GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER, soluția optimă pentru gaming în 4K?

Autor: Cosmin Aionita | 24.07.2024
GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER, soluția optimă pentru gaming în 4K?

Monitoarele 4K nu mai sunt o raritate nici pentru gaming, acestea fiind bazate pe diferite tehnologii de afișare, cu rate de refresh care mai de care mai generoase și suport HDR, pentru culorii vii, dar și negru cât mai profund. Iar TV-urile 4K sunt deja o obișnuință și, odată cu upgrade-ul la standardul HDMI 2.1 (ce permite rată de refresh de 120Hz în rezoluție 4K cu HDR, VRR etc.), au devin opțiuni ce nu trebuie neglijate, mai ales pentru gamerii care pot plasa unitatea PC-ului în proximitatea televizorului și care nu se feresc să utilizeze un controller.

Astfel, cu gaming-ul în rezoluție 4K ajuns aproape de mainstream, apare întrebarea inevitabilă: “de ce placă video avem nevoie pentru a ne juca în 4K, fără compromisuri în privința setărilor grafice ale jocurilor preferate?”. Iar un posibil răspuns vine sub forma implementării GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC, poposită pentru teste în redacția Go4Games.

GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER

GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC

După cum îi lasă de înțeles și numele, GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC are la bază cipul GeForce RTX 4080 SUPER de la NVIDIA, dar este echipat cu soluția performantă de răcire Windforce. Placa este răcită cu ajutorul a nu mai puțin de trei ventilatoare striate cu diametrul de 110mm care se rotesc în direcții diferite, iar o suprafață de cupru face contact direct cu GPU-ul pentru a disipa căldura cât mai eficient prin intermediul a nouă conducte, la rândul lor construite din cupru.

Iar sufixul OC simbolizează utilizarea unor frecvente crescute față de cele implicite sugerate de NVIDIA: mai exact, cele 10240 de nuclee CUDA pot atinge o frecvență maximă de 2595 MHz, față de 2550 MHz pe alte modele. Iar cei 16 GB de memorie video de tip GDDR6X, tactați la 2,3 GHz, ar trebui să fie suficienți pentru orice joc modern. Avem de-a face totuși cu o placă destul de voluminoasă, care ocupă nu mai puțin de patru slot-uri în carcasă, și care are nevoie, pentru o bună funcționare, de o sursă de minimum 850W, după specificațiile producătorului.

GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER

Marele avantaj al acestei plăci este însă arhitectura sa Ada Lovelace, ce oferă o sumedenie de opțiuni îmbrățișate de mai toți producătorii de titluri moderne. Astfel, pe lângă suportul nativ pentru Ray Tracing (ce face posibile efecte mult mai realiste de reflexii, umbre sau iluminare globală) și Path Tracing (o variantă mai avansată și completă de RT, la care NVIDIA se referă drept “Full Ray Tracing”), GeForce RTX 4080 SUPER vine cu tehnologii precum DLSS, bazată pe AI, cu Frame Generation și Ray Reconstruction, dar și NVIDIA Reflex.

DLSS și-a construit o reputație grație performanței sporite conferite de următoarea tehnică: imaginile sunt procesate la o rezoluție internă mai mică și, apoi, reconstruite cu aportul AI-ului. Diferențele față de imaginile afișate nativ sunt minime, câteodată calitatea imaginii fiind chiar mai bună în varianta reconstruită, iar sporul de performanță sesizabil, mai ales în rezoluții înalte precum 4K-ul (3820×2160) pe care îl țintim acum.

Totuși, odată cu trecerea la cea de-a patra generație de soluții video RTX, NVIDIA a adus upgrade-uri considerabile rutinelor DLSS: DLSS 3 a inclus tehnologia Optical Multi Frame Generation, care este capabilă să genereze cadre complet noi cu ajutorul inteligenței artificiale, sporind și mai mult framerate-ul în jocurile compatibile. Mai mult, odată cu DLSS 3.5, a fost adăugată și tehnologia Ray Reconstruction, capabilă să îmbunătățească și mai mult calitatea imaginilor și efectelor afișate în titlurile ce utilizează din plin Ray Tracing-ul.

Nu în ultimul rând, NVIDIA Reflex vine ca o soluție universală de reducere a latenței induse de anumite componente ale unui sistem. Reflex ajuta atât în ceea ce privește responsivitatea cât mai bună în jocurile de tip eSports, în special în shootere competitive, dar și la eliminarea input lag-ului din jocuri foarte solicitante, unde DLSS 3 Frame Generation asigură performanța optimă.

Revenind la întrebarea de la care am pornit, am pus “la lucru” GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC într-o selecție a celor mai arătoase, dar și solicitante, jocuri ale momentului, pentru a vedea dacă placa face față obiectivului nostru: rularea acestor titluri în rezoluție 4K, cu toate briz-briz-urile grafice activate, la un framerate jucabil (preferabil peste 60fps). Evident, jocurile au fost setate la nivelul grafic maxim oferit, efectele de Ray Tracing activate acolo unde este posibil, alături de tehnologiile DLSS, Frame Generation sau Ray Reconstruction, în titlurile care oferă suport pentru acestea.

Configurația de test

Pentru a pune în valoare ce au de oferit aceste jocuri din punct de vedere vizual, dar și pentru a păstra un nivel de relativă accesibilitate din punct de vedere financiar, am folosit o configurație considerată de top acum câțiva ani, cuplată cu placa GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC. Cu alte cuvinte, o foarte probabilă soluție de upgrade.

  • Procesor: AMD Ryzen 9 5900X 12-core
  • Placă de bază: GIGABYTE B550 GAMING X V2
  • Memorie RAM: 32GB DDR4 3200MHz
  • Stocare: NVMe SSD 1 TB
  • Display: LG OLED TV 55CX, HDMI 2.1, 120Hz

Pe acest sistem am folosit Windows 10 64-bit, adus la zi în ceea ce privește update-urile disponibile din partea Microsoft, cât și driverele Game Ready oferite de NVIDIA. Am optat în continuare pentru Windows 10 pentru că rămâne cel mai utilizat sistem de operare la nivel mondial, dar și prima opțiune a unui utilizator care își dorește upgrade-ul plăcii video dintr-o configurație deja existentă.

GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER

Rezultate

Horizon Forbidden West Complete Edition

A fost o adevărată plăcere să împing la maximum sliderele aferente nivelului calitativ al efectelor din jocul celor de la Guerrilla Games și să rezulte o experiență atât de fluentă și jucabilă. Cu presetul grafic maxim, Very High, și DLSS 3 Frame Generation activat, am urcat până la aproximativ 120fps în secvențele de gameplay (practic, la limita superioară a refresh-ului posibil pe TV-ul folosit), cu anumite scăderi pe la 80-90fps în secvențele cinematice mai aglomerate. Fluent, responsiv și al naibii de arătos.

Portal with RTX

În cazul acestui joc extrem de solicitant, trebuie să fiți atenți ca preset-ul calitativ pentru setarea DLSS să fie lăsat pe Auto. Apoi, cu detaliile împinse la maximum, Frame Generation și Ray Reconstruction pornite, Portal with RTX devine extrem de jucabil în rezoluție 4K, cu o medie de 60 de cadre pe secunde.

RTX 4080
Foto: Portal with RTX

A Plague Tale: Requiem

Jocul celor de la Asobo Studio este o altă încântare vizuală. Cu toate detaliile împinse la maximum, DLSS activat pe presetul Quality, Frame Generation pornit și umbre cu Ray-Tracing, am obținut un framerate ce a gravitat în jurul valorii de 80 de cadre pe secundă, mai mult decât suficient pentru un titlu single player redat la un asemenea nivel grafic.

Foto: A Plague Tale Requiem

Alan Wake 2

Jocul celor de la Remedy Entertainment își păstrează renumele unuia dintre cele mai pretențioase titluri de PC ale momentului. Chiar și așa, cu detaliile împinse la maximum, inclusiv cele ce țin de Ray Tracing, Frame Generation pornit și DLSS setat pe presetul Quality, am obținut peste 60fps în pădure (una dintre cele mai solicitante porțiuni ale jocului) și peste 70fps în oraș.

Alan Wake II
Foto: Alan Wake 2

Senua’s Saga: Hellblade II

Implementarea de Unreal Engine 5 a celor de la Ninja Theory poate da bătăi de cap și celor mai performante sisteme de gaming. Totuși, în testul nostru, cu preset-ul grafic High, Frame Generation pornit și DLAA (setarea maximă pentru DLSS, în care imaginile nu mai sunt reconstruite, fiind renderizate la rezoluția nativă și apoi aplicat doar AA cu ajutorul AI-ului) am obținut un framerate minim de 60fps în secvențele cinematice. În gameplay, nu am coborât vizibil sub 70fps. Dacă doriți și mai multă performanță, schimbați de la DLAA la DLSS Quality și framerate-ul urcă la peste 100 de cadre pe secundă în gameplay.

Senua's Saga Hellblade II
Foto: Senua’s Saga Hellblade II

Cyberpunk 2077

Folosind cel mai avansat mod de render din jocul celor de la CD Projekt, RT Overdrive, cu Frame Generation și Ray Reconstruction activate, iar DLSS pe preset-ul Quality, am fluctuat între 55 și 60fps. Comutarea DLSS pe Auto a crescut performanța până peste 80 de cadre pe secundă.

Avatar: Frontiers of Pandora

Cu un motor grafic Snowdrop bazat pe Ray Tracing, jocul celor de la Massive Entertainment ne-a dat câteva bătăi de cap, pe nivelul calitativ Ultra, cu DLSS activat pe presetul Ultra Quality, framerate-ul depășind cu greu 60 de cadre pe secundă. Ajustarea DLSS la presetul Quality a dezlănțuit însă bestia, performanța crescând la 80fps în rezoluție 4K.

Concluzie

Revenind la dilema de la care am plecat la începutul acestui test, putem afirma, fără dubii, că GeForce RTX 4080 SUPER reprezintă o soluție capabilă să ruleze cele mai pretențioase jocuri în rezoluție 4K, fără rabaturi de ordin vizual, chiar și pe configurații care nu sunt neapărat noi. Astfel, fie că doriți un upgrade, fie că vă construiți un sistem nou, nu ar trebui să treceți cu vederea această opțiune.

GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER

Modelul GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC 16G este disponibil acum la prețul de 6492 lei și dispune de trei ani de garanție.

Urmărește Go4Games.ro pe Google News