Age of Mythology Retold Review: slăviți zeii nostalgiei

Autor: Cosmin Aionita | 25.09.2024

Trăiască toți zeii care ne amintesc din când în când cât de bună este nostalgia, mai ales că mitologia nu moare niciodată, iar jocuri precum Age of Empires nu prea s-au mai făcut în zilele noastre. Puține titluri se pot “bate” pe parte de strategie cu Age of Empires, o franciză care poate primi remake-uri din 10 în 10 ani și tot la fel de bună ar fi. Iar în această categorie din urmă se încadrează și Age of Mythology Retold, un RTS legendar, care primește un nou strat de vopsea și, acum, arată cât de cât modern.

O dai în bară, dar te scoți

Microsoft ratează de multe ori cu poarta goală, vezi recentul Redfall, un fel de San Marino fotbalistic al jocurilor video. Pe de altă parte, un RTS old school, cum este Age of Mythology, din seria AoE, primește recenzii super pozitive și este actualizat la standardele moderne.

Age of Mythology Retold

În 2002, acum 22 de ani (Doamne, cum a trecut timpul!), apărea Age of Mythology, ca un spin-off al legendarului Age of Empires. Dacă în seria Empires vorbim despre bătălii istorice, ancorate în realitate, care au existat de-a lungul vremurilor, în Mythology îmbrățișăm mitologia copilăriei, cu zei, eroi și creaturi despre care am aflat din Legendele Olimpului. Cel mai frumos este că se păstrează intacte principiile de joc, în sensul că sătenii tăi vor aduna resurse, aur, lemne, mâncare, și vei construi baze militare, pentru că ai nevoie de armate, care să cucerească sau să apere.

Campania te trece prin patru perioade ale mitologiei, de la greci, egipteni, scandinavi și locuitorii Atlantidei, iar, de aici, dai peste o mulțime de zei, de eroi ai poveștilor, mai ales că poți alege un zeu care să-ți călăuzească drumul.

Age of Mythology Retold

În Age of Mythology, pe lângă soldați tot mai puternici, puteți recruta fel și fel de monștri ai mitologiei, sfincși, giganți de foc, meduze, hidre, grifoni, centauri etc. Și asta nu este tot, ca la teleshopping, pentru că te ajută zeii să invoci puterile lor, așa că dai cu molimă peste adversari, ciumă, ploi de lăcuste, fulgere, cutremure, îi faci praf. Puteți apela și la cheat-uri (țineți minte că, în Age of Empires, toți căutau cheat-urile?), însă nu recomand să treceți prin campanii ca prin brânză, pentru că povestea merită savurată.

Pe lângă toate acestea, există și favorurile, care variază în funcție de civilizație. Nordicii luptă pentru a le obține, pe când egiptenii construiesc temple și le folosești la greu, cel puțin ploaia de șerpi este senzațională. La fiecare epocă, cu fiecare avansare, în panteonul tău alegi dintre doi zei, așa că analizează atent ce te-ar ajuta, o producție mai bună sau niște luptători care să zdrobească tot în cale.

Age of Mythology Retold

Un joc mult mai inteligent

Noua variantă Retold îți permite să folosești ori de câte ori dorești puterile obținute prin favoruri, nu ca în jocul inițial, atunci când le utilizai o dată și gata. În plus, am observat că ți se permite și o armată mai mare, populație mărită, la fel, așa că simți o provocare, ba chiar rămâi mai mult timp într-o misiune, să construiești și să cureți tot, dacă vrei.

World’s Edge, studioul dezvoltator al jocului, a venit cu multe chestii noi, cum ar fi funcțiile noi ale civilizațiilor, care-ți oferă o experiență mai bine gândită și mai puțin timp de pătimit. Tot noua versiune Retold îți dă și mură-n gură tutoriale, dacă ești un tânăr care n-a jucat niciodată seria Age of Empires și ai nevoie de familiarizare cu un astfel de joc. Astfel, înveți foarte repede particularitățile gameplay-ului fiecărei facțiuni. Și, dacă nu știți cum funcționează arborele zeilor, atunci te ajută meniul jocului, trebuie doar să citiți și să fiți un pic atenți.

Age of Mythology Retold

Ești șmecher pe economie, pe astea?

Jocul nu se axează doar pe mitologie, pe eroi, pe zei, pe soldați, pe lupte interminabile, factorul economic fiind super important. Ce aduce nou Age of Mythology Retold este optimizarea și automatizarea economiei, ceea ce mi se pare superb. Asta înseamnă că vă puteți menține un echilibru, să nu te trezești ca-n jocurile vechi, că ai comis-o și nu mai ai resurse. Resursele se pot cumpăra acum, iar sătenii sunt trimiși să caute exact resursa dorită, aur, mâncare sau lemn. O poți face și din presetări, la meniul țăranului care trage pe câmp: practic, dacă îl trimit după aur, el nu mai rămâne blocat și știe ce să facă: se duce direct, ia aur și știe unde să-l depoziteze. Asta dacă i-ai făcut depozit lângă mină, altfel va parcurge kilometri întregi.

Toate resursele le vedeți în meniu, în partea de sus a ecranului, aveți posibilitatea să controlați totul, mai ales că meniul este ușor de înțeles, foarte prietenos cu jucătorul. Sfatul meu este să fiți atenți și când vă construiți orașele, să nu puneți haotic clădirile: casele de locuit în cartierul lor, centrele de luptă în altă parte, ar fi bine să existe o armonie, să nu vă încurcați pe hartă că ați uitat unde ați pus nu știu ce clădire. Așa că mai bine grupați-le, nu vă bateți joc de oraș, cum și-au bătut unii de orașul vostru din realitate. La fel, clădirile au un sistem de upgrade, totul la un click distanță, foarte ușor și accesibil.

Mă bucur mult că au apărut aceste opțiuni, ele elimină unele dintre inconvenientele genului RTS: ai nevoie să simți spectacolul jocului, nu să te crezi și primar, și general și Ion Creangă în același timp. Optimizarea de calitate, plus accesul rapid la aceste opțiuni, fac jocul mult mai fluent, ba chiar uiți că au trecut ore și tu ești încă în aceeași misiune.

Age of Mythology Retold

Grafică bună, joc bine optimizat

Spectacolul mitologic este susținut de o grafică „foarte colorată” și aglomerată, cu clădiri în flăcări, pereți prăbușiți în timpul distrugerii, plus puterile divine care se bat cu orice SF cu buget mare de astăzi. Gândiți-vă că la egipteni aveți crocodili de Nil, care trag cu laser. Să vedeți cum aruncă giganții cu soldații, de zboară oamenii zeci de metri în aer. Remasterizarea este de calitate, optimizarea pe măsură, iar în 25 de ore de campanie n-am întâlnit vreun bug. Pur și simplu te bucură, amintindu-ți de anii liceului, când pierdeam zile în șir în Age of Empires, Commandos sau Starcraft.

Age of Mythology Retold m-a trecut prin toate nostalgiile gaming-ului, aș rămâne scufundat acolo, dacă n-ar trebui să și muncesc. Cred că jocul ăsta poate să întâmpine o nouă generație de public, pasionat de strategie. Această ediție Retold, în ciuda modernizării, rămâne un titlu bazat în primul rând pe nostalgie, iar prețul său de 30 de euro este potrivit și accesibil. În plus, ca mai toate jocurile de la Microsoft, este inclus în abonamentul PC Game Pass.

Age of Mythology Retold
  • un remake construit ca un ceas elvețian, cu schimbări super echilibrate
  • mecanici noi, care aduc un element strategic și dau cursivitate gameplay-ului