Cred că lumea a lăudat, în termeni câteodată exagerați, studioul Asobo pentru ce a reușit în 2020 cu Flight Simulator: să dea jucătorilor un feeling aparte atunci când se urcau într-un simulator de zbor, având planeta redată la scară 1:1, iar cerul să nu mai fie limita. Da, putem spune că nimeni nu reușise așa ceva, practic Flight Simulator s-a transformat complet, a doborât orice limită, a făcut ca un simulator de zbor să devină vital, palpabil, cât mai aproape de realitate. Toți cei care au pus mâna pe joc, fie cumpărându-l, fie prin intermediul abonamentelor Game Pass de la Xbox, s-au simțit piloți, au încercat această experiență unică, care părea prea bună ca să fie adevărată.
Cu ajutorul tehnologiei de astăzi, de fapt de acum vreo 4 ani, pentru că Flight Simulator 2024 este aproape identic cu revoluționarul precursor din 2020, cei de la Microsoft au luat datele Bing Maps, le-au stocat într-un cloud-gigant, presupun, iar oamenii care nu au zburat în viața lor, dar mai ales susținătorii teoriei Pământului plat s-au convins că “e pur si muove” și că, incredibil, este sferic.
Cabinele de pilotaj erau superbe, realizate aproape 1:1 cu cele reale, însă problema cea mai mare era că nu aveai prea mult gameplay. Adică, ok, rularea avionul sau taxiing, decolare, aterizare, vedem dacă sky is the limit sau not, dar cam atât. Nicio poveste, doar simulator. Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primește pomană. Cam așa și cu Microsoft Flight Simulator. În 2020, aveai toată planeta la dispoziție, o mână de scenarii, câteva provocări, dar cam atât.
Multe nu s-au schimbat în 2024, iar Asobo abordează direct golul lăsat în 2020: acum avem un mod Carieră nou-nouț în Flight Simulator 2024, impecabil am spune, profund, detaliat, variat, așa că puteți juca exact ca un pilot adevărat: vrei să zbori de la Craiova la București sau de la Craiova la Iași? Nimic mai simplu, modul carieră îți oferă această șansă. Vrei să miroasă a mici, să simți usturoiul de la vreun pasager care a râgâit? Te urci pe o cursă aeriană low cost. Așa că Asobo ne invită acum să facem orice: aviație utilitară, să stingem incendiile, să salvăm oamenii de pe un vas aflat în derivă, salvare montană, parașutism, zbor cu balonul cu aer cald etc. Superb, am putea spune.
Este adevărat că locațiile le poți alege manual, pentru o provocare de zbor. Dar, mare atenție, jocul devine hardcore pe partea de provocări și aș spune că nu se simte nicio îmbunătățire atunci când pilotezi avioanele. Și aici mă refer la cele mici, pentru că la cele mari este destul de simplu: mi se pare mult mai greu de aterizat cu o Cessna față de un 737 Max, spre exemplu. Ceva nu se simte bine acolo, în fizica de zbor, au fost băieții distrați la creație, habar n-am.
Aproape două săptămâni nu am putut să mă ating de modul carieră, jocul era atât de plin de bug-uri, încât și la secțiunea de tutoriale aveai mari probleme. Adică să luăm ca exemplu celebrul Cessna: secundul îți transmitea că trebuie să te uiți la altimetru, te uitai cu coada ochiului, te uitai și la picioarele pilotului secund, care este femeie, te uitai peste tot, vedeai și ultimul rezultat al FCSB-ului pe Flashscore, dar nu ți se bifa opțiunea că te-ai uitat la altimetru.
Ce să vezi? M-am uitat în spate, să văd dacă n-am uitat platoul de mici de la Obor pe banchetă, apoi secundul spune: “Da, acela este altimetrul!!!” WTF, oameni buni? De asemenea, intram în modul Carieră, flipbook direct ca un avion de hârtie, iar aeronava zbura singură, nu răspundea la comenzi, strigam la ea mai ceva decât la caii din Red Dead Redemption, era ceva îngrozitor. Indicatoarele alea zbârnâiau de ziceai că gata, mă prăbușesc, deși eram calm, doar eu și avionul meu, vânt bun, vreme caldă, doar “mecanica” jocului era stricată.
Să nu vă mai spun de vreme, aveam tot timpul ploi, turbulențe, nu reușeam deloc să pun avionul pe sol, zici că eram de pe altă planetă. Cum a zis un candidat haios la prezidențiale, nu erau specii umane. Așa arată și jocul ăsta. De multe ori nasol, rău și încă bușit. Zi de zi update-uri, provocări bizare de aterizare, adică avionul schimbă brusc direcția, chiar înainte de a prelua frâiele, zici că e un cal sălbatic, am impresia că fac reclamă la țigările alea cu cowboy.
Din păcate, avem de-a face cu un joc neterminat, un joc cu mari probleme, câteodată groaznic. Păcat de grafică, este de nota 10, deși și acolo, dacă tot și-au propus să facem mega super ultra joc, nu mi se pare normal ca avioanele alea toate să fie țiplă, de parcă ieri au tras foliile de pe ele. Adaugă-le niște shadere de uzură, un găinaț de rață ceva, orice, dacă tot s-a vrut o simulare cât mai exactă.
Cu o conexiune de Internet la 1 Gbps, simți că jocul se mișcă mult mai fluent, că ecranul de încărcare nu mănâncă atât de mult timp, că tehnologia asta de streaming folosită de Microsoft funcționează. OK, este clar că trebuie să ai net puternic, tehnologia nu ține cu cei săraci, cred că la un net mai slăbuț veți simți că așteptați o cursă întârziată pe aeroport. Sper să schimbe câte ceva și aici, pentru că nu este normal ca un asemenea joc să depindă atât de mult de conexiunea la Internet.
Să trecem un pic și prin jocul propriu-zis, să-l comparăm cu cel din 2020, pentru că este aproape o copie la indigo, trebuie să găsiți voi diferențele. Aeroporturile sunt mai detaliate, autopopulate, traficul vehiculelor este mai mare, iar experiența de decolare și aterizare, mai captivantă, deși satanic de dificilă pe alocuri.
Cred că la capitolul zbor mi-ar trebui un flight stick, cu tastele te fură rău de tot, iar, cu un controller de Xbox, pur și simplu ai impresia că te-ai născut pentru orice altceva, dar nu pentru a pilota avioane. Nu știu dacă este ideal, însă cred că trebuie să încercați un joystick mai răsărit, sigur s-ar simți mult mai bine avioanele.
Este adevărat, avioanele nu-s pentru oricine, sunt greu de pilotat, dar imaginați-vă că luați un Airbus sau un Boeing, de linie, și folosiți controllerul de Xbox. Este o glumă, e confuz, te simți precum acel pilot care vine cu dock-ul de încărcare și pilotează avionul la mișto, cu o felie de pizza lângă el sau o șaorma peste medie.
Este foarte greu să înțelegi toate detaliile și caracteristicile fiecărei aeronave, eu mă bazez pe elicoptere și pe avioanele mici, pentru că un Airbus A330 mi-a dat un pic de daună, trebuie să recunosc. Mai bine mă urc într-un elicopter, fac poze, și să nu uit!, jocul este și un walking (ca turist) simulator superb. Vrei să vezi castelul Bran? Aterizezi cu elicopterul, pac, poze, pe persoană fizică, pentru că tu controlezi personajul. Dacă te enervezi prea tare, ai această șansă, de a te plimba prin lume, să vezi piramidele, Petronas Towers, orice, și fără avion.
Tutorialele nu sunt deloc prietenoase, dacă tot am ajuns aici, nu au pic de profunzime, tocmai v-am explicat cu privitul spre altimetru, răspunsuri târzii și greșite atunci când înveți să zbori, este un mic dezastru, ce să mai. Așa că m-am enervat și am trecut la modul World Photographer și mi-am dat seama că sunt mai bun fotograf decât pilot. Ete așa, de-al naiba.
Din păcate, vă spun sincer, aș fi vrut să-i dau o notă mare, dar jocul are probleme mari de performanță, semnificative chiar. Nu vreau să folosesc cuvântul mizerabil, trebuie să fiu mai elegant, dar, din păcate, pur și simplu nu te lasă să te bucuri de ceea ce ar fi putut fi o super experiență. După peste 20 de ore de zbor, nu spot să spun decât că Microsoft Flight Simulator 2024 a fost lansat neterminat. Pur și simplu nu-l pot recomanda, dar îl puteți încerca prin intermediul abonamentului PC Game Pass și vă veți convinge singuri.