În ultimii doi ani am asistat la o creștere spectaculoasa în ceea ce privește interesul față de Formula 1, datorată unui cumul de factori, precum show-ul Drive to Survive de pe Netflix, eliminarea restricțiilor cauzate de pandemie, dar și triumful lui Max Verstappen din 2021, după mulți ani de supremație (și monotonie) Mercedes și Lewis Hamilton. Cert este că publicul a dobândit o foame sporită față de tot ceea ce înseamnă Formula 1, iar cursele încep să aibă asistențe record (atât la fața locului, cât și în ceea ce privește publicul de la TV). În aceste condiții, obișnuitul joc anual de la EA Sports și Codemasters nu mai este suficient, iar Frontier încearcă să umple acest gol prin F1 Manager 2022, explorând o altă latură a Marelui Circ.
Sincer, așteptam de mult un astfel de joc, care să evidențieze și ceea ce se întâmplă „în spatele ușilor închise” ale Formulei 1 și, la nevoie, să-ți permită să corectezi greșelile pe care management-ul echipei preferate le face în sportul real (da, Ferrari, spre voi este îndreptat degetul acuzator!).
Însă, până să ajungi pe grila de start, ai de parcurs numeroși pași în F1 Manager 2022. În primul rând, trebuie să optezi pentru echipa pe care ai dori să o gestionezi. Aici s-ar putea cădea într-o aparentă capcană: grupările de top precum Red Bull, Ferrari sau Mercedes beneficiază de bugete generoase sau mășini performante, creând impresia că alegerea acestora ar fi echivalentă cu un soi de „easy mode”.
În practică, lucrurile nu stau chiar așa: fiecare team are un consiliu de administrație, ce îți impune niște obiective, adaptate totuși „posibilităților” acelei echipe. Spre exemplu, în timp ce la Ferrari există pretenții de titlu în fiecare an, o echipă precum Haas sau Williams consideră că ai făcut treabă bună dacă, prin deciziile tale, aduci puncte cat mai des și îi ții departe de ultimul loc din clasament.
Indiferent că te bați la titlu, la mijlocul clasamentului sau încerci să te ferești de poziția de codașă, trebuie să ai în vedere atât piloții, cât și echipa tehnică și, nu în ultimul rând, mașinile. Dacă distribuția de piloți implicită (doi principali, plus unul de teste/rezervă) nu te satisface, poți recruta nume noi, atât din F1, cât și din F2 sau F3. La fel și în cazul tehnicienilor, pe diferite posturi, poți încerca să aduci oameni mai performanți, dacă finanțele o permit.
În cazul mașinilor, management-ul devine și mai complex, existând posibilitatea permanentă de a compara comportamentul propriilor monoposturi cu cele ale concurenței. Apoi poți opta pe care dintre componentele mașinii să te axezi: eleroane față și spate, motor, side pods, suspensii etc. Fie poți începe research pentru a dezvolta piese noi, mai performante, fie le poți fabrica pe cele deja existente în cantități mai mari pentru că sezonul este lung, iar piesele se degradează.
Rezultatele pot varia însă în funcție de echipa de tehnicieni pe care o ai la dispoziție, banii investiți sau perioada de timp pe care o aloci pentru aceste upgrade-uri. De asemenea, poți obține avantaje palpabile dacă optezi pentru îmbunătățirea fabricilor sau a altor utilități (precum wind tunnels) pe care echipele le au la dispoziție. Totul depinde de gestionarea cumpătată a bugetului și satisfacerea doleanțelor membrilor din consiliul de administrație.
Iar dacă banii se pot cheltui relativ ușor în F1 Manager 2022, fondurile suplimentare se pot câștiga de la sponsori, cu condiția să obțineți performanțe pe plan sportiv. Există obiective, cum ar fi accederea în sesiunea Q2 din calificări, pe care, dacă le îndepliniți, sunteți plătiți fără alte condiții suplimentare. Pe de altă parte, îți poți lua și angajamente față de sponsori: obținerea pole position-ului sau a unor poziții fruntașe pentru câteva curse consecutive, spre exemplu. Aici câștigurile obținute pot fi și mai mari, însă, dacă ratați aceste target-uri, apar și penalizări financiare. Și să nu uităm că și piloții au parte de bonus-urile lor financiare dacă reușesc rezultate bune.
Nu în ultimul rând, FIA îți va adresa întrebări periodice referitoare la eventuale schimbări de regulament pentru sezoanele viitoare. Per total, experiența din afara circuitului oferită de jocul celor de la Frontier reușește să-ti lase impresia că esti un soi de mic Zak Brown, capabil să rezolve probleme importante (sau dimpotrivă) cu doar câteva click-uri.
Vine însă clipa când toate socotelile de la fabrică trebuie puse in practică, atunci când piloții și mașinile trebuie să-ți valideze, pe circuit, deciziile din culise. Pe lângă posibilitatea de pregăti strategiile de cursă individual pentru cei doi piloți, optând pentru numărul de schimbări de pneuri și pentru compozițiile acestora, poți alege să trimiți piloții pe circuit cu diferite combinații de componente dintre cele pe care le aveai în stoc sau pe care le-ai dezvoltat ulterior.
Atât sesiunile de antrenamente, cât și cele de calificări pot fi monitorizate atent, poți alege momentele în care să-ți trimiți piloții pe circuit sau, dimpotrivă, poți opta pentru simularea automată a acestora în funcție de statisticile numerice ce stau la baza multiplelor elemente luate în considerare.
Iar apoi urmează momentul adevărului: cursa propriu-zisă. Aici este indicat să monitorizezi personal tot parcursul, să te asiguri că piloții sunt chemați la boxe în momentele oportune, că profiți, spre exemplu, de apariția unui safety car. Mai mult, poți gestiona atitudinea piloților față de câteva dintre resursele finite pe care le ai la dispoziție pe parcursul întrecerii: le poți indica să o lase mai ușor cu condusul agresiv, pentru a prezerva pneurile, să meargă mai cumpătat dacă consumul de carburant este prea rapid sau, dimpotrivă, să tragă tare și să depășească, dacă adversarii le-au luat-o în față. Evident, poți accelera și trecerea timpului, desfășurarea acțiunii revenind la cursul normal dacă intervine vreun eveniment important.
Iar puține lucruri se pot compara cu satisfacția pe care o ai atunci când pilotul (sau piloții) pe care i-ai “mânat” atent în cursă trec linia de sosire pe pozițiile fruntașe. Urmează socoteala câștigurilor (sau a pierderilor) și, inevitabil, pregătirile pentru următorul Mare Premiu.
Unul dintre lucrurile care m-a entuziasmat cel mai tare în F1 Manager 2022 este fidelitatea cu care prezintă sportul în sine. Secvența de introducere este fix cea pe care o puteți urmări și la TV în deschiderea curselor propriu-zise, iar, încă de la ecranul de selecție al echipei pe care urmează să o controlezi, realizezi cu câtă atenție la detaliu a fost realizat jocul.
Spre exemplu, la o privire de ansamblu, aș îndrăzni să spun că modelele de personaje din F1 Manager 2022 – și în special cele ale piloților – arată mai bine decât cele din jocul de curse F1 2022 de la EA Sports și Codemasters. Și nu e lucru puțin, având in vedere ca avem de-a face cu un joc de management, și nu cu un simulator auto propriu-zis.
Circuitele nu sunt la fel de detaliate, însă, chiar și așa, anumite cadre pot fi confundate cu lejeritate cu cele reale. De asemenea, este folosit același layout grafic precum în transmisiunile TV oficiale de F1, deci veți ști imediat unde să căutați informațiile de care aveți nevoie, precum distanțele dintre piloți, în timpul unei curse. Nu în ultimul rând, pe lângă vocile în engleză ale comentatorilor reali, avem parte și de convorbiri înregistrate între mecanici și piloți. Și da, sunt folosite înregistrări reale, oficiale, deci vom recunoaște vocile lui Charles Leclerc, Lewis Hamilton sau Max Verstappen.
Toate acestea cumulate sporesc sentimentul de autenticitate, oferind senzația că, într-adevăr, ai de-a face cu un joc oficial, complet licențiat, al competiției reale de Formula 1.
Cum nicio pădure nu duce lipsă de uscături, și F1 Manager 2022 suferă de pe urma câtorva probleme, unele ușor enervante. Dintre acestea din urmă se remarcă comportamentul agresiv al piloților întârziați, care nu prea respectă indicațiile steagului albastru și nu lasă cale liberă pentru concurenții ce se bat pentru fruntea clasamentului. Nu de puține ori o întâlnire cu astfel de întârziați poate decide un duel direct, ducând la pierderi de secunde întregi pentru pilotul ghinionist.
Și, în timp ce reprezentarea grafică este peste așteptări, anumite elemente precum accidentele sau coliziunile dintre bolizi lasă de dorit. În aceste cazuri, ești avertizat că mașina a suferit pagube, însă reprezentarea vizuală a acestora fie lipsește, fie se rezumă la dispariția pieselor avariate (cum ar fi eleroanele). De asemenea, în anumite instanțe am observat că deschiderea eleronului-spate la activarea DRS era reprezentată grafic pentru mașinile din jurul pilotului meu, însă nu și pentru monopostul acestuia.
Poate cea mai mare omisiune din F1 Manager 2022 este reprezentată de absența curselor de tip Sprint, caracteristice câtorva dintre weekend-urile de cursă din calendarul de anul acesta al competiției. Este un lucru asumat de producători înainte de lansare, care, cel mai probabil, va fi corectat în viitoarele jocuri ale seriei.
De asemenea, ar fi fost interesantă și apariția unor „scenarii” alternative modului de joc Carieră, singurul prezent în F1 Manager 2022. Spre exemplu, puteai fi pus în fața unora dintre momentele emblematice din istoria acestui sport, fiind îndemnat să iei deciziile necesare pentru a repeta respectivele performanțe. Sau, din contră, pentru a schimba soarta acelor curse/campionate. Poate data viitoare.
Totuși, având în vedere că avem de-a face cu o primă încercare de a simula această latură a Formulei 1, F1 Manager 2022 s-a dovedit a fi un succes din mai toate punctele de vedere. Pur și simplu am pierdut noțiunea timpului încercând, din răsputeri, să transform din nou Ferrari într-o echipă campioană, avându-i pe Verstappen și Red Bull mereu în coastă. Mai mult decât recomandat pentru fanii Marelui Circ și nu numai.