Trailerele și materialele video inițiale pentru F.I.S.T. Forged In Shadow Torch promiteau foarte mult: un platformer de tip „Metroidvania”, în care jucătorii vor avea ocazia să controleze un iepure „războinic”, echipat cu un braț robotic ce-i conferea numeroase abilități, multe dintre ele ofensive. Realitatea „din teren” nu este foarte diferită, însă putem spune că debutanții de la TiGames și-au propus un pic cam mult cu acest prim joc, iar experiența finală duce o evidentă lipsă de finisare.
Capitolul la care F.I.S.T. Forged In Shadow Torch stă cel mai bine este aspectul de ansamblu al jocului, combinația reușită dintre stilul artistic de tip „dieselpunk” si realizarea migăloasă a decorurilor și personajelor. Însă, la fel ca multe alte elemente ale acestui titlu, când vine vorba de finețuri și detalii, F.I.S.T. începe să șchiopăteze. Da, personajele (animale cu conformații umane) arată bine din unghiurile normale din care este privită acțiunea; pe măsură ce camera se apropie însă, observi cu ochiul liber ca avem parte, totuși, de un joc independent. Și animațiile în sine trădează lipsa de experiență (sau buget) a producătorilor, oferind, de numeroase ori, senzația unui produs neterminat.
Nu poți avea însă aceleași pretenții de la un joc realizat de un studio debutant din China precum în cazurilor titlurilor AAA ce beneficiază de susținerea unor publisheri de calibru. Problema este că TiGames nu pare să fi conștientizat pe de-a-ntregul „proporțiile” propriului joc, îngrămădind în el cât mai multe elemente, unele bine realizate, iar altele care mai bine lipseau.
Spre exemplu, cum îi stă bine oricărui „Metroidvania”, dobândirea de noi item-uri și/sau abilități deblochează noi căi de progres spre deznodământul final. Iar aici F.I.S.T. aruncă spre jucător noi accesorii pentru brațul metalic al personajului principal, o sumedenie de combo-uri ce pot fi deblocate pentru fiecare dintre acestea, item-uri secundare cu diferite efecte (vindecare, pararea loviturilor venite de la inamici, rachete ghidate etc.), toate dependente însă de altă băruță de „energie”, fiecare alimentată de tipuri diferite de resurse. Un pic cam mult pentru un joc care, în teorie, ar fi trebuit să fie ceva mai simplu. Mai ales în condițiile în care singurul scop util al multor dintre aceste lovituri noi pe care le deblochezi este să permită accesul în spatele mai multor tipuri de uși ferecate.
Astfel, sistemul de luptă devine destul de repede ușor frustrant, avalanșa de lovituri și combo-uri deblocate pălind în fața rigidității animațiilor și modului în care iepuroiul răspunde la comenzi. Iar aici apare de departe cea mai deranjantă problemă din F.I.S.T. Forged In Shadow Torch (sau cel puțin din versiunea pentru PC, pe care am avut ocazia să o testăm): input lag-ul deranjant, care nu are ce căuta într-un astfel de platformer. Pur și simplu anumite secvențe ce implicau precizie mi-au fost imposibil de parcurs cu setările grafice alese inițial.
Și aici am suspectat că, având în vedere că F.I.S.T. Forged In Shadow Torch se laudă și cu o implementare completă a suitei RTX (reflexii și iluminare ray-traced), cu NVIDIA DLSS, precum și Reflex, poate împingerea opțiunilor grafice la maximum nu a fost cea mai bună idee (chiar dacă sistemul folosit este unul capabil, cu procesor AMD Ryzen 9 5900X, 32GB RAM și un GeForce RTX 3080). Totuși, jocul nu rula prost, ci doar nu răspundea la comenzi așa cum ar fi trebuit să o facă.
Și, indiferent cât de jos am pus setările grafice (am renunțat la DX12, la ray tracing, la calitatea texturilor etc.), input lag-ul a rămas pe poziții. „Izbăvirea” a venit până la urmă grație dezactivării opțiunii V-sync, ce i-a conferit iepurașului mecanizat abilitatea de răspunde la comenzi mai rapid. Nu perfect, însă perceptibil mai bine. Secvențele aproape imposibile de mai devreme au fost trecute din prima încercare și, astfel, am putut continua jocul, chiar dacă screen tearing-ul constant a eclipsat evidentele sale calități grafice.
Apoi, la o privire mai atentă a avertismentelor afișate la pornirea jocului, am aflat că, în ciuda faptului că F.I.S.T. Forged In Shadow Torch a fost lansat de mai bine de o lună (ajungând la update-ul v1.4), multe dintre elementele sale se află încă „în stadiul experimental”. Aici intră tot ce ține de Ray Tracing, dar și de suportul pentru gamepad. Astfel se explică și lipsa vibrațiilor controllerului din timpul jocului și, probabil, problemele de input lag de care m-am lovit. Oricum ar fi, asemenea lipsuri din partea unui joc conceput special pentru gamepad (ești avertizat din start că folosirea unui astfel de dispozitiv este recomandată) sunt foarte greu de înțeles și acceptat.
Și pentru a încheia aceasta listă a ambițiilor celor de la TiGames care au depășit capabilitățile reale ale studioului, nu pot omite dialogurile dintre personaje. Interpretările actorilor nu sunt chiar groaznice, însă este limpede că fiecare a înregistrat separat, intonațiile și modurile în care sunt rostite replicile trădând și lipsa de experiență regizorală a producătorilor. Mai mult, și editarea și mixarea acestor dialoguri lasă mult de dorit, frecvențele și volumele fiind mult prea diferite între personaje (Rayton, iepurele din rolul principal, fiind cel mai evident exemplu).
Această listă lungă de critici ar putea lăsa impresia că F.I.S.T. Forged In Shadow Torch este un joc slab, care nu merită atenția voastră. Nici pe departe: în ciuda evidentei lipse de finisare, a unor ambiții prea mari ale producătorilor și a unei perioade cam lungi de acomodare, aventura lui Rayton este agreabilă, cu un design de nivel bun, bătălii spectaculoase cu numeroși boși, precum și o prezentare grafică meritorie.
Mai mult, jocul este destul de lung, în jur de 12 ore fiind necesare pentru a-l finaliza la prima parcurgere (fără a descoperi toate ariile ascunse). Totuși, grație defectelor enumerate în paragrafele precedente, cei 30€ ceruți pe F.I.S.T. Forged In Shadow Torch mi se par cam mulți. Mai ales în condițiile în care, după cum recunosc și producătorii, numeroase dintre elementele din F.I.S.T. Forged In Shadow Torch se afla încă în faza „experimentală”. Mai bine așteptați apariția unor update-uri în acest sens, dar și inevitabilele reduceri de prețuri.