Epic Games, studioul din spatele ultrapopularului joc Fortnite, dar şi al motorului grafic Unreal Engine, a anunţat pornirea unei noi iniţiative, Epic Games Store, menite să ştirbească supremaţia Steam/Valve în ceea ce priveşte comercializarea digitală a jocurilor video pentru PC.
Încă de la apariţia sa, Steam a adoptat o formulă clasică pentru distribuţia digitală: 70% din încasările realizate de pe urma comercializării fiecărui joc publicat prin intermediul acestui sistem de distribuţie reveneau publisher-ului acestuia, iar 30% mergeau către Valve. Spre exemplu, aceeaşi politică o foloseşte şi Apple pentru aplicaţiile şi jocurile comercializate prin intermediul AppStore.
Acesta a fost principalul motiv pentru care mai mulţi publisheri cu greutate s-au “retras” de pe Steam, preferând să-şi comercializeze jocurile prin intermediul propriilor alternative: Origin (Electronic Arts), Uplay (Ubisoft) sau Battle.net (Blizzard Entertainment şi, mai nou, Activision). În acest mod, întregul venit rezultat de pe urma vânzării digitale a unui joc revine publisher-ului, care este şi proprietarul platformei de distribuţie.
Din păcate, publisherii mai mici sau producătorii indie, care nu dispun de resursele necesare pentru a-şi impune propriile metode de distribuţie, au fost nevoiţi, pentru a supravieţui, să rămână “sub umbrela” Steam. Ce-i drept, începând cu luna octombrie a acestui an, cei de la Valve şi-au revizuit un pic formula, oferind unele avantaje publisherilor capabili să vândă cantităţi mari. Astfel, dacă vânzările unui joc publicat prin intermediul Steam depăşesc 10 milioane de dolari, Valve va ceda 75% din încasări către publisher, mulţumindu-se cu o cotă proprie redusă la 25%. Mai mult, dacă încasările de pe urma unui joc trec de pragul celor 50 de milioane de dolari, cota celor de la Valve scade la 20%, restul de 80% revenind publisher-ului.
Aceste modificări nu ajută însă prea mult producătorii independenţi, contraoferta celor de la Epic Games fiind adresată, în primul rând, acestora. Astfel, cei care aleg să-şi publice jocurile prin intermediul noului Epic Games Store vor primi nu mai puţin de 88% din încasările generate de jocurile lor, cei de la Epic mulţumindu-se cu 12% din vânzări. De asemenea, dacă un producător alege să publice un joc realizat cu ajutorul Unreal Engine prin intermediul Epic Games Store, cei de la Epic renunţă la cota de 5% din vânzari pe care o percepeau în cazul în care respectivul joc era publicat prin intermediul Steam. Cu alte cuvinte, aceşti producători vor putea folosi Unreal Engine complet gratuit, dacă optează pentru distribuţia jocului rezultat prin intermediul Epic Games Store. Evident, jocurile publicate prin Epic Games Store nu vor fi limitate doar la cele create cu Unreal Engine, cei de la Epic Games confirmând că serviciul va putea include titluri bazate pe orice alt motor grafic.