Mass Effect 3 promitea a fi cel mai reuşit joc din serie şi un final memorabil pentru saga comandantului Shepard, începută în 2007. Totuşi, jocul s-a transformat dintr-un RPG solid într-un titlu de acţiune cu ceva abilităţi aruncate pe ici pe colo şi un sfârşit care a aruncat în aer toată comunitatea, de la fanii înrăiţi şi până la jucătorii de ocazie.
Mass Effect 3 ia în calcul alegerile din titlurile anterioare, însoţitorii supravieţuitori şi misiunile legate direct de ei. De asemenea, în premieră pentru serie, poţi alege între trei moduri de joc – Action (cu accent pe lupte şi fără bătăi de cap decizionale), RPG (modul tradiţional, cu balans între bătălii şi decizii) şi Story (cu accent pe poveste şi toată gama de secvenţe cinematice).
În Mass Effect 3, partea de lupte este probabil cea mai bine realizată dintre toate cele trei jocuri ale seriei. Arborele de abilităţi continuă divizarea în funcţie de specializare şi oferă ramificaţii pentru îmbunătăţirea fie a puterilor tale, fie a însoţitorilor tăi. Sistemul de cover, recomandat pentru folosire indiferent de nivelul de dificultate, este utilizat din plin şi de AI, chiar dacă într-un mod câteodată stângaci.
În premieră pentru serie, Mass Effect 3 oferă şi o componentă multiplayer, ce poate fi abordată online alături de prieteni. Jucătorii sunt grupaţi în echipe de câte patru şi trebuie să colaboreze pentru a rezista valurilor atacatoare de Reapers.