Seria Uncharted, cândva „bijuteria coroanei” de pe PlayStation și motivul pentru care mulți și-au cumpărat un PlayStation 3 sau 4, ajunge, în sfârșit, și pe PC. Mi-ar plăcea să fiu ceva mai entuziasmat pentru această lansare, întrucât oferă versiunea probabil „definitivă” a celor două titluri de PlayStation 4, Uncharted 4: A Thief’s End și Uncharted: The Lost Legacy, însă faptul că a venit atât de târziu mi-a tăiat considerabil din dorința de a le juca din nou, mai ales într-o perioadă precum aceasta, în care jocuri noi și mult-așteptat încep să se lanseze aproape zilnic.
Asta pentru că acest pachet, The Legacy of Thieves, a fost deja lansat pe PlayStation 5 în urmă cu jumătate de an, iar răspunsul la acea versiune a fanilor și chiar a criticilor nu a fost 100% pozitivă. Versiunea de PlayStation 5 părea să fie mai degrabă un „patch” care debloca framerate-ul până la 60 de cadre pe secundă în 1440p ( aceeași rezoluție de pe PS4 Pro) și introducea o nouă opțiune de afișare în 4K, la doar 30 de cadre pe secundă. Îmbunătățirile la nivel de fidelitate grafică erau altfel minime, iar prețul era greu de justificat față de cât costau versiunile originale de PlayStation 4 plus upgrade-ul la colecție.
Pe PC însă, Uncharted poate fi privită ca o serie complet nouă, aceste două jocuri cu siguranță urmând a fi jucate de o parte din publicul care nu a mai avut legătură până acum cu ele. Astfel, mi se pare în primul rând ciudat că această variantă nu a ajuns pe piață simultan cu versiunea de PlayStation 5 putând avea un impact mai mare dacă se lansa simultan. Totodată, mi se pare ciudat că versiunile remasterizate pentru PlayStation 4 ale primelor trei jocuri nu au fost mai întâi lansate pe PC.
Deși poți juca liniștit Uncharted 4 și The Lost Legacy și să te bucuri de ceea ce au de oferit, experiența ar fi cu mult îmbunătățită dacă ai avea și contextul necesar pentru multe dintre secvențele din aceste jocuri și anumite replici ale personajelor. Trebuie să ținem minte că, titlurile Uncharted sunt excelente din punct de vedere al gameplay-ului, dar partea de poveste reprezintă totuși cam jumătate din experiență.
Fiind foarte familiar cu titlurile originale de pe PlayStation, la prima pornire a unui titlu Uncharted pe PC, am avut un mic șoc, întrucât controlul cu mouse și tastatură pare să fie foarte „străin” pentru aceste jocuri. Iron Galaxy, studioul responsabil cu portarea celor două titluri, pare că a încercat pe cât posibil să adapteze schema de control la butoane și mouse, și, în mare parte le-a ieșit, dar nu în totalitate. În primul rând, jocurile Uncharted nu prea au „sprint”, așa că butonul Shift devine, implicit, butonul cerc de pe controller, care activează „cover-ul” și care îi spune lui Nathan Drake să dea drumul marginii de care este prins. Nu de puține ori am căzut în gol din acest motiv.
Apoi, țintitul în jocurile Naughty Dog, fie că sunt Uncharted, fie că fac parte din seria The Last Of Us, este mai greoi, iar cu mouse-ul poți fi semnificativ mai precis, ceea ce va face confruntările ceva mai simple. Am fost uimit prima dată când am intrat într-o luptă de faptul că puteam să dau headshot-uri unul după celălalt, și chiar să termin întregi secțiuni de luptă fără să mă ascund în cover. Se pare că jocul nu a fost rebalansat pentru noua schemă de control. Desigur, nu te oprește nimeni să joci colecția Uncharted cu un controller, acesta fiind compatibil atât cu cele de Xbox, cât și cu cele de PlayStation.
Nu am jucat foarte mult din cele două titluri pe PC, ci doar primele câteva ore introductive. Am avut plăcerea de a experimenta Uncharted 4 și Lost Legacy atunci când au fost lansate pe PlayStation 4, și le-am parcurs de mai multe ori în acea variantă. Totuși, cât am apucat să joc din versiunea de PC mi s-a părut că oferă exact ceea ce promite Sony. Cele două jocuri Uncharted arată mai bine ca niciodată, iar framerate-urile sunt libere să „zburde” peste 60 de cadre pe secundă, chiar și în 4K.
Având la dispoziție un sistem cu GeForce RTX 3080 și procesor Ryzen 3700X pe un televizor OLED LG 48CX, am putut testa la maximum ce au de oferit aceste două jocuri. Astfel, pot confirma că pentru 4K la 60 de cadre pe secundă, această configurație este perfectă. Am văzut mici scăderi sub 60 de cadre pe secundă în secvențe cinematice non-interactive, însă, în rest, pe setări „Ultra”, jocurile țin între 60 și 80 de cadre pe secundă constant. Și dacă vreți un „boost” de performanță, ambele includ atât AMD FSR 2, cât și DLSS 2. Personal, am găsit boost-ul oferit de DLSS destul de mic în 4K, framerate-ul tinzând spre 100 FPS pe Balanced. Faptul că nu am reușit să ating 120 FPS sugerează că am atins mai degrabă limitele procesorului.
Totuși, nu pot să nu fiu puțin dezamăgit că nu pot juca un titlu de PS4 în 4K la 120 FPS cu un computer de gaming high-end. Asta pentru că deși din punct de vedere artistic, jocurile se țin foarte bine, chiar peste așteptări, sunt evidente limitările platformei pe care au fost lansate. Anumite texturi rămân la o rezoluție mică, anumite efecte nu mai sunt atât de impresionante, fiind deja depășite în titluri mai recente, iar mediile de joc nu sunt foarte interactive, chiar și în comparație cu The Last of Us Part II, de exemplu, lansat mai târziu tot pe PS4, folosind același engine.
Am observat însă și ceva ce face versiunea de PC inferioară celei de PlayStation 5 dintr-un singur punct de vedere: timpii de încărcare. În timp ce pe PS5 jocul practic nu are loading-uri, pe PC acestea apar atunci când încarci prima dată jocul și pot dura chiar și peste 30 secunde sau un minut și asta se întâmplă când jocul e încărcat pe un SSD rapid. În timpul gameplay-ului acestea sunt mascate de secțiunile cinematice. De asemenea, am mai observat ceva care mi-a sărit în ochi: anumite cinematice sunt pre-înregistrate și rulează la 30 de cadre pe secundă, cu o calitate vizuală clar inferioară secvențelor în timp real. Din fericire acestea sunt scurte și apar destul de rar.
Dar dacă este ceva ce lipsește din acest pachet, acela este cu siguranță multiplayer-ul. Uncharted 4 a avut parte de o componentă multiplayer foarte bine pusă la punct, chiar dacă nu demnă de a deveni un joc competitiv cu o comunitate mare în spate. Totuși, îmi aduc aminte cu plăcere de meciurile online de la lansarea versiunii de PlayStation 4 și mi-aș fi dorit să revin la ele cândva. Curios este însă faptul că multiplayer-ul de pe PS4 încă funcționează, însă doar în versiunile originale ale jocurilor, pe când cele de PS5 și PC nu includ acces la acest mod de joc.
Pentru că acesta este un scurt review al versiunii de PC, nu voi mai intra în alte detalii despre cele două jocuri. Avem deja pe site review-uri scrise de Cosmin Aioniță pentru versiunile originale ale The Lost Legacy, cât și a versiunii de PS5 a colecției de față. Totul se aplică și versiunii de PC la nivel de gameplay, story și orice altceva. Jocurile fac tranziția aproape „neatinse”, diferențele constând în ceea ce am menționat mai sus.
Pot spune însă că am fost plăcut surprins de un alt lucru referitor la versiunea de PC. Pentru prima dată, Uncharted 4 poate fi însă jucat în mod portabil, datorită Steam Deck. Având un astfel de dispozitiv la îndemână, nu am putut să mă abțin să nu instalez cei peste 100 GB ai colecției. După un download lung și ocuparea unui procent important din stocarea consolei portabile, trebuie să spun că sunt impresionat. Pe setările implicite, adică „medium”, jocul rulează foarte bine în 1280 x 800 la 30 de cadre pe secundă. Iar pe ecranul mic, imperfecțiunile grafice nu sunt deloc evidente. Este aceasta cea mai bună cale de a juca Uncharted 4 și expansion-ul Lost Legacy? Cu siguranță nu. Dar măcar este o opțiune în cazul în care dorești să joci titlurile în mod portabil și nu vrei să apelezi la streaming. Singura problemă ar fi bateria, care nu ține mai mult de două ore cu aceste titluri.
Prima versiune de PC a seriei Uncharted este… așa-și-așa. Pe de-o parte mă bucură că mai mulți gameri vor avea ocazia să încerce aceste titluri, pe de altă parte, mă întristează faptul că nu vor juca și primele trei jocuri, putând vedea cum seria a evoluat de la un joc la altul, până când a ajuns în acest punct. Cerințele de sistem mi se par însă mari pentru fidelitatea grafică oferită, dar în același timp trebuie să laud Iron Galaxy că s-a ocupat să „verifice” jocul pentru Steam Deck înainte de lansare, asigurând o experiență decentă chiar și pe un PC portabil. Personal, nu aș cumpăra aceste jocuri pe PC, cel puțin nu la prețul full de 50 de euro, jucându-le deja pe PS4 la momentul lansării. La o reducere considerabilă le-aș lua să le am la „colecție”. Pentru un „novice” al seriei Uncharted, 25 de euro per titlu nu este o afacere atât de rea, având în vedere că sunt unele dintre cele mai bune titluri din ultimii ani. Sugerez doar parcurgerea primelor trei jocuri mai întâi, fie chiar și pe un PS3, dar în special pe PS4 în versiunea remasterizată.