God of War este acum un joc de PC, ceea ce înseamnă că termenul de „jocuri exclusive” își pierde și mai mult din semnificație. Microsoft a dus deja „exclusivitatea” în derizoriu atunci când a decis să lanseze toate titlurile de Xbox în aceeași zi și pe PC, iar Sony abia începe să lupte, cu pași mici, oferind pe PC jocuri mai vechi din portofoliul său. După o lansare stângace pentru Horizon: Zero Dawn și încercarea de a mai face niște bani de pe urma licenței Days Gone (înainte să o abandoneze?), lansarea God of War pare să reprezinte cu adevărat un nou capitol în viitorul brandului PlayStation. Din fericire, cei care au cel mai mult de câștigat sunt gamerii, care vor avea acces la unul dintre cele mai bune jocuri de pe piață, chiar și fără o consolă PlayStation.
Licența God of War este printre cele mai importante din portofoliul Sony. Încă de la debutul seriei din 2005 pe PlayStation 2, jocurile God of War au fost așteptate cu sufletul la gură, iar acestea s-au regăsit de fiecare dată în topurile vânzărilor și preferințelor în anii în care au fost lansate. Astfel, faptul că un asemenea joc, cu atât de mult impact, ajunge în sfârșit pe PC trădează încrederea pe care Sony o plasează în această platformă. Iar pentru un titlu atât de important, compania pare să fi investit un efort în plus, pentru a asigura că aceia care experimentează pentru prima dată jocul pe PC vor avea parte de o experiență de calitate, comparabilă cu ceea ce poți primi pe o consolă PlayStation (sau chiar mai bună).
God of War (2018) începe să devină un joc „vechi”. Fiind lansat în urmă cu patru ani, acesta este un produs al vremurilor respective, multe dintre deciziile de design ale sale fiind luate cu gândul la hardware-ul pe care a fost dezvoltat. Chiar și în 2018, PlayStation 4 începea să devină o consolă relativ depășită, cu putere de procesare limitată. Astfel, multe dintre elementele jocului probabil că nu vor mai avea același impact acum, pe o platformă semnificativ mai puternică.
Mă refer cu siguranță aici la elementele care țin de aspectul vizual. Sigur, God of War continuă să fie unul dintre cele mai arătoase jocuri de console, mai ales în lipsa prea multor jocuri „next-gen” pe platformele PlayStation 5 și Xbox Series X. Totuși, atunci când pui jocul pe un PC, dai toate sliderele de calitate grafică pe Ultra și pornești jocul, parcă nu se văd foarte multe diferențe față de versiunea originală.
Sigur, dacă stai să privești atent și de la apropiere, vei vedea că texturile sunt mai detaliate, efectele speciale de particule au rezoluție mai înaltă, iar performanța pe un hardware puternic este mult mai stabilă decât a fost vreodată pe un PlayStation 4 sau un PlayStation 4 Pro. Totuși, cei care au jucat jocul pe PlayStation 5, unde framerate-ul este foarte stabil la 60 de cadre pe secundă, probabil că vor vedea diferențe și mai mici, în special la capitolul performanță.
Totuși, God of War, pe oricare dintre platforme este jucat, rămâne un joc cu origini pe PlayStation 4, iar comparat cu cele mai noi jocuri de PlayStation 5, precum Ratchet & Clank: Rift Apart, se vede că este dintr-o altă „eră”. Modelele de personaje sunt încă foarte detaliate și extrem de expresive în secvențele cinematice, iar peisajele sunt în continuare extrem de bine realizate. Dar o mare parte din aspectul grafic plăcut al lui God of War se datorează în continuare direcției artistice excelente.
Aceasta este doar puțin îmbunătățită pe PC atunci când ai rezoluții mai înalte și texturi mai detaliate, dar aspectul general rămâne același. Cert este că, dacă ai jucat deja jocul pe PS4 sau PS5, nu vei primi prea multe lucruri în plus pe PC decât dacă ești genul care analizează pixeli la zoom 400%. Jocul nu a primit DLC între timp, așa că tot conținutul inclus este același care era disponibil și în prima zi pe PlayStation 4.
Din fericire pentru cei care nu au jucat God of War până acum, varianta de PC este extrem de bine pusă la punct din multe puncte de vedere. Avem optimizare pentru rezoluții înalte și formate ultra-wide, cât și suport pentru tehnologii disponibile doar pe PC. Atât fanii AMD, cât și fanii NVIDIA sunt “serviți” de God of War, jocul oferind suport atât pentru DLSS pe plăcile video GeForce RTX, cât și pentru FidelityFX Super Resolution.
Ba chiar fanii NVIDIA mai primesc în plus și NVIDIA Reflex, tehnologie care reduce latența întregului sistem în timpul jocului. În teorie, ar trebui să simți în gameplay un răspuns mai rapid al comenzilor. În practică, mi se pare că dacă ai deja un monitor rapid și accesorii de calitate, impactul într-un joc Single Player precum God of War va fi minim. Reflex rămâne, în opinia mea, o tehnologie pentru jocuri competitive online, unde fiecare frame în plus contează.
Am jucat God of War pe PC prin intermediul Steam, pe o configurație care include un procesor Ryzen 7 3700X, placă grafică GeForce RTX 3080, 32 GB memorie RAM și un televizor OLED LG CX de 48” în rezoluție nativă 4K, fără DLSS sau alte metode de upscaling. Totul a fost setat pe Ultra/Ultra+, iar jocul s-a comportat impecabil, în majoritatea timpului. Framerate-ul a stat tot timpul peste 60 de cadre pe secundă în gaming. Este posibil să fi apărut mici scăderi în anumite momente mai aglomerate, dar cu G-Sync activat, acestea nu s-au făcut simțite.
Singurele momente în care am simțit că „agață” puțin au fost anumite tranziții mai „brutale” între zone, prin porțile de teleportare. Pentru câteva secunde, se vedea și se simțea că framerate-ul scade pe la 30 cât timp restul elementelor sunt încărcate în fundal. De asemenea, am mai simțit un astfel de slowdown doar în timpul unui cinematic in-game. În rest, totul a fost „smooth”. Iar aceste scăderi nu pot fi rezolvate de DLSS sau FSR, întrucât țin de modul în care jocul încarcă asset-uri de pe stocare. Jocul a fost instalat pe un SSD, deci limitarea nu este de la hardware, ci de la modul în care engine-ul, dezvoltat pentru PlayStation 4, funcționează.
Este probabil important de menționat și faptul că am avut jocul încă din decembrie 2021, iar, între timp, Sony nu a lansat niciun patch pentru acesta. Totuși, nu am întâlnit bug-uri și nici nu am întâmpinat crash-uri, asta fără un driver dedicat jocului. Este clar că această versiune a primit atenția necesară, spre diferență de alte jocuri portate pe PC în ultima vreme (Final Fantasy VII Remake, de exemplu).
Din câte îmi dau seama, optimizarea este bună și există destule opțiuni pentru a personaliza experiența de joc la hardware-ul disponibil. Există chiar și un profil de setări „original”, care oferă aceiași parametri grafici folosiți pe PlayStation 4. Cu o placă grafică de medie și DLSS, God of War ar putea fi jucat la un framerate de peste 60 de cadre pe secundă chiar și în rezoluție 4K.
Am preferat să joc God of War pe PC cu un gamepad de PlayStation, nu cu mouse și tastatură. Fiind un titlu în care controlezi un personal care luptă cu un topor, de la apropiere, utilizarea unui mouse mi s-a părut puțin cam peste mână, mai ales că „țintitul” nu este tocmai important și nu necesită prea multă precizie. Schema de control pe tastatură este însă destul de logică, fiind similară cu cea a shooter-elor, dar recomand totuși un gamepad. DualSense-ul de PS5 a fost recunoscut din prima pe fir, cu tot cu butoane native de PlayStation afișate in-game. Am testat și cu un gamepad de Xbox One și, într-adevăr, butoanele se schimbă cu cele de Xbox.
Trebuie să recunosc că nu am terminat jocul în perioada de testare, însă am parcurs aproximativ zece ore din poveste, fiind astfel pe la jumătatea lui. Țineți cont însă, că am jucat și terminat God of War la momentul lansării din 2018 pe PlayStation 4 Pro și am făcut cam 90% din ce putea fi făcut în joc. Totuși, nu pot să nu recunosc că am fost din nou surprins de joc, chiar și la patru ani distanță. Uitasem anumite secvențe din poveste, în timp ce am fost din nou plăcut impresionat de cantitatea puzzle-urilor pe care le găsești peste tot în niveluri, cât și de numărul de cufere ascunse și colecționabile. God of War este un joc care nu te grăbește în nicio direcție și te lasă să explorezi în ritmul tău.
Desigur, trebuie să menționez că am fost „prins” din nou de poveste și că cel mai probabil că voi termina din nou jocul pe PC, pentru un refresh complet înainte de continuare, care se lansează anul acesta. Interacțiunile dintre Kratos și Atreus sunt excelent realizate, cei doi actori fiind extrem de potriviți în aceste roluri, iar chimia dintre ei este perfectă. Desigur, alte personaje precum Freya, Mimir și cei doi dwarfi, Sindri și Brok, sunt de asemenea excelent conturate și prezentate. Sigur, gameplay-ul brutal, grafica și efectele speciale sunt predominante în joc, însă povestea și personajele fac experiența God of War una cu adevărat specială și te vor ține cele 20+ de ore alături de aceste personaje.
Există destul loot, destule obiective secundare și „provocări” dificile, care să te țină ocupat chiar și după ce termini povestea. Pentru cei care nu au urmărit „noul” God of War de-a lungul timpului, cred că este important de menționat că nu este doar un joc „action”, pe care să îl parcurgi doar pentru poveste și cinematice. Acesta este și primul din serie care implementează un soi de progresie RPG, cu loot, atribute de personaj, upgrade-uri și crafting, care are loc într-o lume „aproape” open world, pe care o poți explora după bunul plac. Așa că dacă ai rămas cu impresia că God of War este doar un arcade action fără multă substanță și elementele de mai sus te atrag, poate că ar trebui să îl încerci, totuși.
Nu pot însă să nu observ un trend cu Sony, care probabil că reprezintă tot o strategie de a vinde totuși console, în ciuda lansărilor de PC. Horizon: Zero Dawn s-a lansat în 2020 pe PC, iar, la momentul respectiv, continuarea Forbidden West era programată să-și facă apariția pe console în 2021. Jocul a fost împins în 2022 și urmează în curând să ajungă pe piață. Astfel, cei care au jucat acest titlu pe PC vor avea opțiunea de a cumpăra un PlayStation 4 sau 5 și de a juca noul Horizon: Forbidden West în ziua lansării, sau vor trebui să aștepte alți 3-4 ani pentru a putea continua povestea. Probabil că unii au această voință de a aștepta câțiva ani pentru a cumpăra un joc la preț full pe platforma pe care o au deja, însă alții, foarte probabil, vor ceda tentației și vor experimenta continuarea pe o consolă.
În cazul God of War, tentația va fi probabil și mai mare. Povestea lui God of War se termină într-un mare „cliffhanger”, iar spoilerele vor începe cu siguranță să curgă imediat ce versiunile pentru PlayStation ale lui Ragnarok vor ajunge pe rafturile digitale și fizice. Țin minte că, în 2018, după lupta finală și secvența „post credits”, eram extrem de nerăbdător să aflu orice informații despre o continuare, iar dacă acea continuare s-ar fi lansat la doar câteva luni, pe o nouă platformă, cu siguranță aș fi cumpărat consola respectivă doar pentru a o experimenta din prima zi.
Astfel, închei acest review cu un mic avertisment. Dacă plănuiți să jucați God of War pe PC acum, asigurați-vă că aveți și bani puși de-o parte pentru un PlayStation 5 (sau 4/4 Pro, dacă sunteți dispuși să acceptați framerate și rezoluții mai mici). Având în vedere că God of War Ragnarok este la doar câteva luni distanță, s-ar putea să vă treziți, după terminarea jocului, pe site-ul unui magazin online cu o comandă de consolă și cu o pre-comandă pentru joc. Strategia Sony de până acum sugerează că următorul God of War ar putea fi lansat pe PC abia în 2025-2026.