S-au scurs doi ani de când Marvel’s Spider-Man ne încânta pe PlayStation 4, demonstrând că Insomniac Games este unul dintre studiourile ce nu trebuie să lipsească din portofoliul celor de la Sony. Iar succesul înregistrat de acest titlu, devenit unul dintre cele mai bine vândute jocuri din istoria PlayStation, i-a determinat pe japonezi să facă acest pas, achiziționând studioul californian. Și acum, în ajunul lansării unei noi generații de console, cei de la Insomniac revin cu Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, demonstrând de ce este în stare cu adevărat PlayStation 5.
Încă din start trebuie să menționăm că Marvel’s Spider-Man: Miles Morales nu este la fel de lung și bogat în conținut precum Marvel’s Spider-Man a fost pe PlayStation 4, fiind conceput mai degrabă drept un soi de expantion pack de sine stătător, în stilul lui Uncharted: The Lost Legacy. Astfel, în funcție de nivelul de dificultate ales, povestea principală din Spider-Man: Miles Morales poate fi dusă la bun sfârșit în aproximativ 10 ore.
Însă ceea ce primești pe parcursul acestor ore este dus la cel mai înalt nivel calitativ. Nu neapărat în ceea ce privește profunzimea poveștii, firul epic fiind tipic benzilor desenate, ci, mai degrabă, ca pachet luat în ansamblu. Spre exemplu, chiar dacă n-avem de-a face cu un „joc complet”, din Miles Morales nu lipsesc momentele cu adevărat spectaculoase, care ar putea rivaliza cu orice blockbuster de la Hollywood.
Cel mai important este că nu se face niciun fel de rabat în ceea ce privește gameplay-ul: chiar dacă Miles Morales este un personaj ceva mai neîndemănatic și lipsit de experiență în comparație cu Peter Parker, formula de joc se dovedește a fi mai dinamică și mai lipsită de unele aspecte repetitive din Marvel’s Spider-Man.
Spre exemplu, misiunile secundare și crimele din oraș sunt listate acum într-o aplicație pe care Miles o are instalată pe telefonul mobil și pe care o poate accesa oricând pentru a le ține evidența. De asemenea, obiectivele misiunilor secundare sunt surprinzător de variate, unele beneficiind chiar și de secvențe cinematice detaliate, comparabile cu cele din povestea principală.
Iar sistemul de luptă, „vedeta” din aventura lui Spider-Man de pe PS4, este la fel de plăcut și dinamic în noul Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Chiar dacă noul erou nu are la dispoziție la fel de multe skill-uri și gadget-uri precum Peter Parker, două dintre abilitățile sale speciale se fac remarcate. În primul rând, atacurile sale de tip „venom”, diferite tipuri de lovituri augmentate cu ajutorul electricității, se pot dovedi extrem de folositoare (și spectaculoase!) în timpul luptelor, dar și absolut necesare pentru rezolvarea anumitor puzzle-uri.
De asemenea, pe parcursul jocului, Miles își descoperă abilitatea de a se camufla, devenind invizibil pentru secunde bune. Pe lângă posibilitatea de a te „retrage elegant” din confruntări cărora nu le poți face față, acest camuflaj adaugă o notă suplimentară de profunzime gameplay-ului stealth, deosebit de utilă atunci când încerci să „cureți” de inamici o bază, fără a fi detectat.
În rest, nu puteam avea un titlu open world fără seria „tradițională” de obiecte colecționabile, împrăștiate prin tot orașul, costume suplimentare ce trebuie deblocate sau fără challenge-urile de stealth, combat etc. Suplimentar, acum există și posibilitatea de a relua întregul joc în modul New Game+, păstrând abilitățile însușite deja, pentru o provocare în plus.
Și dacă tot am ajuns la „oraș” (insula Manhattan din New York, de fapt), acesta este prezentat acum pe timp de iarnă, în preajma sărbătorilor. O ocazie perfectă de a scoate în evidență suportul excelent pentru HDR (High Dynamic Range), cu luminițe dinamice și decorațiuni ce arată excelent, mai ales pe timp de noapte.
De altfel, tot jocul este încântător, în special atunci când este rulat pe PlayStation 5. Pe noua consolă de la Sony, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales oferă două opțiuni de redare: în modul Fidelity, reflexiile realizate prin Ray Tracing joacă un rol important, geamurile zgărie-norilor sau apa înghețată de pe străzi oglindind cu acuratețe împrejurimile, efectul fiind cu adevărat impresionant. De asemenea, efectele de post-procesare, precum un soi de super-sampling realizat prin Temporal Injection, ridică nivelul calitativ al imaginii peste cel al rezoluției 4K native, în timp ce framerate-ul rămâne stabil la 30fps, cel puțin în cadrul secvențelor de gameplay.
Performance Mode sacrifică rezoluția nativă, folosind menționatul Temporal Injection pentru a reconstrui, în 4K, o imagine de rezoluție inferioară, precum și arătoasele reflexii cu ray tracing. În schimb, primim un framerate fluent de 60 de cadre pe secundă. Fiecare va opta pentru opțiunea pe care o preferă: personal, nu am putut renunța la Ray Tracing, odată ce am văzut cât de bine arată în Spider-Man: Miles Morales (de altfel, toate imaginile pe care le puteți admira în cadrul articolului sunt realizate folosind modul grafic Fidelity).
Cât despre versiunea pentru PlayStation 4 a jocului, aceasta se aseamănă, din punct de vedere vizual, cu ce întâlneam în Marvel’s Spider-Man pe PS4, anumite downgrade-uri grafice față de PS5 fiind evidente, precum iluminarea la nivelul personajelor sau nivelul de detalii al acestora. Dacă vreți să vă bucurați cu adevărat de spectacolul grafic oferit de Spider-Man: Miles Morales, vă recomand să așteptați și să-l jucați pe PlayStation 5.
Un alt aspect la care versiunea next-gen a jocului își „demolează” concurența este cel legat de timpii de încărcare. După cum vă spuneam și în cadrul review-ului cu primele noastre impresii despre PlayStation 5, este de-a dreptul impresionant să vezi cum, atunci când pornești Miles Morales din interfața consolei, se scurg doar câteva secunde până când ajungi în meniul principal al jocului. Iar încărcarea unei salvări (sau operațiunea de fast travel prin oraș) este cvasi-instantanee, demonstrând rolul important pe care stocarea de tip SSD o va juca în cadrul jocurilor de generație nouă.
În privința porțiunii audio din Spider-Man: Miles Morales, merită evidențiată interpretarea excelentă a lui Nadji Jeter, actorul ales pentru eroul principal, replicile acestuia evocând naivitate, nerăbdare, precum și o întreagă serie de alte emoții, prestația sa depășind-o chiar și pe cea a mult mai experimentatului Yuri Lowenthal (vocea lui Peter Parker). Mă puteam lipsi însă de vocea lui Troy Baker, din nou distribuit în rolul unuia dintre antagoniști. Nu mă înțelegeți greșit, Baker se achită de sarcini cu profesionalism, însă parcă aș dori să mai aud și alte voci noi (precum cea a lui Jeter) în aceste jocuri.
În final, aș vrea să atrag atenția și asupra câtorva lucruri nu atât de îmbucurătoare. Consider că jocurile video nu ar trebui să fie folosite drept unelte politice sau mijloace de propagandă: din păcate, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales cade în acest păcat cel puțin o dată, știrbind un pic din imaginea „nevinovată” a eroului principal.
De asemenea, nu poate fi trecut cu vederea nici prețul destul de ridicat al jocului, raportat la conținutul oferit (mai redus față de un „titlu complet”, aspect recunoscut chiar de către producători). În aceste condiții, un preț corect pentru un astfel de joc ar fi fost în jur de 40€ și nu cei aproape 300 lei ceruți acum.
Totuși, cumulul elementelor pozitive legate de Marvel’s Spider-Man: Miles Morales eclipsează cu mult punctele sale negative, noul joc al celor de la Insomniac Games fiind unul dintre titlurile ce nu ar trebui să lipsească din biblioteca unui proaspăt posesor de PlayStation 5. Iar dacă nu intenționați încă să faceți trecerea la noua generație de console, mai bine nu jucați Miles Morales pe PS4. Așteptați totuși până la acest upgrade: îmbunătățirile grafice vor fi semnificative și, cine știe, poate veți putea obține jocul la un preț mai avantajos.