Prolog
Inainte de a porni la un drum lung (nu neaparat si anevoios),
trebuie sa aveti in vedere faptul ca nu sunt un jucator foarte bun
de League of Legends, dar am fost alaturi de joc inca de la
inceputul acestuia (a treia faza de closed beta a versiunii US/NA –
prin vara anului 2009).
Asadar, am avut foarte mult timp la dispozitie de a participa la
discutii pe IRC alaturi de creatorii acestui joc, am jucat in acele
vremuri tumultoase impreuna cu o mare parte a jucatorilor care acum
sunt alaturi de echipele mari, reusind sa prind perspectivele lor
chiar de la primul pas (sau undeva pe acolo).
Nu doresc a lungi prea mult prologul, plictisindu-va cu ‘treburi
istoricoase’ (pentru a cita un contemporan).
Sa purcedem dragilor intr-o analiza sumara pentru unii, in detaliu
pentru altii. Sa cunoastem primii pasi si directia acestui joc,
poate chiar intr-un mod relaxat (de ce ar fi altfel).
Inceputurile
Cum am putea oare sa ajungem sa cunoastem un lucru fara a ii afla
originea?
Acest nou gen, MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) isi are
adevaratele radacini undeva departe in timp, pe cand Starcraft-ul
era printre cele mai jucate in salile de internet (internet cafes),
in vremurile cand ne chinuiam sa descarcam o melodie cu
Xnet-ul.
Pe atunci, a aparut o harta de Starcraft numita AOS (Aeon of
Strife), o harta epica la vremea ei, fiind foarte populara (eu,
unul, nu am jucat foarte mult pe atunci, deoarece era preferat
skirmish-ul). Am aflat de ea dupa ce am migrat la Warcraft 3.
Inca imi este neclar daca aceasta harta avea vreo legatura cu
marele conflic al Protoss-isilor.
Tiparul hartii a fost imprumutat de catre Eul, acesta realizand
prima versiune de DotA (Defense of the Ancients) cu ajutorul
editorului de harti al jocului Warcraft III.
Aceasta harta permitea ca pana la 10 jucatori sa se intreaca in
doua echipe de cate cinci, fiecare echipa fiind nevoita sa distruga
anticul echipei inamice pentru a castiga.
Cele doua baze erau conectate prin trei culoare pe care erau
trimise la anumite intervale de timp trupe controlate de
calculator, simuland doua armate.
Jucatorii isi alegeau cate un erou, acestia luptand alaturi de
armata echipei lor pentru a distruge sistematic turnurile echipei
adverse ce erau situate pe cele trei culoare avand ca scop
penetrarea bazei inamice si distrugerea anticului (dupa cum am
precizat anterior).
Harta a avut un succes relativ mare la inceput, deoarece aducea
prefigura un nou gen. Jucatorul controla un singur erou (spre
deosebire de jocul normal de Warcraft in care controla o rasa),
crestea in nivel, avea parte de abilitati noi, dar si de noi
obiecte (probabil cel mai important aspect al acestui gen).
Retetele de obiecte au fost cel mai incitant lucru pe care il
aducea aceasta harta, deoarece crestea rejucabilitatea (impreuna cu
faptul ca exista un numar relativ mare de eroi la inceput – mult
mai mic decat cel curent din DotA).
Mereu am fost tentat sa compar DotA-ul cu un joc de sah (existau si
indivizi care considerau faptul ca aceasta harta era un fel de
Counter Strike al Warcraft III-ului).
Dupa o perioada in care Eul a fost cel care a lucrat la DotA,
aceasta munca a fost preluata de Guinsoo. Acesta a lucrat la harta
o perioada de vreo doi ani.
Pendragon a fost cel care a pus bazele primei comunitati de DotA,
oferind un suport monstru pentru aceasta harta, sprijinindu-l pe
Guinsoo constant. Acest lucru a condus la consolidarea unei
puternice relatii de prietenie intre cei doi.
Ulterior, harta a ajuns in mana lui IceFrog, Guinsoo si Pendragon
pornind spre alt proiect (acesta urma sa fie League of
Legends).
League of Legends – O mica istorie
Dupa cum spuneam mai sus, Guinsoo si Pendragon au plecat spre a
lucra la alt proiect ce ulterior avea sa fie cunoscut ca si League
of Legends.
Au simtit nevoia de a realiza un joc complet separat de harta,
deoarece motorul jocului Warcraft III avea propriile limitari ce
impuneau intr-un mod direct limitari in ceea ce priveste harta de
DotA.
Pentru a atinge potentialul acestui gen, au considerat ca ar fi
oportuna o investitie intr-un studio nou ce s-ar fi ocupat cu
dezvoltarea unui nou motor ce le-ar fi permis sa creeze tot ce nu
ar fi putut sa creeze in Warcraft III.
Asadar, League of Legends a luat treptat nastere. Se dorea a fi un
joc cu un ritm mult mai alert, cu o dimensiune a hartii mai mica,
dar, in esenta, sa ramana in cadrul noului gen creat prin aparitia
primei versiuni de DotA.
Primele etape ale testarii prezentau putini campioni, o interfata
cu totul diferita de ce avem in ziua de astazi si ceva mai putine
obiecte. A fost un lung drum pana la produsul de care ne putem
bucura astazi.
Se putea juca doar in zilele de weekend, avand parte de meciuri
alaturi de creatori si diverse conferinte online prin care ni se
cerea feedback-ul precum si sugestiile pe care le-am avea.
League of Legends – O prezentare de ansamblu
„Care-i treaba cu jocul asta si de ce ar trebui sa il joc?”
Aceasta intrebare mi-a fost pusa de un bun prieten pe care am
incercat sa il ‘corupt’ pentru a mi se alatura pe campiile
Runeterrei (lumea din League of Legends).
Cu toate ca mie imi pareau foarte simple elementele jocului, pentru
un necunoscator (nu avusese nicio tandenta cu DotA pana in acel
moment), am constatat ca este destul de dificil sa ii prezint o
structura de baza a jocului precum si scopul acestuia.
„Imi aleg un campion, ma duc pe un culoar, am grija sa nu mor, fac
aur, imi cumpar obiecte, imi ajut coechipierii, distrug turnuri si
ajung in baza inamica?”
Spuse de el, aceste lucruri pareau simple, dar a ajuns sa constate
si el faptul ca este mult mai greu decat parea intial.
Asadar, ce este League of Legends?
Este un MOBA (Multiplayer Online Battle Arena).
Jocul prezinta doua tabere aflate intr-un permanent conflict
(teritorial, ideologic – are importanta?), fiecare avand cate o
baza in partea opusa a hartii. Cele doua baze sunt conectate prin
intermediul a trei culoare pe care sunt situate in anumite puncte
turnuri de aparare pentru fiecare tabara.
La intervale regulate, sunt generate trupe (minions) pentru fiecare
dintre cele doua tabere, aceste trupe fiind controlate de
calculator (AI), mergand mereu in aceeasi directie (fiecare val
contine un numar de trupe care ataca la apropiere (melee) si un
numar de trupe care ataca de la distanta (ranged). Pentru fiecare
culoar, este generata o mica grupare ce inainteaza spre baza
inamica.
Dupa ce este generat un numar regulat de astfel de grupari, noul
val ce va fi generat va contine un soldat ‘special’ ce este mai
puternic decat cei mici, fiind mai greu de omorat de turnurile de
aparare ale bazei inamice.
Pe fiecare culoar sunt situate cate doua turnuri pentru fiecare
tabara, la intrarea in baza mai aflandu-se cate un turn pentru
fiecare culoar. Acest turn protejeaza o cladire cu o foarte mare
importanta strategica (Inhibitor). In cazul in care o echipa
reuseste sa distruga o astfel de cladire pe culoarul respectiv,
trupele aliate ce vor fi generate vor contine un super soldat ce
este foarte greu de doborat. Este usor de inteles de ce distrugerea
unui Inhibitor este importanta pentru victoria unei echipe.
Scopul in League of Legends este de a distruge cladirea principala
a inamicilor (Nexus), cladire ce este protejata de doua turnuri de
aparare ce sunt mai puternice decat celelalte turnuri din joc.
Acestea pot fi atacate doar daca un Inhibitor este distrus.
Am vorbit atat de mult de partea fara viata a jocului, unde
intervin jucatorii?
Acestia intra in pielea unui invocator (Summoner), o entitate
foarte puternica ce poate chema diverse creaturi si personaje
(campioni – champions) pe care ii controleaza pe campul de lupta.
Asadar, ei nu participa niciodata direct la lupta, ci doar
controleaza campioni de la o distanta sigura.
Diferente intre Invocatori (Summoners) si Campioni
(Champions)
Invocatorul il reprezinta pe jucator in afara jocului propriu-zis,
acesta fiind cel care invoca respectivii campioni in joc.
Sunt doua entitati diferite.
Invocatorul porneste de la nivelul 1 atunci cand un jucator isi
face un cont nou. Acesta va castiga experienta la sfarsitul unui
meci si va creste in nivel atunci cand va acumula destula
experienta. Nivelul maxim pe care il poate atinge un invocator este
30, pe cand nivelul maxim pe care il poate atinge in campion in
timpul unui meci este 18.
Campionul este eroul (ca si in DotA) pe care un jucator (prin
intermediul Invocatorului – este eul jucatorului din Leagu of
Legends) il controleaza pe campul de lupta. Acesta poate fi ales la
inceputul unui meci. De aici, totul se desfasoare precum in DotA:
jucatorul controleaza campionul, castiga aur, creste in nivel,
primeste puncte de abilitate cu care va invata vraji din ce in ce
mai puternice si isi va cumpara obiecte.
De ce sunt Invocatorii (Summoners) importanti? De ce aceasta
dualitate?
In League of Legends, creatorii au decis sa adauge inca un nivel de
profunzime jocului, astfel introducand aceasta dualitate.
Dupa cum am precizat, invocatorul castiga experienta in urma
fiecarui meci (indiferent daca echipa lui castiga meciul sau il
pierde – cantitatea de experienta depinde intr-adevar de
rezultat).
Talentele (Masteries)
Atunci cand un invocator creste in nivel, acesta primeste un punct
de talent (Mastery Point) pe care il poate investi intr-una dintre
cele trei categorii de talente: categoria ofensiva, defensiva si
cea a utilitatii.
Aceste puncte vor afecta toti campionii invocatorului.
Categoria ofensiva ii va spori campionului ‘damage-ul’ pe care
acesta il da (cantitatea de viata pe care o ia campionilor inamici
cat si trupelor inamice atunci cand ii loveste cu vraji sau cu
atacul sau).
Cea defensiva va proteja mai mult campionul, acesta primind mai
putin ‘damage’ de la campionii inamici cat si de la trupele
inamice.
Cea utilitatii are efecte diverse: scade durata de timp pe care un
campion trebuie sa o petreaca mort, creste cantitatea de viata si
de mana pe care acesta o regenereaza in fiecare secunda, creste
cantitatea de experienta pe care campionul o primeste etc.
Multi au comparat aceste Mastery Points cu punctele de talente din
World of Warcraft, dar acestea nu au acelasi efect asupra jocului
precum il au in jocul creat de Blizzard.
Sunt foarte importante, adaugand un spor de performanta
campionului, acest spor fiind cel mai bine evidentiat in cazul in
care doi jucatori ce au un ‘skill’ (nu te poti lupta cu slang-ul)
apropiat se intalnesc pe culoar de la nivelul 1 (level 1).
Aceste puncte nu compenseaza pentru lipsa cunoasterii jocului, dar
ajuta destul de mult, mai ales la inceputul meciului.
Runele (Runes)
Pe langa fiecare punct de talent pe care il primeste un invocator
atunci cand creste in nivel, acestuia ii mai este permis sa
utilizeze un spatiu pentru rune.
Acestea sunt obiecte pe care le poate utiliza invocatorul pentru a
conferi campionilor sai un alt spor de performanta (separat de
Mastery Points).
Un invocator are la dispozitie 30 de locuri pentru rune (rune
slots) pe care le poate umple cu diverse rune ce ii sunt puse la
dispozitie.
Runele sunt structurate in patru mari categorii: Marks (rune rosii
– cu natura ofensiva), Seals (rune galbene – cu natura defensiva),
Glyphs (rune albastre – cu natura magica/de utilitate) si
Quintessence (rune puternice care nu au o anumita natura).
Un invocator poate utiliza concomitent noua Marks, noua Seals, noua
Glyphs si trei Quintessences atunci cand atinge nivelul 30. Aceste
rune sunt asezate in asa numitele pagini pentru rune.
Abilitatile Invocatorului (Summoner Spells)
Poate cel mai important aspect al acestui joc, aspect ce il
diferentiaza de DotA si Heroes of Newerth, este regasit in
abilitatile Invocatorului (Summoner Spells).
Acestea sunt in numar de 13 si influenteza intr-un mod absolut
enorm dinamica jocului si ii confera acel ceva care il distanteaza
de adversarii sai (DotA si Heroes of Newerth (HoN)).
Vrajile sunt diversificate, un jucator putand alege doua dintre
acestea inainte de fiecare meci.
Astfel, campionul poate sa se vindece, sa recupereze o anumita
cantitate de mana (una dintre resursele folosite pentru a utiliza
vraji), sa se teleporteze pe o mica distanta, sa se miste mai rapid
pentru un anumit numar de secunde sau sa isi incetineasca
adversarul.
Tipuri de meciuri
Momentan, League of Legends prezinta urmatoarele tipuri de meciuri
(jocuri):
– Meciuri normale (Normal)
– Meciuri ranked (Ranked)
– Meciuri cooperative (Co-Op)
– Meciuri custom (Custom)
– Tutorial
Un jucator nou ce tocmai si-a facut un cont de League of Legends,
va putea juca doar meciuri normale, meciuri cooperative si
tutorialul.
Meciul normal – in cazul in care un jucator selecteaza acest mod,
va fi introdus in sistemul de matchmaking (un sistem automat ce va
gasi coechipieri cat si inamici care sunt in aceeasi plaja de
‘skill’ a jucatorului)
– acesta va avea si posibilitatea de a invita pana la patru
prieteni pentru a fi pusi in aceeasi echipa
Meciul cooperativ – in cazul in care un jucator selecteaza acest
mod, va fi introdus in sistemul de matchmaking, acesta gasindu-i
patru coechipieri umani alaturi de care va lupta impotriva a cinci
campioni inamici controlati de catre calculator (AI).
Meciul custom – League of Legends pune la dispozitia jucatorilor
posibilitatea de a crea un joc in care sa poata invita pana la noua
prieteni. Fata de celelalte doua tipuri de meciuri, acesta da
posibilitatea jucatorilor de a juca doar cu prietenii, dar si
impotriva acestora.
Tutorial – acesta este un meci in care ii sunt prezentate
jucatorului toate elementele de baza si este recomandat tuturor
care sunt noi in acest gen.
Aceste meciuri pot fi disputate pe o harta de cinci vs cinci (cea
clasica – aproape aceeasi structura ca si la DotA), cat si o harta
de trei vs trei, urmand ca Riot sa mai scoata o harta noua denumita
Magma Chamber.
League of Legends – Un joc gratuit
La o privire de ansamblu asupra pietei jocurilor gratuite, un nou
potential jucator poate fi oarecum sceptic cu privire la natura
‘gratuita’ a acestui joc.
Multe dintre jocurile gratuite nu sunt in adevaratul sens al
cuvantului gratuite, deoarece pun la dispozitia jucatorilor un
magazin in care acestia pot achizitiona diverse obiecte, facilitati
ce le dau o anumita putere asupra celor care nu investesc bani in
joc.
Cei de la Riot au reusit sa creeze un joc gratuit in care banii nu
au influenta pe care o au in alte jocuri. Mai pe scurt, ei nu vad
putere.
Ei au realizat un sistem bazat pe Riot Points (puncte pe care le
achizitionezi prin cumparare cu ‘cash’) si Influence Points (puncte
pe care le achizitionezi prin cat mai multe meciuri jucate).
Cu Influence Points (sau IP), un jucator poate debloca noi
campioni, cumpara rune si pagini de rune (un jucator nou incepe
doar cu doua pagini de rune in care isi poate aranja runele pe care
le cumpara cu IP). Runele pot fi cumparate doar cu IP.
Cu Riot Points (sau RP), un jucator poate debloca noi campioni,
cumpara boost de experienta (pentru invocator, nu pentru campioni
in timpul meciurilor), boost de Influence Points (va primi mai
multe in urma unui meci) sau skin-uri pentru campioni.
In niciun caz, un jucator nu poate cumpara un avantaj in timpul
meciului asupra jucatorilor care nu investesc bani in League of
Legends.
Se poate spune ca cei de la Riot Games au gasit metoda perfecta
pentru un mediu gratuit ce este intretinut prin intermediul unui
magazin al jocului pentru invocatori si nu pentru campioni.
Evolutia jocului din etapele de closed beta cat si cateva cuvinte
de final
Pentru cei care inca ma mai suporta si nu doresc a ma lovi cu
obiecte contondente in diverse regiuni ale corpului, doresc a va
mai impartasi cateva elemente inainte de a ne desparti.
Dorinta imi este de a va prezenta modificarile pe care le-a
suportat jocul in acesti ultimi ani (pe scurt dragilor, pe
scurt).
Asadar, interfata a devenit mai aerisita, fiind mult mai
‘classy’.
Timpul de incarcare a jocului a scazut, chiar de nu putem vorbi de
o scadere drastica.
Cu toate ca timpul de incarcare a scazut, configuratiile modeste au
pierdut destul de multe cadre pe secunda cu fiecare patch al
jocului. Acest lucru l-am putut testa personal, avand la dispozitie
doua calculatoare pe care am jucat de la inceputuri acest joc: un
Celeron undeva la 2 Ghz, 1 bucata GB Ram, Fx 5200 si un AMD x2 64
4000+, 4 GB Ram, 9600 GT (o configuratie extrem de modesta si o
configuratie acum sub mainstream cu mult).
Celeronul a pierdut aproape de 10-15 de cadre, ajungand la 15-20 in
momentele de tensiune (De ce Riot? De ce?).
Multi campioni au fost echilibrati, jocul aflandu-se intr-o zona
mult mai buna decat era acum 2 ani de zile (era si normal,
nu?).
O mare parte dintre obiecte au fost modificate pentru a echilibra
si mai mult jocul (la inceput chiar existau strategii absolut
nesimtite).
Vrajile invocatorilor au primit unele schimbari, poate chiar cele
mai mici, dar acest lucru a putut conduce doar la meciuri mult mai
distractive.
Gata, m-am oprit, chiar daca multe ar mai fi de spus, deoarece
jocul este extrem de complex si nu poate fi prezentat in adevaratul
sens al cuvantului in doar zece pagini. Stiu ca a fost mult de
citit, poate ca unele informatii nu ar fi trebuit sa apara, dar
v-am asezat in pagina ceea ce am considerat ca ar fi important
pentru un jucator nou ce nu a avut absolut nicio tangenta cu mediul
AOS, DotA, MOBA ulterior.
Pentru a conchide, va multumesc din suflet pentru timpul investit
in citirea acestui review, sper din suflet ca am putut acoperi
problemele importante si astept feedback-ul vostru, acesta fiind
cel mai important lucru.