Diablo II este definiția perfectă a unui joc devenit „clasic” încă din momentul lansării. Nu doar că a fost un succes comercial răsunător la momentul apariției sale, dar reușita a fost repetată apoi cu expansion-ul Lord of Destruction, la doar un an distanță. De asemenea, jocul a continuat să rămână emblematic pe tot parcursul celor peste 20 de ani de când este pe piață. Diablo II încă are o comunitate activă pe Battle.net, iar acest titlu este folosit drept model pentru mai toate action RPG-urile lansate în ultimele decenii.
În prezent, Diablo II este un soi de „monstru sacru” al industriei de jocuri video, iar vestea că Blizzard va remasteriza complet jocul în varianta Resurrected a fost întâmpinată atât cu entuziasm foarte mare, cât și cu puțin scepticism. Asta pentru că ultima tentativă de remasterizare a companiei, WarCraft III: Reforged, a fost lansată cu probleme tehnice și a afectat comunitatea WarCraft III iremediabil, înlocuind practic jocul clasic, original, cu noua versiune. Deși Reforged este superior din punct de vedere grafic, acesta a avut probleme tehnice, fiind lipsit de multe dintre funcțiile iubite de către fani.
Diablo II Resurrected merge însă într-o altă direcție: pe de-o parte, nu afectează jocul original, oferind jucătorilor vechi șansa să aleagă dacă doresc sau nu să joace această versiune. Apoi, Blizzard nu se ferește să îl prezinte în public înainte de lansare, oferind în weekend-ul care tocmai s-a încheiat (9-11 aprilie 2021) șansa de a testa jocul într-o sesiune Technical Alpha, care a sosit la doar câteva luni de la anunțul oficial al proiectului. Acest Alpha a inclus primele două acte din Diablo II, adică aproximativ JUMĂTATE din jocul original (fără expansion), trei personaje dintre cele șapte și a fost lipsit de restricții de captură video sau foto, motiv pentru care a fost prezent pe toate stream-urile din weekend.
Iar acesta este un punct important de atins, pentru că înseamnă că Blizzard are încredere în acest proiect, realizat de către Vicarious Visions, noua sa echipă internă, responsabilă pentru remasterizările jocurilor Crash Bandicoot și excelentului pachet Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 de anul trecut. În general, companiile se feresc să lase versiuni la liber pentru a fi „disecate public” înainte de lansare. În cazul de față însă, am putut juca pentru trei zile cu cele trei personaje fără restricții, iar impresiile pe care Diablo II: Resurrected le-a lăsat după mai bine de zece ore de joc sunt foarte pozitive.
Am jucat Diablo II: Resurrected folosind clasele Sorceress și Barbarian în principal și am petrecut doar puțin timp alături de clasa Amazon. Am reușit să termin cele două acte doar cu Sorceress, din lipsă de timp mai mult, pentru că aș fi vrut să pot juca Resurrected și după încheierea perioadei de probă. Asta pentru că această versiune nouă, complet refăcută, reușește să captureze perfect atmosfera și gameplay-ul jocului original. Toate elementele din joc se regăsesc exact acolo unde te-ai aștepta să fie, de la inventarul cu pătrățele, unde trebuie să joci „tetris” cu obiectele adunate, până la negustorii de la care cumperi echipament nou.
Da, totul a primit un nou strat de vopsea, cu modele 3D, iluminare în timp real și chiar niște efecte noi, precum reflexii în bălți, însă, cumva, totul arată exact așa cum îmi aminteam. Asta până când am apăsat pe tasta G, iar jocul s-a transformat instant în vechea versiune, în aspect 4:3 și cu rezoluție 800 x 600. Iar atunci, diferențele au fost evidente. Diablo II: Resurrected nu este doar un „mic” upgrade vizual, o actualizare minoră pentru 2021, ci este un joc 3D complet nou, care rulează tot timpul peste titlul original.
Anumite elemente sunt foarte atent reproduse, făcute să semene cât mai mult cu originalul, însă Vicarious Visions au păstrat și o parte de libertate artistică, îmbunătățind anumite elemente sau schimbând felul în care arată, pentru a se potrivi mai bine noului aspect tridimensional. În cazul în care nu știați sau nu vă mai amintiți, Diablo II era un joc complet 2D.
Din câte am putut vedea în primele două acte, aspectul celor două zone explorabile este similar, dar nu identic. Întrucât folosește în continuare logica jocului original, Diablo II: Resurrected este în continuare un joc cu niveluri generate aleatoriu, iar AI-ul și pathfinding-ul din joc sunt identice cu cele vechi. Pentru că nu am mai jucat de mult Diablo II, nu pot confirma dacă există sau nu aceleași bug-uri și în Resurrected, însă tind să cred că dacă ceva putea fi executat în jocul 2D, va putea fi reprods și în cel 3D.
Dacă primele câteva ore le-am abordat mai degrabă în „modul nostalgic”, vizitând fiecare zonă în parte pentru a vedea în special cum arată, la un moment dat mi-am dat seama că jocul m-a „prins” din nou și nu am putut să mă mai opresc până când nu am dus măcar un personaj până la finalul actului 2. Aceasta este încă o dovadă că gameplay-ul din Diablo II este încă relevant și poate crea dependență chiar și în 2021, după lansarea unor jocuri precum Diablo III, seria Torchlight și Path of Exile, printre altele.
Dacă grafica este imediat evidentă, fiind clar îmbunătățită (sau măcar foarte diferită), nu mă așteptam să văd mari diferențe la capitolul sunet. În mare parte, totul „sună” așa cum te-ai aștepta, iar muzica este exact aceeași. Totuși, atunci când faci tranziția dintre jocul original și cel 3D, sesizezi rapid diferențe. Unele sunete au fost măcar remixate sau „curățate” într-un software mai modern, în timp ce altele au fost complet refăcute, probabil pentru a se potrivi mai bine cu aspectul 3D. Pe de altă parte, tot mixajul efectelor speciale a fost schimbat, anumite elemente precum pașii personajului fiind mai puțin evidente în versiunea Resurrected. Nu este obligatoriu mai bine sau mai rău, dar este ceva „diferit”. Vocile personajelor sunt însă exact aceleași, probabil îmbunătățite cu ceva editare mai modernă.
Nu puteam să pun Diablo II: Resurrected Technical Alpha de-o parte fără să testez și prima implementare a unui control cu gamepad-ul pentru acest titlu. În timp ce Diablo I și III și-au făcut apariția și pe console, Diablo II nu a fost disponibil până acum decât pe PC. Blizzard a promis însă și versiuni de Diablo II: Resurrected pentru PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S și Nintendo Switch. În prezent, controlul cu gamepad-ul este funcțional, se simte bine, dar ar trebui puțin îmbunătățit. Și problema nu este în timpul luptelor, întrucât acolo este similar cu Diablo III pe console (lipsește însă acel roll/dodge de pe stick-ul dreapta), ci în timpul navigării meniurilor.
Există posibilitatea de a aranja automat obiectele din inventar, însă inventarul ocupă întregul ecran, iar mutarea obiectelor se face cu un cursor circular controlat din stick, așa cum vedem în multe jocuri în ultima perioadă (Destiny, Assassin’s Creed, etc.). În timpul luptelor este imposibil să accesezi rapid ceva din inventar, iar mutarea obiectelor pentru acel „tetris” este foarte complicată. Există câteva scurtături, dar nu sunt tocmai de ajuns. De asemenea, toate meniurile, cele pentru upgrade-ul personajului sau pentru quest-uri sau skill-uri, sunt integrate într-un singur ecran full-screen mare.
Blizzard spune că va mai lucra la această componentă și sper să mai optimizeze câteva lucruri înainte de versiunea finală. Ce nu am putut vedea în Alpha au fost însă noile cinematice complet refăcute, care au fost promise la Blizzconline. În locul lor au fost integrate cele vechi, în rezoluția originală, SD.
Având în vedere că am jucat jocul pe un RTX 3080, în rezoluții 1440p și 4K, era de așteptat să am o experiență bună din punctul de vedere al performanței. Cu un Ryzen 3700X și 16 GB RAM am atins în jur de 140-160 de cadre pe secundă în 1440p și aproximativ 80 de cadre pe secundă în 4K. Totuși, în actul al doilea, în rezoluție 4K, în zonele mai aglomerate, framerate-ul a scăzut și sub 60 FPS. Voi presupune că este vorba mai degrabă de o lipsă de optimizare, caracteristică unui joc în stadiu Alpha. În meniu apărea și o opțiune de „dynamic resolution”, dar nu era activă în această versiune.
Pentru doar o primă versiune alpha, mi s-a părut că Diablo II: Resurrected s-a comportat însă bine. Jocul a rulat bine, fără crash-uri și cu foarte puține bug-uri, mai degrabă vizuale, care au putut fi numărate pe degetele de la o singură mână pe tot parcursul celor trei zile de test. Asta înseamnă că jocul este pe calea cea bună, iar lansarea din această toamnă nu mai este tocmai trasă de păr, așa cum părea la Blizzconline. Nu mă aștept ca Diablo II: Resurrected să fie amânat.
Îmi voi păstra impresiile finale pentru momentul când voi juca ediția completă, însă trebuie să recunosc că acum sunt nerăbdător să aflu când va fi lansată următoarea versiune de test, pentru care Blizzard a promis și capabilități online active, dar și o versiune dedicată consolelor. Până atunci însă, trebuie să recunosc că, pentru mine, Diablo II: Resurrected Technical Alpha a fost una dintre cele mai plăcute surprize ale anului în materie de jocuri video.