Au curs deja râuri de cerneală digitală pe Internet referitoare la WarCraft III: Reforged şi cum Blizzard Entertainment şi-a călcat în picioare moştenirea unuia dintre jocurile legendare ale comapaniei. Şi, deşi sunt de acord cu faptul că Blizzard-ul de astăzi este foarte diferit de studioul care a dat naştere acestor pietre de temelie ale gaming-ului, tratamentul primit de această remasterizare a WarCraft III mi s-a părut un pic nedrept, din mai multe puncte de vedere.
Să începem însă cu începutul: oricât de hulit sau lipsit de îmbunătăţiri ar fi, WarCraft III: Reforged este în continuare WarCraft III, iar acesta rămâne unul dintre cele mai importante jocuri de strategie lansate vreodată. Povestea seriei, ajunsă la maturitate la vremea apariţiei ediţiei iniţiale, a înflorit în urma acestui joc, făcând posibile apariţiile celui mai popular MMORPG din istorie – World of Warcraft –, a unuia dintre cele mai accesibile şi jucate titluri de cărţi – Hearthstone –, precum şi a unui film de lung metraj, care, deşi departe de perfecţiune, a contribuit, la rândul său, la dezvoltarea acestui univers.
Iar această naraţiune străluceşte în campaniile propuse de WarCraft III, fie că vorbim de ediţia iniţială sau cea Reforged. Deşi strategiile în timp real anterioare aveau porţiuni narative importante, modul în care această poveste este integrată în gameplay-ul propriu-zis, cu secvenţe cinematice in-game care condimentează acţiunea, cu schimburi de replici savuroase între eroi, a dus această abordare la un nou nivel. Iar Reforged include toate campaniile lansate vreodată de Blizzard Entertainment pentru WarCraft III, inclusiv pe cele din expansion-ul The Frozen Throne.
În al doilea rând, într-o perioadă în care jocurile de strategie în timp real începeau să fie plafonate, WarCraft III a adus numeroase inovaţii de gameplay, schimbând fundamental modul în care era abordat genul. Reign of Chaos şi, mai apoi, The Frozen Throne au oferit un rol mult mai important eroilor din joc, care, pe lângă aportul narativ, deveneau adevăraţi lideri pe câmpul de bătălie, primind abilităţi speciale, un sistem de progresie şi evolutie, un inventar propriu, posibilitatea de a afecta trupele aliate etc.
Astfel, în anumite instanţe, componenta de RPG din WarCraft III, ce implica gestionarea eficientă a acestor eroi, devenea la fel de importantă (dacă nu şi mai importantă) ca porţiunea clasică de RTS a jocului. De altfel, Blizzard nu s-a ferit să introducă în WarCraft III misiuni întregi axate pe aceşti eroi, veritabile mini-action RPG-uri cu multiple quest-uri (unele opţionale!) şi fără construcţia de baze sau gestiunea de trupe şi clădiri.
Vestea bună este că toate acestea au rămas intacte şi în WarCraft III: Reforged şi, ca noutate, beneficiază de o prezentare grafică evident îmbunătăţită. Nu vă aşteptaţi însă la minuni, nu avem de-a face cu un remake complet, ci doar cu o retuşare a elementelor vizuale ale jocului. În vârful piramidei acestor îmbunătăţiri se află modelele de personaje şi clădiri complet refăcute, mult mai detaliate, care strălucesc mai ales în timpul secvenţelor cinematice redate cu motorul grafic al jocului.
Şi aici intrăm pe “terenul minat” din WarCraft III: Reforged: promisiunile iniţiale ale celor de la Blizzard Entertainment, în contrast cu realitatea jocului proaspăt instalat pe computerele noastre. Iniţial, Blizzard îşi propusese să refacă complet aceste secvenţe cinematice, într-un stil modernizat, dar şi cu anumite modificări ale poveştii. Din păcate, procesul de dezvoltare a acestui remaster a “picat” într-o perioadă proastă pentru Blizzard Entertainment. Compania a fost lovită de realizarea că un conglomerat de asemenea dimensiuni nu poate trăi doar de pe urma microtranzacţiilor din Hearthstone sau Overwatch, oricât de populare ar fi aceste titluri. Au intervenit tăierile de fonduri, concedierile de personal, iar realizarea acestei versiuni Reforged a avut de suferit. Astfel, toate acele cinematice in-game refăcute au dispărut din peisaj, fiind păstrate secvenţele intermediare din ediţia iniţială, retuşate cu ajutorul noilor elemente grafice.
Iar acest lucru a fost anunţat din timp de Blizzard Entertainment, cei revoltaţi de faptul că producătorul le-ar fi înşelat aşteptările neavând de blamat decât propria lipsă de informare. Pe de altă parte, absenţa acestor secvenţe cinematice refăcute ar fi trebuit să fie reflectată şi într-un preţ mai accesibil pentru acest remaster, mişcare pe care Blizzard a ales să nu o facă. De asemenea, Reforged a fost promovat în continuare cu ajutorul unor “trailere mincinoase”, care prezentau secvenţele cinematice refăcute ce n-au mai ajuns niciodată în produsul final. Chiar şi acum, aceste trailere sunt încă prezente pe canalul oficial de YouTube al jocului, creând o impresie falsă pentru cei care le vizionează.
Tot la capitolul lucrurilor la care se mai putea lucra merită amintite şi secvenţele cinematice prerenderizate, un motiv de mândrie pentru orice joc de la Blizzard Entertainment care se respectă. Înţeleg că şi acestea au fost lovite de “restructurarea” procesului de realizare a jocului, doar prima secvenţă introductivă fiind refăcută în întregime. Partea tristă este că restul “filmuleţelor” din joc sunt identice cu cele din versiunea originală, având aplicat doar un filtru urât de upscaling. Nu cred că un gigant de genul celor de la Blizzard nu avea la dispoziţie sursele acestor secvenţe cinematice pentru a le renderiza din nou la o rezoluţie mai mare, iar costul acestei operaţiuni ar fi fost minim.
Alte două aspecte care au iscat furia fanilor sunt animaţiile unităţilor şi noul sistem de meniuri. Animaţiile ar avea anumite limitări de framerate care le fac să arate ciudat atunci când jocul este rulat la rate de refresh superioare. Personal, nu am remarcat nimic în neregulă cu acestea, perspectiva implicită prioritizând vederea de ansamblu în detrimentul concentrării pe astfel de detalii. Iar meniurile ar avea probleme de fluenţă, funcţionalitate şi dispunere a elementelor afişate. Din nou, pe parcursul testării n-am întâlnit aşa ceva, sistemul de meniuri din Reforged achitându-se cu brio de navigarea prin campaniile, misiunile şi opţiunile jocului.
Deranjantă însă, afectând direct gameplay-ul, este interfaţa din timpul jocului propriu-zis. Aceasta avea sens pe vremea monitoarelor 4:3, însă nu face decât să ocupe spaţiu inutil pe un afişaj wide 16:9. Astfel, simţi imediat nevoia de a face zoom out mai mult decât permite jocul, pentru a putea privi o porţiune mai mare a câmpului de luptă. Lucrurile devin şi mai grave atunci când este folosită o rezoluţie ultrawide (21:9), dispunerea interfeţei devenind şi mai incomodă. Măcar un patch recent a adăugat suport corect pentru acest gen de rezoluţii, ediţia iniţială de Reforged având probleme însemnate cu afişarea ultrawide. Această corecţie de ultim moment nu scuză însă faptul că WarCraft III: Reforged nu dispune de o interfaţă modernă, adaptată cerinţelor din ziua de azi, după cum fusese promis iniţial. Înţeleg că reproiectarea a zeci de minute, dacă nu ore, de secvenţe cinematice ar fi fost prea costisitoare, însă redesarea unui banal UI sigur nu implica acelaşi gen de eforturi financiare…
În privinţa componentei multiplayer din Reforged nu am prea multe lucruri de comentat, matchmaking-ul funcţionând adecvat de fiecare dată când am dorit să iniţiez un meci online împotriva unui adversar uman. Sunt prezente la datorie şi hărţile custom, precum şi editorul cu ajutorul căruia acestea pot fi realizate… Evident, şi aici apar vocile nemulţumite că toate drepturile asupra creaţiilor realizate cu acest editor aparţin celor de la Blizzard şi nu autorilor iniţiali, însă, în urma fiascoului cu DOTA, compania suflă probabil şi-n iaurt. În plus, nu e ca şi cum cei de la Blizzard Entertainment ar fi singurii care practică acest gen de politici referitoare la conţinutul suplimentar creat de fani.
La final, Blizzard ar trebui “trasă de urechi” şi pentru alegerea de a forţa utilizatorii versiunii iniţiale a jocului WarCraft III să facă trecerea la Reforged. Pe lângă cerinţele de sistem mult mai ridicate ale acestei ediţii (chiar şi în condiţiile dezactivării elementelor grafice modernizate), nu oricine îşi poate permite să descarce 30GB doar pentru a se bucura de un joc clasic (care, iniţial, era livrat pe un singur CD!). Probabil s-a făcut această mişcare pentru a unifica întreaga comunitate sub “un singur acoperiş”, WarCraft III: Reforged beneficiind de cea mai nouă implementare a infrastructurii Battle.net.
Într-un scenariu ideal, nerespectarea promisiunilor iniţiale referitoare la acest WarCraft III: Reforged ar fi trebuit să fie justificată de un preţ mai accesibil sau de o eventuală campanie de Early Access, la dezvoltarea căreia să-şi aducă aportul şi comunitatea… Totuşi, în ciuda acestor neplăceri, WarCraft III: Reforged rămâne cea mai potrivită, arătoasă şi modernă modalitate de a retrăi povestea unui titlu cu adevărat nemuritor. Iar calitatea propriu-zisă a acestui joc depăşeşte cu mult neplăcerile pe care stângăciile acestei remasterizări le-ar putea provoca.