024
PlayStation 5 Pro Review: consola de care (nu) ai nevoie?
Foto: Sony Interactive Entertainment

Pentru a doua generație consecutivă, Sony a considerat oportună lansarea unei versiuni „Pro” a consolei curente PlayStation. Deși, la prima vedere, pare o decizie cât se poate de logică, datele problemei sunt complet diferite în ceea ce privește PlayStation 5 Pro față de PS4 Pro, pornind de la prețul consolei, trecând prin dotarea acesteia și sfârșind, evident, cu utilitatea acesteia.

PlayStation 5 Pro
PlayStation 5 Pro pe verticală, într-un echilibru instabil din cauza lipsei unui stand din cutie.

Prima impresie, nu foarte Pro

La vederea cutiei PlayStation 5 Pro nu ai cine știe ce revelații, ambalajul utilizat fiind identic cu ceea ce Sony ne-a obișnuit în ultimii ani: o cutie externă din carton extrem de subțire, ce se poate rupe foarte ușor, imprimată cu grafica specifică consolei, materialele promoționale și parte dintre specificațiile sale, în interiorul căreia se găsește o cutie albă, mult mai solidă, imprimată doar cu logo-ul PlayStation.

Odată accesată și aceasta din urmă, regăsim cablurile necesare (cablu video HDMI 2.1, cablu USB Type-C la USB Type-C pentru împerecherea și încărcarea controller-ului și un cablu de alimentare cu mufa în formă de 8), alături de o ediție standard a controller-ului DualSense și piciorușele necesare pentru plasarea pe orizontală a consolei.

PlayStation 5 Pro
Accesoriile incluse în cutia consolei PlayStation 5 Pro.

Consola propriu-zisă este protejată de un soi de cofraj ceva mai solid decât am întâlnit până acum, fiind și mai ușoară și mai „slim” decât modelul inițial de PS5. Din păcate, din pachet lipsește orice fel de stand pentru plasarea pe verticală a consolei, obligându-vă, dacă înclinați spre o asemenea opțiune, la o cheltuială suplimentară.

Însă nu lipsa standului vertical reprezintă marea omisiune pe care Sony a ales să o facă cu PlayStation 5 Pro, ci indisponibilitatea, pe aceste modele Pro, a unei unități optice Blu-Ray UltraHD. Sigur, consola este echipată cu un conector special prin intermediul căruia se poate atașa o unitate optică specifică, comercializată însă separat. Dar costul unui asemenea drive, în zilele bune, este de 600 de lei, deci alți 120€ de euro pe care ar trebui să îi cheltuiți în plus, pe lânga costul de 800€ (3999 lei) al consolei, pentru a vă putea juca biblioteca de jocuri fizice de PS4 și PS5.

PlayStation 5 Pro
Controller-ul DualSense inclus a rămas neschimbat.

În opinia mea, este inadmisibilă o asemenea abordare, mai ales pentru o consolă care se dorește „Pro” și care ar trebui să fie destinată entuziaștilor. Iar acești utilizatori hardcore au înclinație spre a colecționa jocuri în format fizic. Într-un fel, Sony își șantajează clienții cei mai fideli: „dacă vreți cea mai bună grafică de pe o consola, atunci trebuie să plătiți în plus și pentru o unitate optică”. Însă aceasta este opțiunea companiei japoneze, care grăbește drumul către un viitor 100% digital, spre care, sper, să ne îndreptăm totuși cât mai lent.

O altă decizie discutabilă este legată de piciorușele de susținere cu care PS5 Pro sosește în pachet. Dacă alegeți să atașați o unitate optică consolei, aceste accesorii nu mai au înălțimea necesară pentru a susține consola și devin complet inutile. Din fericire, în pachetul unității optice ar trebui să fie inclus și un set separat de piciorușe, de înălțimea potrivită. Așadar, atenție dacă împrumutați de undeva o unitate optică: să nu uitați de piciorușele aferente!

PlayStation 5 Pro
PlayStation 5 Pro, la orizontală.

Scurtă descriere tehnică

Înainte de a începe analiza îmbunătățirilor grafice pe care PlayStation 5 Pro le promite, trebuie să discutam un pic despre contextul în care sosește această consolă, în comparație cu precursorul său PlayStation 4 Pro. Așadar, PS4 Pro își făcea apariția într-o eră în care publicul larg începea migrarea de la televizoarele Full HD (1080p) către cele Ultra HD (4K), consola fiind concepută în ideea de a rula jocurile pentru PS4 într-o rezoluție 4K sau una cât mai apropiată de această țintă. Până și interfața și meniul de pe PS4 Pro au fost refăcute cu ajutorul asset-urilor 4K, pentru a facilita această trecere.

La vremea apariției lui PlayStation 5, această tranziție către 4K era deja încheiată, consola concentrându-se pe alte aspecte, precum suportul pentru Ray-Tracing și stocarea de tip SSD, care permitea diminuarea considerabilă a timpilor de încărcare. Argumentele cu care vine PS5 Pro sunt mai puțin convingătoare: ar trebui să primim performanță și mai bună, în special în ceea ce privește redarea efectelor bazate pe Ray Tracing, și suport pentru o tehnică mai bună de upscaling/reconstrucție – denumită PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) –, care, în teorie ar trebui să permită jocurilor să atingă mai des rezoluția 4K (și chiar 8K!), fără sacrificii evidente în ceea ce privește calitatea imaginilor redate. Vom discuta mai târziu, în detaliu, despre PSSR.

PlayStation 5 Pro
PS5 Pro păstrează slot-ul de extensie M.2 prin intermediul căruia îi puteți adăuga stocare suplimentară.

Din păcate, dacă îmbunătățirile aduse cipului grafic din PS5 Pro sunt evidente (60 de unități de procesare, în comparație cu 36 pe modelul standard), procesorul, bazat în continuare pe nucleele Zen 2 de la AMD, n-a primit nici pe departe un boost atât de impresionant. Mai exact, procesorul este același, cu posibilitatea totuși de accesa un spor de frecvență de aproximativ 10% (~3,8 GHz față de implicitul 3,5 GHz), fără mare utilitate practică în jocurile deja existente. În schimb, noua consolă mai primește un supliment de memorie RAM de 2 GB de tip DDR5, mai lentă decât cei 16 GB GDDR6 existenți și pe ediția standard. Acest RAM este rezervat însă sistemului de operare și funcțiilor acestuia, eliberând o cantitate similară de „memorie video” din cei 16 GB, ce ar putea fi utilizată acum, în teorie, pentru texturi mai arătoase, spre exemplu.

Nu în ultimul rând, PS5 Pro sosește cu stocare internă (de tip SSD) cu capacitatea de 2 GB, dublă față de modelul PS5 „slim” și semnificativ mai ridicată față de ediția inițială a consolei (care includea doar 825 GB de stocare). Similar cu variantele anterioare ale consolei, și PS5 Pro beneficiază de un slot de extensie M.2, prin intermediul căruia îi puteți adăuga stocare suplimentară sub forma de SSD-uri PCI Express 4.0 compatibile. PS5 Pro, beneficiază de asemenea de compatibilitate cu standardul Wi-Fi 7, pentru download-uri mai rapide.

PlayStation 5 Pro
Conectorii din spate rămân neschimbați, în timp ce ambele porturi de pe față sunt acum USB Type-C.

Să trecem la jocuri

Ca în cazul mai tuturor componentelor hardware, partea teoretică și promisiunile producătorilor sunt minunate, însă nu se reflectă mereu și în realitatea „din teren”, în practică. Mai exact, avantajele palpabile (sau, mai degrabă, vizibile) pe care PlayStation 5 Pro le aduce față de modelele standard ale consolei Sony. Iar, la acest capitol, plusurile sunt aduse sub trei forme: jocurile îmbunătățite prin Game Boost, îmbunătățiri vizuale aduse unei selecții de jocuri pentru PS4 și, cea mai importantă, jocurile cu suport nativ pentru PS5 Pro, despre care vom discuta un pic mai târziu.

Game Boost

Sony a introdus funcționalitatea „Game Boost” încă de la PlayStation 4 Pro, modul ei de funcționare fiind destul de simplu: jocurile care nu au framerate-urile blocate sau care utilizează conceptul de rezoluție dinamica (scăderea rezoluției pentru a menține framerate-ul dorit) pot beneficia de pe urma frecvențelor mai ridicate de funcționare ale consolei. Mai exact, un titlu care poate tindea spre un framerate de 45-50fps ar putea urca la 60fps, ajutat fiind de puterea hardware brută superioară. De asemenea, un joc cu rezoluție dinamică poate menține nivelul ridicat al rezoluției mai mult timp, grație aceluiași hardware mai bun.

Funcția Game Boost a fost menținută și pe PS5, aceasta fiind însă aplicată jocurilor de PS4 care erau rulate prin intermediul funcțiilor de backwards compatibility. Cu alte cuvinte, grație sporului de performanță evident dintre PS4 și PS5, jocurile „deblocate” de PlayStation 4 puteau accesa framerate-uri net superioare, ba chiar și rezoluții mai crescute.

Game Boost a făcut acum trecerea la PS5 Pro, oferind acest gen de funcționalitate și pentru jocurile concepute pentru consolele inițiale PlayStation 5. Mai exact, utilizarea resurselor video superioare pentru spori performanța în anumite titluri ale căror framerate-uri nu erau blocate „din fabrică”. Din păcate, acest Game Boost nu garantează 60 de cadre pe secunda pentru jocurile care rulau înainte la 30fps, deși reușește și astfel de „trucuri magice” în anumite situații specifice.

Elden Ring încă nu rulează la 60fps constant.

Să începem însă cu partea dezamăgitoare: cei care sperați că veți putea în sfârșit să jucați Elden Ring, spre exemplu, cu framerate-ul blocat la 60 de cadre pe secundă vor fi dezamăgiți. Nici măcar cu ajutorul funcției Game Boost, PS5 Pro nu reușește să atingă acest obiectiv, framerate-ul fiind în continuare variabil, chiar dacă mai apropiat de această țintă de 60fps. Iar cu ajutorul VRR (funcție de refresh rate variabil), pe un TV compatibil, poți măcar căpăta o fluență superioară a jocului.

Pe de altă parte, sunt jocuri precum Ghostwire: Tokyo, echipate încă de la început, de către producători, cu numeroase moduri de afișare (cu sau fără Ray Tracing, cu sau fără suport pentru HFR și refresh rate de 120 Hz etc.). Ei bine, unele dintre aceste moduri (cum ar fi cel cu 120 Hz și Ray Tracing activat), de-a dreptul inutile pe consola originală, devin acum mai mult binevenite utile pe PS5 Pro. Spre exemplu, poți rula lejer jocul celor de la Tango GameWorks cu Ray Tracing activat și un framerate de aproximativ 80fps pe PS5 Pro.

Ce trebuie să rețineți este că Game Boost 1) nu se aplică decât jocurilor care nu beneficiază de versiuni native pentru PS5 Pro și 2) are rezultate variabile, neoferind garanția de a dubla sau crește semnificativ framerate-ul jocurilor compatibile. Depinde de la titlu la titlu, cele „blocate din fabrică” de producători la 30 sau 60 de cadre pe secundă nefiind afectate în niciun fel.

Ghostwire Tokyo, unul dintre jocurile în care sporul de performanță, mai ales cu Ray Tracing, este evident.

Îmbunătățiri vizuale aduse unei selecții de titluri pentru PS4

În meniul de setări de pe PS5 Pro, se regăsește acum o nouă opțiune: „Enhance Image Quality for PS4 games”. Te-ai putea aștepta la un efect, conform descrierii, de upscaling/reconstrucție pentru jocurile de PS4 rulate prin backwards compatibility pe PS5 Pro, pentru a le aduce la rezoluția 4K, printr-o eventuală implementare globală a PSSR.

Din păcate, realitatea este mult mai dezamăgitoare. În primul rând, această opțiune nu funcționează decât dacă jocul de PS4 rulat are o rezoluție maximă de 1080p (deci titlurile cu optimizări pentru PS4 Pro ies din discuție) și, în cazul acestora, aplică imaginii un soi de filtru de sharpening. Și nu, nu va face un joc precum Bloodborne, blocat în rezoluție 1080p și un framerate inconsistent de maximum 30fps, să arate sau să ruleze mai bine.

În alte titluri, precum cele din colecția Uncharted: The Nathan Drake Collection, acest filtru de sharpening poate da iluzia unor texturi ceva mai detaliate, însă nu ar trebui să vă așteptați la un efect similar în toate jocurile.

Bloodborne arată la fel și pe PS5 Pro.

Jocurile cu suport nativ pentru PS5 Pro

Aici discutăm deja despre o categorie complet diferită de titluri: cele care oferă suport nativ pentru noile console PS5 Pro, fiind direct din momentul lansării, fie prin intermediul apariției unor patch-uri ulterioare.

Iar acest suport nativ poate oferi performanță superioară, rezoluție/calitate crescută, suport pentru tehnica de reconstrucție/upscaling PSSR sau chiar combinații dintre toate aceste elemente. V-am rămas dator însă cu câteva explicații referitoare la PlayStation Spectral Super Resolution, PSSR pe scurt. În stilul impus de tehnologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) de la NVIDIA, PSSR a fost conceput pentru a reconstrui imagini renderizate în rezoluții inferioare, cu ajutorul inteligenței artificiale, până la rezoluția dorită (4K, mai ales când vine vorba de console). Avantajul acestei abordări este sporul de performanță adus de renderizarea internă într-o rezoluție mai scăzută, iar upsampling-ul/reconstrucția realizată cu ajutorul AI-ului ar trebui să ducă la rezultate finale foarte apropiate de cele ale unei imagini afișate nativ în 4K.

Stellar Blade
Stellar Blade are o implementare reușită de PSSR, ce aduce performanță sporită.

Însă, ca mai toate aceste tehnologii de reconstrucție bazată pe AI, nici PSSR nu este perfect. Să nu uităm că DLSS-ului i-au trebuit vreo trei generații pentru a ajunge la rezultatele bune din ziua de astăzi. Astfel, putem lesne deduce că PSSR mai are încă de tras pentru a livra același gen de calitate finală. Ce-i drept, în anumite titluri, rezultatele oferite de PSSR sunt foarte bune, net superioare unor soluții precum AMD FSR (AMD FidelityFX Super Resolution), spre exemplu. În altele însă, aplicarea PSSR duce la apariția de artefacte de reconstrucție, mai ales în scenele în mișcare, sau chiar la unele efecte nedorite, precum pâlpâirea deranjantă a anumitor elemente din joc, cum ar fi umbrele.

În prima categorie, putem încadra jocurile realizate de Insomniac Games, cum ar fi cele din seria Spider-Man și Ratchet & Clank: A Rift Apart, sau mai recentul Stellar Blade, capabile să livreze noi preset-uri grafice, special concepute pentru PS5 Pro, care combină toate elementele amintite mai devreme pentru a oferi un nivel vizual superior, atât în privința calității efectelor afișate, cât și în ceea ce privește framerate-ul.

Ratchet Clank Rift Apart
Ratchet & Clank Rift Apart. Să căutăm diferențele cu lupa diferențele față de PS5.

Cazurile nu atât de fericite sunt reprezentate de jocuri precum remake-ul Silent Hill 2 sau Dragon’s Dogma 2, care utilizează acum PSSR în loc de metodele originale de upscaling, cu rezultate complet nedorite precum acele pâlpâiri deranjante ale umbrelor sau anumitor surse de lumină. De altfel, până și studiourile celor de la Sony par a fi conștiente de slăbiciunile curente ale PSSR, anumite titluri, precum Gran Turismo 7 (acum cu Ray Tracing și în gameplay) sau God of War: Ragnarok oferind posibilitatea de a dezactiva PSSR, păstrând însă restul de optimizări gândite pentru PS5 Pro.

Nu în ultimul rând, există și o categorie foarte restrânsă de jocuri mai „ambițioase”, care oferă suport 8K pe PlayStation 5 Pro. La ora redactării acestui articol, era vorba doar despre Gran Turismo 7 și The Callisto Protocol, însă această bibliotecă de titluri 8K ar putea crește în viitorul apropiat. În cazurile actuale însă, este vorba despre un simplu upscale cu PSSR a imaginii 4K din modul quality a jocului inițial, cu eventualele dezavantaje aduse de soluția de reconstrucție a celor de la Sony. Mai mult, în 8K, The Callisto Protocol se chinuie evident să mențină framerate-ul de 30fps.

Silent Hill 2
Reflexiile și umbrele din Silent Hill 2 sunt mult mai „stabile” pe PS5 standard decât pe Pro.

Iar un aspect pe care trebuie să îl aveți în vedere, ca potențiali posesori de console PlayStation 5 Pro, este că acest gen de îmbunătățiri vizuale, în foarte multe cazuri, sunt aproape insesizabile. Un amic bun, martor la această scenă, mi-a mărturisit că s-a amuzat teribil când m-a surprins, alături de un alt coleg jurnalist, numărând pixelii „sub lupă” pentru a detecta optimizările vizuale aduse de PS5 Pro față de ediția standard a consolei. Și asta pentru că, dacă nu aveți televizoare cu diagonale de 65 de inci sau mai mari, și priviți TV-ul de o distanță normală, de pe un fotoliu sau canapea, cu greu veți putea observa diferențe calitative între același joc rulat pe PS5 și PS5 Pro. Când vine vorba despre performanță, diferențele sunt într-adevăr mai sesizabile în unele cazuri, însă să nu uităm că, în proporție majoritară, jocurile de PS5 oferă un preset Performance și pe consolele clasice PS5, deci posesorii acestora nu pierd mare lucru.

Sigur, implementările native pentru PS5 Pro se află încă la început, iar, pe viitor, lucrurile s-ar putea schimba dramatic. Poate în 2025 sau în 2026 vei putea face diferența imediat între un joc afișat pe PS5 și același titlu rulat pe PS5 Pro. Până atunci însă, pentru majoritatea condițiilor de utilizare actuale, vorbim mai mult despre un efect apropiat de placebo, unde trebuie să „vânați” pixelii pentru a observa anumite diferențe.

Dragon’s Dogma 2
Dragon’s Dogma 2 pe PS5 Pro, cu umbre palpaind pe pereți.

Concluzie

În loc de concluzie, stau și mă întreb cui se adresează de fapt această consolă PlayStation 5 Pro. Tind să cred că entuziaștii, early-adopteri ai acestor tehnologii noi, nu vor îmbrățișa atât de rapid o consolă fără unitate optică. Dacă o vor achiziționa, alături de acest drive optic, vor plăti dublul prețului unei console PS5 „slim”, care include unitatea optică din fabrică.

Iar, cel puțin în acest moment, PlayStation 5 Pro nu merită în niciun caz o investiție dublă față de o consolă PS5 normală. Nici PSSR în forma sa actuală, nici sporul de performanță adus de Game Boost sau update-urile native pentru PS5 Pro nu justifică, acum, acest preț ridicat. Mai ales în condițiile în care multe dintre studiourile dezvoltatoare nu par să fi profitat încă nici măcar de întregul potențial oferit de consolele PlayStation 5 standard.

Sigur, în viitor, lucrurile poate se vor schimba în favoarea consolei PlayStation 5 Pro, cu avantaje vizuale mai consistente și implementări de PSSR care să evolueze și să corecteze neajunsurile de astăzi. Totuși, acest drum poate dura și câțiva ani, caz în care mai bine așteptați direct PlayStation 6. În momentul de față, dar și în viitorul apropiat, modelul PlayStation 5 standard rămâne mai mult decât suficient pentru majoritatea covârșitoare a utilizatorilor.

Părţi pozitive
  • cea mai puternică consolă de jocuri video a momentului
  • design mai compact și greutate mai redusă față de modelul original de PS5
  • 2 TB de stocare
Părţi negative
  • nu include unitate optică
  • îmbunătățirile grafice nu sunt (încă) atât de evidente
  • PSSR mai trebuie să evolueze
  • prea scump pentru ce oferă acum
Urmărește Go4Games.ro pe Google News