Nu mai este niciun secret faptul că seria Prince of Persia a intrat într-un con de umbră în ultima vreme. După nu atât de reuşitul The Forgotten Sands, cei de la Ubisoft par că nu se pot decide în ce direcţie vor sa ducă franciza, preferând să o ţină pe bară. Cine ştie, poate ne pregătesc o surpriză pentru generaţia următoare de console? Până atunci însă, fanii prinţului persan trebuie să se mulţumească cu Prince of Persia: The Shadow and The Flame, o reimaginare modernă pentru tablete şi smartphone-uri a clasicului Prince of Persia 2, joc lansat în 1993 de legendarul Jordan Mechner.
Nu este pentru prima dată când studioul indian Ubisoft Pune realizează un asemenea remake, Prince of Persia Classic HD aplicând un strat de machiaj suplimentar primului titlu Prince of Persia. Totuşi, în timp ce încercarea precedentă se limita la a aduce grafica la zi, păstrând structura vechiului joc aproape neatinsă, pentru Prince of Persia: The Shadow and The Flame designerii de la Ubisoft Pune au avut mână liberă în ceea ce priveşte creativitatea.
În primul rând, indienii au refăcut toate nivelurile jocului iniţial, păstrând doar elementele de bază şi regândind tot level design-ul. Acest lucru era oarecum necesar din cauza posibilităţilor limitate de control oferite de ecranele sensibile la atingere. Puzzle-urile şi secţiunile de platforming complexe din vechiul joc pur şi simplu ar fi fost mult prea frustrante pe touch screen. Totuşi, această scuză nu ţine atunci când vine vorba de momentele memorabile din Prince 2 (lupta cu scheletul de pe podul care stătea să se prabuşească, “îmblânzirea” calului sau lupta finală cu Jaffar), mult prea banal implementate în noul joc şi lipsite de grandoarea de altă dată.
În aceeaşi categorie cade şi modul în care este relatată povestea, preluată direct din Prince of Persia 2. Spre deosebire însă de titlul vechi, care beneficia de nişte secvenţe cinematice deosebit de bine realizate pentru acele vremuri (includea chiar şi dialoguri vorbite), firul epic din Prince of Persia: The Shadow and The Flame este spus prin intermediul unor linii de text lipsite de orice urmă de feeling. Practic, dacă nu eşti la curent cu storyline-ul din jocul original, povestea din The Shadow and The Flame va fi o mare dezamăgire.
Aminteam mai devreme de modalităţile de control din jocul de la Ubisoft Pune, limitate în mare măsură de interfaţa bazată pe touch screen. Din fericire, indienii au facut eforturi apreciabile pentru a face controlul cât mai accesibil, în ciuda acestui impediment. Astfel, au fost implementate două modalităţi de control: cea bazată pe gestures (un swipe direcţional îl face pe prinţ să se mişte în respectivul sens) şi cea bazată pe folosirea unui joystick virtual. Trebuie să recunosc că nu m-am descurcat de nicio culoare cu prima variantă, apelând până la urmă la stick-ul virtual pentru a putea juca The Shadow and The Flame. Din fericire, această metodă de control a funcţionat fără probleme.
Revenind la libertatea de creaţie de care a beneficiat studioul producător, The Shadow and The Flame introduce şi câteva concepte noi pentru serie, unele dintre acestea potrivindu-se ca o mănuşă universului Prince of Persia. Spre exemplu, uşile deschise prin intermediul trapelor afişează acum un contor ce indică timpul rămas până cand acestea se vor închide; de asemenea, apăsarea unei trape va avea ca efect apariţia unui indicator pe ecran, ce semnalizează ce uşă s-a deschis, chiar dacă aceasta nu se află în acelaşi “ecran” cu prinţul.
De asemenea, deşi la prima vedere luptele par neschimbate, Ubisoft a adus numeroase adiţii sistemului de dueluri din Prince of Persia: The Shadow and The Flame. Conceptul de “vieţi” a fost înlocuit cu “băruţele de sănătate”, mult mai potrivite pentru modul în care au fost regândite luptele în acest remake.
Prinţul are la dispoziţie trei tipuri de atac, precum şi posibilitatea de a para atacurile inamicilor. În anumite instanţe, blocarea cu succes a unui atac poate duce la ameţirea inamicului, moment ce permite iniţierea unui combo. Există trei astfel de combinaţii, finalizarea lor cu success având diferite efecte (împingerea adversarului, recuperarea de viaţă sau amplificarea damage-ului).
Pe măsură ce avansezi în joc, comportamentul oponenţilor nu se modifică, însă barele acestora de viaţă cresc considerabil. Şi, având în vedere că vei fi nevoit să lupţi şi cu doi inamici simultan (sau să-i elimini prin furişare), un rol foarte important îl va juca sabia purtată de prinţ. Aceasta, la rândul său, poate fi înlocuită cu un model mai performant. Câteva dintre acestea pot fi descoperite pe parcursul poveştii, însă armele cu adevărat performante se regăsesc doar în magazinul in-game, din care pot fi achiziţionate folosind ca monedă de schimb aurul colecţionat în joc. În aceeaşi manieră pot fi achiziţionate versiuni upgradate ale combo-urilor sau poţiuni de viaţă sau reînviere.
Un lucru oarecum deranjant, având în vedere că Prince of Persia: The Shadow and The Flame nu este un titlu free-to-play (costă 2,69€ pe AppStore sau Google Play), este posibilitatea de a cumpăra aur în schimbul banilor reali. Din fericire, stocul de poţiuni culese pe parcursul jocului propriu-zis este mai mult decât suficient pentru a duce aventura prinţului la bun sfârşit (doborârea anumitor inamici este răsplătită cu poţiuni), fără a apela la opţiunile plătite.
În privinţa graficii, Prince of Persia: The Shadow and The Flame stă destul de bine, în limitele posibilităţilor oferite de telefoanele şi tabletele contemporane. Ca menţiune specială, nu am întâmpinat probleme evidente de optimizare pe parcursul testării jocului (am folosit versiunea de Android pe o tabletă echipată cu chip NVIDIA Tegra 3). Au apărut câteva sacadări, însă nimic grav care să afecteze experienţa de joc. O menţiune specială trebuie acordată muzicii, temele orientale din Prince of Persia 2 fiind refăcute cu ajutorul instrumentelor specifice, rezultatul fiind încântător.
Chiar dacă Prince of Persia: The Shadow and The Flame nu este jocul pe care fanii seriei îl aşteptau cu sufletul la gură, creaţia celor de la Ubisoft Pune oferă câteva ore decente de aventură pentru împătimiţii universului creat de Jordan Mechner. Din păcate, aportul anumitor idei bune (indicatorii, sistemul de luptă, combo-urile etc.) este diminuat de lipsa de complexitate a jocului şi povestea aproape inexistentă.