Într-o mişcare oarecum surprizătoare, având în vedere misterul care a învăluit până acum acest subiect, Sony a dezvăluit specificaţiile tehnice ale noului PlayStation 5 printr-o prezentare video susţinută de Mark Cerny, arhitectul de sistem al acestei console, punând accentul pe trei componente majore: stocarea de tip SSD ultra-rapidă, noul cip video şi unitatea specială dedicată redării 3D a sunetului.
Astfel, PlayStation 5 va avea la bază un APU dezvoltat în strânsă colaborare cu AMD, ce va încorpora un procesor cu 8 nuclee bazate pe arhitectura Zen 2, tactate la 3,5GHz, precum şi un cip video bazat pe arhitectura RDNA 2, personalizat însă de Sony, cu 36 CU (unităţi de procesare), tactate la o frecvenţă aproape neverosimilă: 2,23GHz. Atât în cazul procesorului, cât şi în al cel al cipului grafic, frecvenţele listate sunt cele maxime, consola având capabilitatea de a le ajusta (în jos) pentru a reduce consumul şi temperatura, atunci când ruleaza software mai puţin pretenţios.
Dacă ar fi să calculăm, puterea de procesare a cipului grafic ce va fi inclus în PS5 atinge 10,28 TFLOPs, mai puţin decât cei 12,1 TFLOP promişi pentru Xbox Series X, însă cu avantajul unei frecvenţe crescute per CU, spre deosebire de soluţia aleasă de Microsoft. De asemenea, Sony promite că fiecare dintre aceste 36 CU va include hardware dedicat pentru redarea efectelor posibile graţie ray tracing-ului executat în timp real.
Acest APU va avea la dispoziţie o cantitate de 16GB de memorie RAM de tip GDDR6, Sony optând aici pentru o abordare diferită faţă de cea a Microsoft. În timp ce Xbox Series X va folosi 10GB de memorie mai rapidă, asistaţi de 6GB de memorie lentă, Sony a ales 16GB GDDR6 de acelaşi tip, cu un bus de 256bit şi o lăţime de bandă de 448GB/s.
În privinţa stocării, Mark Cerny şi echipa sa au fost foarte atenţi la doleanţele realizatorilor de jocuri, alegând o soluţie SSD personalizată, capabilă de viteze de peste 5,5GB/s în mod standard (de peste două ori mai rapid decât SSD-ul lui Xbox Series X!), ce poate atinge 8-9GB/s în mod compresat. Acest SSD intern va avea o capacitate de 825GB şi promite să elimine timpii de încărcare tradiţionali. Mai mult, PlayStation 5 va include un port de expansiune M2, cu ajutorul căruia utilizatorii îşi vor putea extinde singuri capacitatea de stocare a consolei. Toate SSD-urile comerciale M2 NVMe, cu viteze minime comparabile cu cele ale SSD-ului intern, vor funcţiona pe PS5, Sony urmând să realizeze teste de compatibilitate şi certificări în acest sens.
De asemenea, la PlayStation 5 veţi putea conecta şi hard disk-uri externe, acestea fiind recomandate pentru stocarea de jocuri pentru PlayStation 4, pe care le veţi putea rula şi pe noua consolă. Cerny a menţionat că s-a lucrat intens alături de AMD la acest capitol, majoritatea titlurilor de PS4 urmând să ruleze pe PlayStation 5 mai fluent, graţie hardware-ului evident superior. Pot exista însă şi probleme de compatibilitate cu jocuri mai “exotice”, PS5 urmând să incorporeze şi moduri de funcţionare Legacy (comparabil cu PS4 standard şi slim) si Legacy Pro (comparabil cu PS4 Pro) pentru a acomoda aceste jocuri. După spusele lui Cerny, majoritatea covârşitoare din lista celor mai jucate 100 de jocuri de PS4 de la momentul actual vor funcţiona fără probleme şi pe PS5.
După cum fusese deja confirmat, PlayStation 5 va include şi o unitate optică 4K UtraHD Blu-ray, jocurile fizice destinate acestei console urmând să fie livrate pe astfel de discuri, cu o capacitate de 100GB fiecare. Cerny a pus un accent deosebit şi pe prezentarea capabilităţilor audio ale PlayStation 5, consola urmând să incorporeze o unitate audio dedicată, Tempest3D Audio, cu o putere proprie de procesare comparabilă cu cea a CPU-ului de pe PlayStation 4. Graţie acestei tehnologii, PlayStation 5 promite calitate şi poziţionare audio tridimensională superioară standardului Dolby Atmos, chiar şi atunci când sunetul este redat doar prin intermediul difuzoarelor TV-ului. În privinţa sunetului în căşti, Cerny a promis că PS5 va fi livrat cu mai multe profiluri de sunet surround, concepute pentru mai multe tipuri de urechi, toate fiind net superioare redării stereo tradiţionale.
Conform spuselor lui Mark Cerny, elemente suplimentare legate de PlayStation 5, precum aspectul propriu-zis al consolei, soluţia de răcire sau jocurile dedicate, vor fi dezvăluite în curând, în cadrul altor event-uri similare.
PlayStation 5 este aşteptat în perioada sărbătorilor de iarnă din 2020.