Dacă mai aveaţi vreo îndoială în acest sens, ar fi bine să o ştergeţi cu buretele: trăim în plină generaţie a jocurilor remasterizate, numeroase titluri mai vechi sau mai noi fiind relansate, în versiuni modernizate.
Astăzi ne vom arunca privirile asupra a două astfel de apariţii foarte recente: trilogia BioShock The Collection, dar şi proaspăt lansata ediţie 20 Year Celebration a jocului Rise of The Tomb Raider.
BIOSHOCK: THE COLLECTION
(PC/PlayStation 4/Xbox One)
Vă vine să credeţi că s-au scurs nu mai puţin de nouă ani de la apariţia primului joc din seria BioShock? Un moment cum nu se poate mai bun, dacă ar fi să ne luăm după publisher-ul 2K Games, pentru a relansa întreaga trilogie într-o colecţie pentru consolele actuale şi PC.
Şi pentru că tot a venit vorba de platforme, colecţia BioShock trebuie privită din puncte de vedere diferite, aferente platformei pe care doriţi să (re)jucaţi acest titluri. Pe console, lucrurile sunt destul de clare: primele două titluri BioShock au primit un strat suplimentar de „vopsea”, anumite elemente legate de geometria nivelurilor, unele modele şi texturi fiind refăcute pentru a ţine pasul cu nivelul calitativ contemporan. Unii ar spune că aceste modificări îşi permit cam multe „libertăţi”, îndepărtându-se de viziunea iniţială a producătorilor, însă, în redacţia Go4games, am fi impocriţi să afirmăm că nu preferăm look-ul actualizat al jocurilor.
Pentru BioShock Infinite, în schimb, s-a recurs doar la portarea pe console a ediţiei de PC de acum câţiva ani, folosind setări grafice apropiate de cele maxime. Atât în cazul acestuia din urmă, cât şi in cele ale primele două BioShock-uri, versiunile incluse în Collection rulează la o rezoluţie de 1080p, ţintind un framerate de 60 de cadre pe secundă, pe care, în mare parte, reuşesc să-l atingă. Aşadar, un upgrade considerabil faţă de ediţiile iniţiale pentru Xbox 360 şi PlayStation 3.
În schimb, versiunea pentru PC a primit un tratament uşor diferit: BioShock Infinite nu a mai fost remasterizat deloc, pentru că nu avea rost (conform declaraţiei producătorilor, jocul celor de la Irrational Games se ridică în continuare la nivelul aşteptărilor din ziua de azi). În schimb, ediţiile remasterizate ale primelor două titluri BioShock şi-au găsit calea şi spre PC, fiind însă oferite complet gratuit pentru cei care deţineau deja BioShock şi BioShock 2 pe Steam. Gest care ne face să iertăm, în mare parte, unele stângăcii ce s-au strecurat în remasterizările pentru PC: lipsa unor opţiuni elementare legate de grafică şi sunet sau suportul pentru mouse greşit implementat. Din fericire, acestea au fost rezolvate de cel mai recent patch.
Merită? Întrebarea nu-şi prea are rostul în cazul versiunilor pentru PC, unde, dacă ai deja jocurile originale (sau dacă le cumperi acum), automat vei beneficia şi de ediţiile remasterizate. În schimb, pe console, totul depinde de cât de mult vrei să mai treci încă o dată prin Rapture si Columbia.
Poate ajuta şi faptul că BioShock The Collection oferă şi toate DLC-urile celor trei jocuri, inclusiv Minerva’s Den (BioShock 2) şi Burial at Sea (BioShock Infinite), oarecum trecute cu vederea la momentul apariţiei lor, dar şi un interviu-documentar dedicat primului BioShock. Nu în ultimul rând, în cazul în care n-ai încercat până acum niciun titlu al seriei BioShock, acestă colecţie ar trebui să se afle neapărat pe lista ta de priorităţi.
RISE OF THE TOMB RAIDER: 20 YEAR CELEBRATION
(PlayStation 4)
Rise of The Tomb Raider este un joc excelent, a cărui lansare n-a avut însă impactul dorit din cauza strategiei defectuoase a celor de la Square Enix în ceea ce priveşte exclusivitatea temporară acordată celor de la Microsoft. Ediţiile dedicate consolelor Xbox s-au pierdut în avalanşa de lansări din toamna lui 2015, iar apariţia pe PC de la începutul acestui an a generat oarecare controverse din cauza divizării comunităţii între versiunile pentru Steam şi Windows Store.
Şi este cu adevărat păcat, Rise of The Tomb Raider fiind din aproape toate punctele de vedere superior predecesorului, gameplay-ul fiind probabil capitolul la care jocul celor de la Crystal Dynamics a primit cele mai multe îmbunătăţiri. Astfel, prin apariţia ediţiei 20 Year Celebration pentru PlayStation 4, Rise of The Tomb Raider mai primeşte o binemeritată şansă de a se face cu adevărat remarcat.
Totuşi, mulţi gameri din ziua de azi deţin două sau mai multe platforme de jocuri, fanii înrăiţi având deja ocazia să încerce jocul pe Xbox sau PC. Cu ce vine însă nou ediţia de PlayStation 4 pentru a-şi justifica 1) întârzierea de aproape un an şi 2) preţul totuşi destul de ridicat (pentru un joc vechi de un an)? Din fericire, cei de la Square Enix şi Crystal Dynamics au luat aceste aspecte în considerare, incluzând pe acelaşi disc, pe lângă jocul iniţial şi toate DLC-urile precedente (inclusiv Baba Yaga: The Temple of the Witch), o serie de elemente noi care adaugă valoare suplimentară întregului pachet.
Astfel, cea mai evidentă adăugire este noul capitol „Blood Ties”, a cărui desfăşurare are loc în Croft Manor, conacul părinţilor Larei. Complet diferit ca abordare faţă de restul jocului, Blood Ties combină elementele caracteristice jocurile precum Gone Home , Dear Esther sau The Vanishing of Ethan Carter, precum explorarea, puzzle-urile deloc dificile şi asimiliarea unei cantităţi importante de informaţii legate de poveste. O explorare atentă a întregului conac poate dura şi peste două ore, experienţa fiind completată de „Lara’s Nightmare”, un soi de remix arcade al acestui nivel, în care Lara se confruntă cu zombies şi cranii zburătoare. Totuşi, pentru a avea acces la Blood Ties si Lara’s Nightmare, trebuie parcursă încă o dată secţiunea introductivă a campaniei iniţiale din Rise of The Tomb Raider.
Când aminteam mai devreme că toate DLC-urile sunt incluse pe disc nu glumeam: absolut tot conţinutul se află pe discul Blu-ray şi este instalat direct pe hard disk-ul consolei, nefiind nevoie să intri pe PlayStation Store pentru a activa cine ştie ce coduri suplimentare. Astfel, încă din start te poţi aventura în modul Endurance cooperativ sau poţi folosi skin-urile clasice ale Larei Croft din precedentele jocuri ale seriei, însă numai în modul Expeditions (care permite şi rejucarea capitolelor deja terminate din poveste). Meniul caracteristic focurilor de tabără din campania principală nu ne-a permis însă să alegem skin-urile clasice ale Larei.
Un alt avantaj ipotetic al acestei ediţii 20 Year Celebration este suportul pentru PlayStation VR, capitolul suplimentar Blood Ties putând fi abordat şi în realitate virtuală, dar şi pentru PlayStation 4 Pro. Niciuna dintre aceste tehnologii nu a fost lansată însă în acest moment, deci nu putem verifica cât de bine se comportă jocul în VR sau 4K.
Şi pentru că tot am ajuns la aspectele tehnice ale ediţiei pentru PlayStation 4, Rise of The Tomb Raider se dovedeşte a fi o experienţă de calitate şi pe platforma Sony, rulând constant la 30 de cadre pe secundă, cu o rezoluţie nativă de 1080p, la un nivel al detaliilor mai mult decât mulţumitor (imaginile de mai jos credem că sunt elocvente).
Merită? Dacă te joci doar pe PlayStation şi nu ai apucat să încerci încă Rise of The Tomb Raider, fără îndoială că da! Dacă ai apucat să treci prin joc pe Xbox One sau PC, poţi apela la Season Pass, acesta oferind acces şi la noile bonusuri din ediţia 20 Year Celebration, mai puţin suportul pentru VR al modului de joc Blood Ties.