În luna aprilie a acestui an, Sony a decis să dezvăluie primele detalii oficiale despre viitoarea generaţie de console PlayStation, pe care noi am îndraznit să o botezăm, neoficial, bazându-ne pe denumirile anterioare, drept PlayStation 5. Încă de atunci, am aflat de la Mark Cerny (arhitectul de sistem al consolelor PlayStation 4, dar şi al noii generaţii) că viitorul “PS5” urma să aibă la bază un procesor AMD Ryzen de a treia generaţie, cu 8 nuclee Zen 2, realizat în proces de fabricaţie pe 7nm, ajutat de un cip video bazat pe arhitectura AMD Navi, cu suport pentru operaţiuni de ray-tracing realizate în timp real.
Ei bine, astăzi, tot prin intermediul colegilor de la Wired, am aflat noi detalii oficiale despre consola de generaţie viitoare pregătita de Sony, direct de la Mark Cerny şi Jim Ryan, preşedinte şi CEO al Sony Interactive Entertainment. În primul rând, chiar Ryan a dezvăluit denumirea oficială a produsului şi perioada lansării acestuia: consola se va numi PlayStation 5 (ce surpriză!) şi va fi pe piaţă în perioada sărbătorilor de iarnă din 2020.
Mark Cerny a ţinut, de asemenea, să elimine din discuţie unul din semnele de întrebare care planau asupra suportului pentru ray-tracing oferit de cipul video ce va fi folosit de PlayStation 5. Astfel, vom avea parte de o implementare hardware pentru efectuarea în timp real a operaţiunilor de ray-tracing, şi nu una software aşa cum lăsau de înţeles unele zvonuri. După cum afirmase deja Cerny, rutinele de ray-tracing vor putea fi folosite şi pentru o reproducere mult mai realistă a sunetului într-un spaţiu 3D, şi nu doar pentru îmbunătăţiri grafice.
Un avantaj adus de stocarea de tip SSD pe care PlayStation 5 o va utiliza, pe lângă viteza mult mai mare în comparaţie cu un hard-disk mecanic, este şi timpul de acces mult mai rapid, ce va permite încărcarea datelor fără a mai fi nevoie de duplicarea acestora în mai multe porţiuni ale platanelor unui HDD (truc folosit pentru a le accesa mai repede). Astfel, dimensiunile jocurilor vor fi diminuate într-o anumită măsură, Sony confirmând cu această ocazie că titlurile pentru PlayStation 5, livrate în format fizic, vor sosi pe discuri Blu-ray de 100GB, unitatea optică a consolei fiind capabilă să redea şi filme în format 4K Blu-ray Ultra HD.
Simplificarea “dispunerii structurii” unui joc în stocarea internă a consolei va aduce şi opţiuni noi în privinţa instalării titlurilor pentru PS5: veţi putea alege ce porţiune a jocului doriţi să instalaţi – campania single player sau componenta multiplayer, spre exemplu – sau veţi putea recurge la opţiuni de genul ştergerii campaniei single player dintr-un joc, după ce o terminaţi, păstrând doar multiplayer-ul acestuia.
Iar aceste operaţiuni se vor realiza prin intermediul unei noi interfeţe grafice, a unui nou meniu al consolei PlayStation 5, care va include mult mai multe informaţii despre titlurile jucate de prieteni şi “starea” lor din acel moment. Spre exemplu, nu mai trebuie să porneşti un anumit joc pentru a descoperi exact ce face unul dintre prietenii tăi în acel joc: interfaţa consolei va afişa dacă prietenii sunt implicaţi în campania jocului, în ce nivel a acestuia, dacă ne putem alătura respectivei sesiuni în co-op etc.
O altă noutate legată de PlayStation 5 va fi controller-ul noii console, pe care cei de la Sony se feresesc să-l numească încă DualShock 5. Cert este că acest gamepad va avea dimensiuni comparabile cu cel dedicat consolei PlayStation 4, însă va aduce o serie de îmbunătăţiri şi noutăţi, precum feedback-ul haptic, o formă mult mai avansată a funcţiei de rumble deja prezente în controller-ele actuale. Mai exact, atunci când conduci o maşină într-un joc de tip Gran Turismo, vei “simţi” fiecare suprafaţă (asfalt, pietriş, benzi de siguranţă etc.) în mod diferit, tocmai graţie acestui feedback haptic avansat. Nu în ultimul rând, cele două triggere (butoanele R2 şi L2) vor avea rezistenţă adaptivă, anumite operaţiuni (precum lansarea unei săgeţi dintr-un arc) necesitând mai multă forţă de apăsare decât altele. Cele două triggere vor beneficia, la rândul lor, de feedback haptic.
Cei de la Sony promit, pentru noua generaţie de controllere pentru PlayStation 5, şi o baterie îmbunătăţită, precum şi încarcare prin intermediul unui port USB Type-C. Prototipul controller-ului pe care jurnaliştii de la Wired au avut ocazia să-l încerce incorpora şi o gaură pentru microfon, sugerând că zvonurile conform cărora Sony pregăteşte un asistent vocal pentru PS5 sunt adevărate, chiar dacă reprezentanţii companiei preferă să păstreze liniştea, momentan, în legătură cu acest subiect. De asemenea, ca greutate, viitorul controller pentru PS5 va fi mai uşor decât actualul gamepad pentru Xbox One (incluzând bateriile acestuia din urmă).
În privinţa jocurilor pe care compania le pregăteşte pentru PlayStation 5, Sony preferă să nu abordeze încă acest subiect, Marco Thrush, preşedintele celor de la Bluepoint Games (God of War Collection, Uncharted: The Nathan Drake Collection, Shadow of the Colossus) dezvăluind însă că studioul său lucrează la un titlu important pentru această nouă consolă. În schimb, Sony continuă să afirme că, în timpul rămas până la PS5, jucătorii vor mai primi titluri exclusive de calitate pentru PlayStation 4, precum The Last of Us Part II şi Ghost of Tsushima.
PlayStation 5 îşi va face apariţia în perioada sărbătorilor de iarnă din 2020.