După cum ne aşteptam, show-ul ţinut de Sony aseară la New York a avut un scop precis: prezentarea, în premieră, a noii console de jocuri video PlayStation 4.
După un scurt discurs din partea lui Andrew House, CEO Sony Computer Entertainment, pe scenă a fost invitat Mark Cerny, lead system architect pentru PlayStation 4. Un aspect important este faptul că acest Cerny are o experienţă vastă în domeniul programării şi design-ul jocurilor video şi ale consolelor în general, lucrând înca de la 17 ani la companii importante precum Atari, SEGA sau Sony. De asemenea, este pentru prima dată când Sony încredinţează „frâiele” unei noi console unui american, acesta fiind un prim semn că gigantul japonez nu doreşte să repete greşelile făcute cu generaţiile trecute de hardware.
Speech-ul lui Cerny s-a concentrat pe două aspecte: dezvăluirea controller-ului oficial pentru PlayStation 4 (care, în mod previzibil, se numeşte DualShock 4) şi prezentarea specificaţiilor tehnice ale consolei. Noul DualShock 4 aduce o serie de modificări semnificative faţă de vechile generaţii de controller Sony. În primul rând, gamepad-ul va face uz de o suprafaţă sensibilă la atingere (touch pad), plasată pe partea sa frontală. Tehnologia este probabil împrumutată de la PlayStation Vita şi va suporta multi touch.
Crucea direcţională va fi foarte familiară atât pentru deţinătorii de PlayStation 3, cât şi pentru cei de PlayStation Vita, clasicele butoane X, O, triunghi şi pătrat fiind păstrate neschimbate. În schimb, bumperele R1 şi L1, dar mai ales triggerele analogice R2 şi L2 au suferit modificări semnificative, în încercarea de a oferi noului controller un aspect cât mai ergonomic. Nici stick-urile nu au fost trecute cu vederea, design-ul acestora fiind conceput pentru ca degetele să nu mai alunece de pe grip-ul cauciucat.
Butoanele Start şi Select dispar pentru prima dată de pe un controller PlayStation, fiind înlocuite de butoanele Options (care ar trebui să preia funcţiile Start şi Select) şi Share, despre funcţionalitatea căruia vom intra în detalii un pic mai târziu. Butonul PlayStation (Home) a rămas aproape neschimbat, în timp ce sub acesta şi-a făcut apariţia un difuzor mono, precum şi o mufă de căşti stereo. Jucătorii îşi vor putea cupla aici fie o pereche de căşti (pentru o experienţă auditiva intimă), cât şi headset-ul oficial, livrat în fiecare pachet PlayStation 4, care va înlesni comunicarea dintre utilizatorii noii console.
Un aspect extrem de important al noului DualShock 4 este noul LED light bar, care va juca roluri multiple. Bara luminoasă se va colora în diferite nuanţe pentru a sugera cât mai bine legătura dintre jucător şi personajul controlat din joc: spre exemplu, într-un titlu cooperativ, personajul îmbrăcat în culoarea roşie va fi controlat de gamepad-ul a cărei lumină va fi roşie.
De asemenea, împreună cu funcţiile SIXAXIS (senzori de mişcare), acest light bar va servi pentru detectarea eficientă a poziţionării în spaţiu cu ajutorul noului PlayStation Eye 4. Noua camera video pentru PlayStation 4 va beneficia de doi senzori capabili să detecteze şi adâncimea, precum şi de nu mai puţin de patru microfoane dedicate comenzilor vocale. De asemenea, PlayStation Eye 4 va fi capabilă să detecteze mişcările controller-ului PS Move, compatibil şi cu următoarea generaţie de console de la Sony.
Să trecem şi la specificaţiile tehnice. Se pare că majoritatea zvonurilor apărute în privinţa configuraţiei hardware a noului PlayStation 4 erau adevărate: consola va folosi o arhitectură x86-64 bazată pe un APU AMD cu 8 nuclee, un chip video AMD Radeon de generaţie nouă şi o memorie unificată de nu mai puţin de 8GB GDDR5. Conform spuselor lui Cerny, aceste alegeri au fost făcute de comun acord cu producătorii de jocuri pentru PS4, noua consolă dorindu-se a fi cât mai familiară şi prietenoasă cu dezvoltatorii de software. Pentru a exemplifica acest lucru, a fost prezentat un scurt demo al motorului grafic Unreal Engine 4, rulat în timp real pe hardware-ul consolei. De asemenea, nu va lipsi un hard disk integrat pentru stocare şi nici opţiunile de bază în ceea ce priveşte conectivitatea.
Deşi au fost oferite toate aceste detalii despre hardware-ul din spatele noului PlayStation 4, aspectul consolei în sine nu a fost încă dezvăluit. Cel mai probabil, atât design-ul consolei, cât şi preţul acesteia vor fi făcute publice mai târziu în cursul acestui an, la E3 2013 sau GamesCom 2013.
S-a trecut apoi la serviciile şi funcţionalitatea ce urmează să fie oferite prin intermediul PlayStation 4. În primul rand, hardware-ul foarte puternic va permite implementarea unei noi funcţii lower power state (un soi de suspend to RAM), cu ajutorul căreia utilizatorii vor putea trece consola în standby fără a pierde progresul dintr-un joc. La pornirea consolei, aceasta va relua acţiunea fix din locul în care fusese închisă.
Apoi pe scenă a urcat o altă figură marcantă a industriei gaming-ului – Dave Perry, CEO-ul Gaikai, companie achiziţionată de Sony în cursul anului trecut. Perry a dezvăluit, în premieră, ce rol va purta tehnologia dezvoltată de Gaikai în cadrul ecosistemului PlayStation. Astfel, PlayStation 4 va fi o consolă ce încurajează socializarea şi comunicarea între gameri, aceste aspecte fiind amplificate de posibilitatea de a înregistra, edita şi partaja secvenţe de gameplay prin intermediul PlayStation Network (scopul butonului Share). În acest sens au fost anunţate parteneriate cu Facebook şi Ustream.
De asemenea, jucătorii îşi vor putea transforma PS4-ul într-un veritabil video streaming server, cu posibilitatea ca alţi utilizatori să se alăture jocului tău din postura de spectatori. Mai mult, dacă întâmpini probleme într-unul dintre jocuri, poţi apela la ajutorul prietenilor care urmăresc fluxul tău de gameplay, aceştia având posibilitatea să intervină direct în joc, preluând controlul acţiunii. Tot prin intermediul serviciilor de game streaming dezvoltate de Gaikai, utilizatorii PlayStation Network vor avea ocazia să încerce direct orice joc de PS4 distribuit prin intermediul acestei platforme, fără timpi de download şi aşteptare suplimentari.
În cazul achiziţiei unui joc în format digital, acesta va putea fi jucat imediat, în timp ce se descarcă în background. De altfel, Perry nu a făcut un secret din faptul că PlayStation 4 va fi dotat cu chip-uri adiţionale dedicate codării şi decodării video în timp real, performanţele consolei urmând să nu fie afectate de captura sau stream-ul video.
Un alt aspect deosebit de important al integrării Gaikai în funcţiile dedicate consolei PlayStation 4 este comunicare cu consola portabilă PlayStation Vita. Astfel, obiectivul companiei este ca toate jocurile de PlayStation 4 să poată fi stream-uite şi jucate şi pe PlayStation Vita, eliminând astfel dependenţa de televizor.
Tehnologia de video streaming dezvoltată de Gaikai urmează să fie folosită şi pentru asigurarea retrocompatibilităţii cu jocurile dedicate mai vechilor PlayStation 1, PlayStation 2 şi PlayStation 3. Sony nu doreşte însă ca acest sistem de game streaming să fie unul dedicat exclusiv consolei PlayStation 4. Compania japoneză intenţionează să ofere întregul catalog de jocuri clasice pentru PS1, PS2 şi PS3 şi către alte dispozitive conectate la internet, cum ar fi PC-urile, telefoane mobile inteligente sau tabletele.
Deşi serviciile prezentate au fost cel putin interesante, publicul strâns de Sony la PlayStation Meeting 2013 aştepta un lucru mult mai important: prezentarea jocurilor ce-şi vor face apariţia pe PlayStation 4. Primul pe această listă este Knack, realizat chiar de Mark Cerny şi echipa SCE Japan. Deşi se doreşte un joc de generaţie nouă, Knack abordează un stil grafic copilăros, care aduce aminte de desenele animate. De asemenea, Knack va putea fi jucat şi prin video streaming pe PlayStation Vita, funcţionalitate demonstrată chiar în timpul prezentării.
Apoi s-a trecut la lucruri serioase. Hermen Hulst, directorul studioului Guerilla Games, a urcat pe scenă pentru a prezenta în premieră Killzone: Shadow Fall, un first person shooter de nouă generaţie dezvoltat exclusiv pentru PlayStation 4. Am asistat la o demonstraţie de gameplay, pe care o puteţi urmări în continuare.
A urmat Matt Southern de la Evolution Studios (autorii seriei Motorstorm), acesta dezvăluind un nou joc de curse auto, DriveClub, special realizat pentru PlayStation 4. DriveClub se doreşte a fi un simulator auto first person, în care jucătorii vor interacţiona cu mediul înconjurător şi cu bolizii doar la persoana întâi, prin ochii personajului. DriveClub beneficiază de numeroase licenţe pentru maşinile din joc, de un aspect grafic deosebit de avansat, gameplay-ul fiind orientat către organizarea jucătorilor în cluburi, prin intermediul cărora pot concura în competiţii online.
Următorul joc exclusiv pentru PlayStation 4 a fost cel de-al treilea titlu al seriei inFamous de la studioul Sucker Punch. Este vorba despre inFamous: Second Son, joc ce va beneficia de un nou erou principal, Delsin Rowe, înzestrat cu noi super-puteri.
Pe scenă a urcat apoi Jonathan Blow, dezvoltator independent de jocuri, ce a dat lovitura acum câţiva ani cu indie hit-ul Braid. Blow şi-a prezentat noul titlu, un puzzle open world numit The Witness, care, în aria consolelor, va fi lansat exclusiv pe PlayStation 4 (cel mai probabil vor exista şi versiuni de PC şi tablete).
Apoi a urmat un segment dedicat conceptelor şi ideilor ce pot deveni realitate cu ajutorul tehnologiei oferite de PlayStation 4. Pe scenă au urcat figuri importante precum David Cage (de la Quantic Dream, autorii lui Heavy Rain) sau Alex Evans (de la Media Molecule, autorii seriei LittleBigPlanet), acesta din urmă demonstrând cum poate fi folosit PlayStation Move pentru a modela şi sculpta modele 3D avansate pentru jocuri.
Următorul segment, destul de cuprinzător, a fost dedicat partenerilor third party care vor oferi suport pentru noua consolă Sony. Vorbim aici de 149 de publisher şi studiouri care vor lucra cu Sony pentru a lansa jocuri pentru PlayStation 4. Nu lipsesc nume importante precum Electronic Arts, Activision, Square Enix sau Ubisoft, unii dintre aceştia fiind prezenţi şi pe scena PlayStation Meeting 2013.
Primul publisher de pe această listă a fost Capcom, reprezentat pe scena Sony de către Yoshinori Ono (părintele Street Fighter). Acesta a prezentat trailer-ul unui nou proiect pentru PlayStation 4, motorizat de Panta Rhei, un nou engine, dezvoltat de Capcom special pentru consolele de noua generaţie. Este vorba despre Deep Down (titlu provizoriu), al cărui trailer impresionant îl puteţi urmări mai jos.
Latura asiatică a partenerilor Sony a fost întregită de Square Enix, care e prezentat din nou demo-ul tehnologic al viitorului lor motor grafic destinat platformelor de nouă generaţie – Luminous Engine. De asemenea, reprezentantul Square Enix a confirmat faptul că un nou titlu al seriei Final Fantasy se află în dezvoltare.
Următorii pe listă au fost nelipsiţii Ubisoft, reprezentaţi de Yves Guillemot, CEO-ul companiei franceze. Acesta a confirmat ceea ce bănuiam de mult: Watch Dogs va fi lansat pentru PlayStation 4, anunţul fiind acompaniat şi de un scurt demo de gameplay. Ulterior, Ubisoft a dezvăluit că Watch Dogs va fi publicat, pe lângă PlayStation 4, şi pe Xbox 360, PlayStation 3, PC şi Nintendo Wii U.
Surpriza serii a fost invitarea pe scenă a lui Chris Metzen, vice preşedinte al celor de la Blizzard Entertainment, care, în premieră, a confirmat revenirea gigantului producător de jocuri pentru PC pe tărâmul consolelor. Metzen a confirmat faptul că Sony şi Blizzard au încheiat un parteneriat strategic, în urma căruia Diablo III urmează să fie lansat atât pe PlayStation 4, cât şi pe bătrânul PlayStation 3. Pe lângă interfaţa regândită pentru console, Diablo III pentru PS3 şi PS4 va oferi un nou mod de joc cooperativ local, pentru nu mai puţin de 4 jucători.
Seara a fost încheiată de Eric Hirshberg, CEO-ul celor de la Activision, care a asigurat că PlayStation 4 se va bucura de întregul suport al companiei pe care o conduce: mai multe titluri Activision (printre care, cel mai probabil, şi noul Call of Duty) vor fi publicate pentru PS4. Totuşi, Hirshberg a dorit să se oprească asupra unui joc anume – first person shooter-ul Destiny, dezvoltat de Bungie (fost studio Microsoft, autorii seriei Halo). Au fost dezvăluite noi secvenţe de gameplay din Destiny, alături de anunţul conform căruia noul shooter de la Bungie va beneficia de versiuni pentru PlayStation 4 şi PlayStation 3, acompaniate de conţinut exclusiv dedicat acestor platforme.
Un lucru deosebit de important, confirmat de catre Shuhei Yoshida, preşedintele Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, este faptul că PlayStation 4 nu va resţrictiona accesul la jocurile second hand, după cum se zvonea înainte de prezentare. De asemenea, în afara conferinţei susţinute de Sony, producătorul polonez CD Projekt a confirmat faptul că The Witcher 3: Wild Hunt va fi lansat pe PlayStation 4 în 2014.
Astfel, deşi nu am avut ocazia de a afla cum arată PlayStation 4 şi cât va costa acesta, ne-am putut face o imagine destul de clară asupra viitorului noii console Sony. Bineînţeles, aşteptăm cu sufletul la gură mai multe detalii despre design, preţ şi noile jocuri next generation dedicate acestei console. Şi le vom primi în mod sigur foarte curând, conferinţa de presă Sony fiind închisă cu anunţul ferestrei de lansare pentru PlayStation 4 – perioada sărbătorilor de iarnă din 2013.